opis: |
Historia kościoła
Kościół i klasztor reformatów w Brodnicy, wzniesiono
w latach 1752-1762 na części gruntów, zwanych "Piaskami", należących do
zamku. Stało się tak dzięki hojności kilku fundatorów wśród których
szczególną rolę odegrali: Józef Pląskowski, starosta brodnicki wraz z
małżonką Rozalią z Czapskich oraz Dominik Rembieliński, dziedzic Karbowa i
cześnik latyczewski z żoną Wiktorią. Ci ostatni przeznaczyli na budowę
klasztoru posag pozostały po przedwcześnie zmarłej córce Joannie.
Kościół
p.w. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny został konsekrowany w
1762 roku. Siedem lat później w klasztorze schronili się członkowie
konfederacji skierowanej przeciwko carycy Katarzynie II. Po zdobyciu
klasztoru rosyjscy żołdacy zabili wielu konfederatów oraz spalili
drewniany klasztor wraz z zabudowaniami gospodarczymi. Po pierwszym
rozbiorze (1772), wraz z nastaniem pruskich rządów nazwę Piaski zmieniono
na Sanddorf.
Znajdująca się na murze klasztoru tablica pamiątkowa przypomina o
powstańcach listopadowych, którzy w Brodnicy zmuszeni zostali do złożenia
broni. Wraz z wojskiem granicę przekroczyli także członkowie powstańczego
rządu, posłowie i senatorowie m.in. Joachim Lelewel i poeta St.
Goszczyński.
Pod koniec 1831 roku Prusacy zmusili zakonników do opuszczenia klasztoru.
Jak chce tradycja, na marmurowej posadzce, pod chórem organowym znajduje
sie odcisk kopyta konia pruskiego żołnierza, który wtargnął do kościoła.
Po kasacie zakonu w 1831 r. kościół zamieniono na cmentarny a
klasztor w 1839 r. na więzienie. Dopiero po 1945 r. kościół i klasztor
ponownie objęli franciszkanie odnawiając cały zespół w latach 1950-52 i
1964-66.
Architektura kościoła
Architektura założenia klasztornego nawiązuje do
planów klasztoru w Siennicy, zbudowanego przez działającego w Polsce
włoskiego architekta Antoniego Solariego (1700-1763).
Kościół p.w. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny,
barokowy, jednonawowy z orientowanym i prosto zamkniętym prezbiterium (za
ołtarzem głównym wydzielona zakrystia a nad nią na piętrze chór zakonny).
Wnętrze kryte sklepieniem kolebkowym z lunetami - gdzie okna zamknięte
półkoliście. Łuk tęczowy wydzielony szerokim gurtem a ściany stylizowanymi
filarami. Chór muzyczny wsparty na trzech arkadach wydzielonych
półkoliście. Zgodnie z wymogami zakonu kościół
posiada prostą, surową fasadę zdobioną jedynie podwójnymi jońskimi dwoma
niszami i oknami.
Zabytkowe wyposażenie kościoła:
Powstałe po roku 1761 rokokowe, jednolite
wyposażenie wnętrza wywołuje uczucie harmonii, spotęgowanej przez falującą
linię ołtarzy i balustrady z tralek oraz półkolistych filarów
przyściennych. W centralnym polu ołtarza głównego znajduje się wizerunek
Ukrzyżowanego. Tak jak na Kalwarii, pod krzyżem stoją Matka Boża, św. Jan
i św. Maria Magdalena trzymająca naczynie na olejek. Dodatkowo za św.
Janem umieszczono figurę św. Piotra z kluczami.
Do sceny męki Chrystusa odnoszą sie także dwie rzeźby aniołów z
górnej kondygnacji ołtarza, trzymających kielich oraz włócznię z gąbką
nasączoną octem. Pośrodku zwieńczenia ołtarza, w prześwicie otoczonym
glorią z chmur i promieni, widnieje Bóg Ojciec i gołębica Ducha Świętego.
