opis: |
Historia
Bydgoska fara - kościół p.w. śś. Mikołaja i Marcina - powstała na
miejscu spalonego przez Krzyżaków w 1409 roku drewnianego kościoła św.
Mikołaja, wzniesionego w końcu XIV wieku. Fundatorem nowej, murowanej
świątyni, wybudowanej w obrębie miasta w latach 1466-1502 był Jan Kościelecki,
wojewoda inowrocławski, piastujący także funkcje starosty bydgoskiego i
malborskiego. Do dziś nie wiadomo dokładnie, kiedy fara została
konsekrowana. Z dokumentów parafialnych wynika, że nastąpiło to w pierwszą
niedzielę po św. Bartłomieju, tj. 24 sierpnia 1502 roku. Fara w Bydgoszczy
jest czołową budowlą miasta, reprezentującą późny gotyk. Choć wzniesiono
ją w drugiej połowie XV wieku, nie można jednak wykluczyć, że w jej murach
tkwią wcześniejsze fragmenty z pierwszej połowy XV stulecia. W XVI i XVII
wieku kościół nabiera tak charakterystycznej dla polskiej architektury
formy, jaką nadawały budowlom gotyckim przybudowane do niej kaplice.
Pierwszą z nich - kaplicę św. Anny, ufundował ród Orłowitów
krótko po postawieniu murów świątyni w 1515 roku. Budowa trzech następnych
przypada na pierwsze dwudziestolecie XVII wieku. W 1605 roku Stefan
Bogurski wystawił kaplicę św. Szczepana; w 1612 roku ród Rychłowskich
sfinansował budowę kaplicy św. Jana Ewangelisty, oraz w roku 1617
wzniesiono z fundacji zamożnych mieszczan Łochowskich czwartą kaplicę
świętych Fabiana i Sebastiana. Z czasem te kaplice przeszły pod opiekę
cechów bydgoskich i pełniły funkcję kaplic cechowych. Nowa sytuacja
polityczna, w jakiej Bydgoszcz znalazła się po pierwszym rozbiorze (w
1772 roku miasto zostało przyłączone do Prus), wpłynęła niekorzystnie na
dalsze losy budowli. W latach 1806-1813 kościół pełnił funkcję magazynu - najpierw na potrzeby wojsk francuskich, a następnie rosyjskich. Po wojnach
napoleońskich fara znajdowała się w tak złym stanie, że nie nadawała się
do odprawiania w niej nabożeństw. W latach 1819-1830 przeprowadzono
prace remontowe, przy czym rozebrano trzy kaplice (z czterech
istniejących) znajdujące się w całkowitej ruinie. Pierwsze nabożeństwo
odprawiono dopiero w 1831 roku. Fara była wówczas jedynym kościołem w
mieście, w którym celebrowano msze święte w obrządku rzymskokatolickim. W
nim skupiało się całe życie religijne bydgoszczan, ale i narodowe - był
niemal jedyną ostoją przed germanizacją. Tę rolę pełniła fara aż do
początków XX wieku. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości ksiądz
proboszcz Tadeusz Malczewski przeprowadził w latach 1922-1925 gruntowny
remont świątyni, podczas którego Henryk Jackowski wykonał zaprojektowaną
przez Stefana Cybichowskiego modernistyczną polichromię. W trakcie walk o
wyzwolenie miasta w styczniu 1945 roku pociski armat poważnie uszkodziły
kościół farny. W latach 1945-1949 ksiądz proboszcz Franciszek Hanelt
odbudował go z wielkim pietyzmem. Mimo, że w okresie powojennym wybudowano
kilka nowych kościołów, fara bydgoska - jeden z najpiękniejszych zabytków
miasta - nie utraciła swego charakteru centralnego. Decyzją ks.
Prymasa Józefa Glempa od 1982 roku jest kościołem, przy którym rezyduje biskup -
Wikariusz Biskupi dla Miasta Bydgoszczy. Kolejnym ważnym wydarzeniem w
historii bydgoskiej świątyni było ustanowienie w lutym 2004 roku nowej
diecezji ze stolicą w Bydgoszczy. Ojciec Święty Jan Paweł II podniósł
wówczas bydgoską farę do godności katedry.
