opis: |
Historia
Chodecz to
najpierw wieś, a potem miasteczko należące do rodziny Kretkowskich.
Jan z Kretkowa, wojewoda brzesko-kujawski uzyskał od króla Władysława
Jagiellończyka prawa miejskie, co potwierdził w 1512 roku król Zygmunt I.
Kretkowscy wybudowali też zamek, który znajdował się na wyspie na
jeziorze, przy polu zwanym Zameczek. Zniszczenia podczas wojen szwedzkich
spowodowały upadek miasta, które zeszło do roli osady rolniczej. Prawa
miejskie Chodecz odzyskał w 1822 roku. Pewne ożywienie miasteczku
przyniosła budowa w 1860 roku szosy sieradzko-włocławskiej, a w 1862 roku
kolei warszawsko-bydgoskiej.
Parafia wzmiankowana w latach 1325-1327. Prawdopodobnie jeszcze wcześniej
istniał tutaj drewniany kościół p.w. św. Dominika, który ufundowali
Kretkowscy. To właśnie przy nim w 1460 roku Andrzej Kretkowski ufundował
kolegium mansjonarzy, podnosząc go tym samym do rangi prepozytury. Kiedy w
1520 roku świątynia spłonęła, odbudowano ją, ale już murowaną. Zarówno
świątynia, jak i parafia były przez kolatorów Kretkowskich bogato
uposażone i wyposażone. Najazd Szwedów w XVII wieku tak dalece zniszczył
kościół, że zbudowany nowy, także murowany. Niestety ten okazał się mało
trwały, skoro już w XVIII wieku musiano go naprawiać, a około 1826 roku
ówczesny kolator Ignacy Lipski dokonał gruntownej restauracji. Tak
podratowana świątynia spłonęła w 1844 roku. Odbudowano ją w latach
1849-1852, ale już dzięki staraniom proboszcza i parafian. Na początku XX
wieku przebudowana i powiększona: wzniesiono wówczas absydę i nową
zakrystię.
Architektura
Kościół p.w. św. Dominika w Chodczu to świątynia murowana z cegły,
neogotycka, orientowana. Posiada prezbiterium z wydzieloną trójbocznie
zamkniętą absydą, przy nim po bokach przybudówki zakrystii i skarbca.
Korpus trójnawowy, pięcioprzęsłowy, pseudohalowy, z nieco wyższą nawą
główną, parą nieznacznie niższych kaplic o charakterze transeptu po bokach
przęsła wschodniego i kwadratową wieżą od zachodu, wtopioną w
korpus, mieszczącą w przyziemiu kruchtę. Po jej bokach dwa pomieszczenia
kaplic, stanowiące przedłużenie naw bocznych. Wnętrze nakryte sklepieniami
gwiaździstymi, w kaplicy północnej trzy przęsła sklepień
krzyżowo-żebrowych, spływających na ozdobne wsporniki, a w kaplicy
południowej sklepienie z początku XX wieku, ośmiopolowe, ze stiukowymi
żebrami. Arkady międzynawowe, ostrołukowe, wsparte na ośmiobocznych
filarach z oprofilowanymi cokołami i kapitelami. Okna i wejścia zamknięte
łukami ostrymi. Na zewnątrz kościół opięty w narożach szkarpami o jednym
uskoku. Kaplice o podziałach ramowych, tworzących w szczytach układy
schodkowe; w górnej strefie ich ścian okna koliste. Wieża rozdzielona na
dwie kondygnacje szerokim fryzem z dekoracją rombową, z formowanej cegły.
Portal z początku XX w., ostrołukowy, zwieńczony wimpergą; po bokach dwie
ostrołukowe nisze, powyżej analogicznie zamknięte okno oraz płycina z
tarczą zegarową. W wejściu drzwi z początku wieku XX, żelazne, skośnie
okute, z rozetami i antabami w kształcie lwich głów. W górnej kondygnacji
pary wysokich, ostrołukowych profilowanych okien. W zwieńczeniu iglica
ujęta attykowymi szczytami złożonymi ze sterczyn i wimperg z kolistymi
płycinami i kwiatonowymi zwieńczeniami. Dachy dwuspadowe oraz iglica
pobite blachą; na wieży rynny-rzygacze z blachy zakończone głowami smoków.
Polichromia i mozaiki wykonane przez małżeństwo Helenę i Lecha
Grześkiewiczów w latach 1967-1972. Wokół kościoła mur neogotycki z
przełomu XIX/XX w., w dolnej strefie z głazów narzutowych, w górnej z
cegły, częściowo otynkowany, dzielony rytmicznie słupkami z blendami,
szczycikami i krzyżującymi się daszkami. Z tychże słupów utworzone bramy i
furty od zachodu, południa i północnego zachodu.
Zabytkowe wyposażenie
Wyposażenie kościoła neogotyckie z przełomu XIX/XX w. W ołtarzu
głównym rzeźby figuralne dzieło Kazimierza Mieczysława Chudzińskiego. Na
uwagę zasługują cztery obrazy:
- Matka Boska Niepokalanie Poczęta, barokowy z II połowy XVII wieku, w
sukience i koronie srebrnej bogato trybowanej z początku XVIII wieku
- Ukrzyżowanie, późnobarokowy z końca XVIII wieku, pochodzący z kaplicy
cmentarnej
- Wniebowstąpienie, klasycystyczny z pierwszej połowy XIX wieku
- Trójca Święta, pędzla Józefa Ballauma z 1910 roku.
Założenie cmentarne
Ufundowane w 1799 roku przez Jakuba Zygmunta Kretkowskiego, starostę
bobrownickiego i przedeckiego, który założył przy kaplicy Dom Braci
Szpitalnych o charakterze przytułka. Na tymże cmentarzu został pochowany w
1810 roku. Wzdłuż ulicy Warszawskiej symetryczna kompozycja z kaplicą
pośrodku i dwoma występującymi przed lico jej fasady długimi budynkami
mieszczącymi: od północy dawny przytułek a od południa katakumby grobowe.
|