Łaciński napis na kartuszu dotyczy związanego z ołtarzem przywileju
uzyskiwania odpustów za zmarłych.
Na bocznej ścianie prezbiterium wisi obraz z około połowy XVII
stulecia, przedstawiający Matkę Bożą z Dzieciątkiem. Królowa Nieba trzyma
w dłoni berło. Nad jej głową dwa anioły unoszą koronę. Stojący na kolanach
Maryi Jezus, ukazany został jako Zbawiciel Świata, z globem ziemskim
zwieńczonym krzyżem w prawej dłoni. Subtelnie dobrana kolorystyka obrazu
oraz typy postaci przypominają niektóre dzieła Hermana Hana, gdańskiego
malarza działającego na Pomorzu. Iluzjonistyczną ramę obrazu tworzy
namalowana na płótnie wić roślinna, z ukrytymi wśród splotów figurkami
aniołów. Dwa z nich, podtrzymujące kartusz z imieniem "MARIA", dmą w
trąby. Na przeciwległej ścianie prezbiterium obraz barokowy z XVIII wieku
- Drzewo genealogiczne św. Franciszka, ufundowany przez Marcina Lasockiego
kasztelana sochaczewskiego.
Pod obrazem Matki Boskiej Królowej Aniołów marmurowe epitafium
fundatora Józefa Pląskowskiego (zm. w 1773 r.) i jego żony
Rozalii ur. Czapskiej (zm. w 1755 r.) ufundowane w 1791 roku przez ich
syna, ks. Andrzeja Pląskowskiego kanonika chełmińskiego i warmińskiego.
Wypełniające kartusze dwóch bocznych ołtarzy napisy odnoszą się do
przeniesionych, barokowych obrazów, widocznych na archiwalnym zdjęciu
sprzed 1891 roku. Cytat z Księgi Liczb łączył się z obrazem Marii
Niepokalanie Poczętej, który zastąpiła współczesna kopia ikony Matki Bożej
Częstochowskiej.
Fragment Listu do Galatów "VIVO AUTEM IAM NON EGO VIVIT VERO IN ME
CHRISTUS" - "Teraz zaś już nie ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus" (Ga
2,20), odnosił się do namalowanej na płótnie sceny stygmatyzacji św.
Franciszka, obecnie umieszczonej w innym ołtarzu bocznym. W obu ołtarzach
bocznych spotykamy figury aniołów. W lewym ukazano niebieskiego ducha
należącego do niższego chóru aniołów. Symbolizuje Anioła Stróża
opiekującego się małym dzieckiem. Prowadzi je za rękę, jednocześnie
wskazując lewą dłonią na niebo - cel doczesnej wędrówki. Brak atrybutów
nie pozwala zidentyfikować ostatniego anioła. Niewykluczone, że jest nim
Gabriel, trzeci z Archaniołów.
W prawym ołtarzu Michał Archanioł, odziany w zbroję, w hełmie na
głowie i uzbrojony w rapier zwycięża Lucyfera. Wodzowi niebiańskich
zastępów towarzyszy Archanioł Rafael opiekujący sie młodym Tobiaszem. Obaj
wędrowcy odziani są w podróżne pelerynki i trzymają w dłoniach laski. U
paska Rafała wisi bukłak. Warto zwrócić też uwagę na wieńczące niektóre
ołtarze rokokowe wazony, z których wylewa się woda, zdobione motywem ptaka
dziobiącego owoc.
Na
ścianach bocznych kościoła odkryte niedawno tzw. zacheuszki - malowidła
ścienne w miejscach poświęcenia kościoła, z emblematami franciszkańskimi
skrzyżowanych dłoni.
Klasztorne podziemia są częściowo udostępnione dla zwiedzających. W
XVIII w. chowano w nich zakonników, jak i osoby stanu świeckiego. Ciała
zmarłych uległy mumifikacji.
|