Architektura
Kościół parafialny p.w. śś. Mikołaja i Marcina jest orientowaną,
murowaną z cegły świątynią, wybudowaną w stylu późnego gotyku. Jej
trójprzęsłowy, halowy korpus - wzniesiony na podstawie czworoboku
zbliżonego do kwadratu - dzielą dwa rzędy ośmiobocznych kolumn. Po
wschodniej stronie korpusu znajduje się trójprzęsłowe prezbiterium,
trójbocznie zamknięte, z prostokątną zakrystią od północy. Do głównej
bryły kościoła przylegają trzy przybudówki: od strony północnej - kaplica
św. Krzyża z 1617 roku, zwieńczona charakterystycznym barokowym hełmem,
zrekonstruowanym w 1949 roku; od południa - wieża wzniesiona na planie
czworoboku, u podnóża której znajduje się kruchta; od zachodu natomiast
przybudówka z przełomu XVI i XVII wieku z otwartym przedsionkiem w
przyziemiu. Zachodni szczyt kościelnego korpusu przyjął formę schodkową,
wypełnioną sześcioma strefami blend, wschodni zaś trójkątną, dzieloną
sześcioma lizenami przechodzącymi w sterczyny. Na jego wysokim,
dwuspadowym dachu wzniesiono w 1660 roku niewielką barokową wieżyczkę na
sygnaturkę z latarnią, którą z czasem zastąpiono nową.
Wnętrze kościoła zdominował wystrój barokowy.
Największą wartość artystyczną przedstawia polichromowany ołtarz główny z
drugiej połowy XVII wieku z późnogotyckim obrazem "Matka Boża z Różą" w
jego centralnej części.
Retabulum głównego ołtarza charakteryzuje się dwiema postaciami świętych
biskupów po bokach wizerunku Madonny, dwoma aniołami trzymającymi kielich
i hostię w zwieńczeniu środkowej części ołtarza oraz dwoma aniołami i
Gołębicą Ducha Świętego w jego najwyższej partii. Ołtarz wieńczy owalny
obraz z początku XVIII wieku, przedstawiający Wniebowzięcie Najświętszej
Marii Panny. Do naszych czasów zachowało się pięć bogato dekorowanych
ołtarzy bocznych, ale jeszcze w połowie XVIII stulecia było ich w świątyni
aż 15. W nawie północnej jest późnobarokowy ołtarz z I połowy XVIII wieku,
z obrazem św. Barbary z drugiej połowy XVII wieku i św. Wawrzyńca w górnej
kondygnacji oraz Boga Ojca w zwieńczeniu. Natomiast w nawie południowej są
dwa ołtarze: pierwszy od wschodu, fundowany w 1696 roku przez Stanisława i
Helenę Konarskich z obrazem św. Rocha w polu środkowym, w srebrnej
sukience z roku 1841 i podpisami fundatorów, a w górnej kondygnacji
męczeństwo śś. Kryspina i Kryspiniana; drugi od wschodu, z początku XVIII
wieku, z obrazem św. Antoniego z Dzieciątkiem, barokowym, ze srebrną
sukienką z I połowy wieku XVIII, w górnej kondygnacji Opłakiwanie z
początku XIX wieku. Czwarty ołtarz znajduje się w zamknięciu nawy
północnej z drugiej połowy XVII wieku, z rzeźbami czterech śś. zakonnic,
dwóch aniołów z kartuszami na belkowaniu i popiersiem Boga Ojca w
zwieńczeniu; w środku obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem w srebrnych
sukienkach z 1700 roku, w górnej kondygnacji obraz Małej Św. Rodziny.
Ostatni ołtarz jest w zamknięciu nawy południowej, z początku wieku XVIII,
z barokowymi obrazami w polu środkowym: św. Józefa z młodocianym
Chrystusem (II połowa XVII wieku), malowanym na desce z początku XVII
wieku, pochodzącym z dawnej kaplicy św. Anny i Zwiastowaniem w górnej
kondygnacji. Podobnej redukcji co ołtarze, uległy też kaplice. Z czterech
istniejących w XVII wieku pozostała do dnia dzisiejszego tylko jedna -
kaplica św. Krzyża z kutą, barokową kratą z I połowy XVII wieku. Jej
wnętrze wypełnia ołtarz z połowy XVII stulecia z dużym krucyfiksem oraz
figurami śś. Grzegorza i Weroniki po bokach. Poza tym do najcenniejszego
wyposażenia kościoła należą m.in.: rokokowe stalle i ambona, wykonane w II
połowie XVIII w. i przeniesione do kościoła farnego z kościoła karmelitów
(nieistniejącego obecnie) oraz ufundowana w 1611 roku przez burmistrza
bydgoskiego, Wojciecha Łochowskiego, późnorenesansowa chrzcielnica z
przedstawieniami świętych Wojciecha i Mikołaja oraz Chrztu w Jordanie, a
także tablice nagrobne i epitafia, z których najstarsze pochodzą z
pierwszej połowy XVII wieku. Matka Boska Pięknej
Miłości
Według lokalnej tradycji obraz "Matki Boskiej z Różą" ufundował Jan
Kościelecki, wojewoda inowrocławski, starosta bydgoski i malborski jako
wotum za zakończoną wojnę trzynastoletnią, podczas której Bydgoszcz była
kwaterą główną Kazimierza Jagiellończyka. Obecnie przyjmuje się, że obraz
ma metrykę późniejszą, szesnastowieczną, a jego autorstwo przypisuje się
Marcinowi Czarneckiemu, malarzowi z Krakowa.
Obraz przedstawia Najświętszą Maryję Pannę w pozycji stojącej, lewą
ręką podtrzymuje Ona Dzieciątko Jezus, w prawej zaś dłoni nieco
wzniesionej ukazuje rozwiniętą pąsową różę. U jej stóp znajduje się
szarfa, którą zdobi gotycki napis: Mater Dei memento mei
(Matko Boża, pamiętaj o mnie). Tuż obok, w lewym dolnym rogu obrazu widać
klęczącą postać fundatora. Od chwili umieszczenia tego Obrazu w ołtarzu
głównym rozpoczął się rozkwit kultu Matki Bożej. Mnożą się fundacje i
zapisy na rzecz kościoła farnego, ze wskazaniem na pielęgnowanie i
rozwijanie kultu maryjnego. Taki stan rzeczy trwał nieprzerwanie do II
wojny światowej. Od XVI w. zebrano bogaty zbiór wotów maryjnych –
biżuterię, klejnoty, wisiory. Większość wotów dzisiaj już nie istnieje,
gdyż w początkach niewoli Rzeczypospolitej, pod koniec XVIII w., wraz z
innymi precjozami kościoła farnego, ogólnej wartości 220 grzywien, oddane
zostały na wsparcie insurekcji kościuszkowskiej.
Wota w czasach najnowszych są nadal składane ku czci Matki Bożej, nie mają
one już tej zabytkowej wartości co dawne, są jednak liczniejsze i stanowią
potwierdzenie stale wzrastającego kultu maryjnego. Po zakończeniu II wojny
światowej nastąpiło silniejsze zaakcentowanie czci opisywanego Wizerunku,
który coraz częściej zyskuje sobie potoczną nazwę "Obrazu Matki Bożej
Bydgoskiej" albo "Matki Bożej z Różą".
29 maja roku 1966 Prymas Polski Stefan Kardynał Wyszyński z okazji
podwójnego jubileuszu 500-lecia intronizacji obrazu w bydgoskiej farze i
1000-lecia chrześcijaństwa w Polsce, dokonał uroczystej koronacji obrazu
Matki Bożej. Powtórnej koronacji Wizerunku, tym razem koronami papieskimi,
dokonał dnia 7 czerwca 1999 r. Papież Jan Paweł II, podczas swojej wizyty
apostolskiej w Bydgoszczy.
Madonna Bydgoska uznawana jest od czasów staropolskich za patronkę
miasta. Papież potwierdził to, uznając ją obok biskupa Michała Kozala
patronką diecezji bydgoskiej. |