opis: |
Kościół w Ciechocinku wybudowano w
latach 1873-1884 jako kościół filialny parafii w Raciążku, według
projektu Edwarda Cichockiego z Warszawy. Kościół wybudowano w cegle, w
stylu neogotyckim. We wnętrzu wykorzystano żeliwo, które posłużyło do
konstrukcji filarów, ambony i chóru muzycznego. Ołtarz główny i dwa
ołtarze boczne wykonano z białego marmuru kararyjskiego. W ołtarzu
umieszczono obraz Przemienienia Pańskiego, a na zasuwie ss. Piotra i Pawła
Apostołów. W ołtarzu północnym stanęła figura św. Antoniego, w południowym
- Matki Boskiej Łaskawej. W wieżach kościoła umieszczono dwa duże dzwony,
a same wieże pokryto blachą miedzianą. Dach świątyni przełożono łupkiem.
Wnętrze pokryła wielobarwna polichromia. Złocenia wykonał Czesław
Czarnecki. Benedykcji ukończonej świątyni dokonano w 1884 r., a
uroczystej konsekracji - dopiero w 1904 r.
Kościół w Ciechocinku dopiero ok. 1905 r. zyskał pełen wystrój
architektoniczny. W latach 1903-1905 założono witraże wykonane w Zakładzie
św. Łukasza w Warszawie. Nabożeństwa uświetniały dźwięki muzyki płynące z
12-głosowych organów roboty braci Blombergów. Polichromia kościoła,
wykonana w 1905 r., była w tonacji ciemnej. Jedynie filary i podłucza
otworów drzwiowych pomalowano w dwubarwne pasy. Ornamenty na sklepieniach
miały imitować nieboskłon. W 1905 r. w galerii arkadowej na fasadzie
świątyni stanęły figury świętych odlane przez artystę plastyka Wacława
Bębnowskiego. Według opisu z 1923 r. kościół miał od północy zakrystię, w
której znajdował się drewniany ołtarz przeniesiony z kaplicy parkowej, a
nad nim obraz Ukrzyżowania Pana Jezusa z XVII w. Pod ołtarzem wielkim i
zakrystia znajdowała się krypta, w której spoczęły m.in. zwłoki
organizatora budowy kościoła ks. Mateusza Felicjana Lutoborskiego
(1830-1906).
Pierwotny wystrój kościoła nie dotrwał w całości do naszych czasów, a
niektóre jego elementy w okresie późniejszym bywały demontowane i
przenoszone na inne miejsce. Największe szkody spowodowały obie wojny
światowe, kiedy to Niemcy zdarli miedzianą blachę z wież kościoła i
skradli dzwon z prawej wieży. Po okresie okupacji hitlerowskiej starano
się o przywrócenie świątyni jej dawnego blasku. W prawej wieży kościoła
zawieszono dwa małe dzwony, przeniesione ze Słońska. Zaistniała również
potrzeba wykonania we wnętrzu bardziej efektownej polichromii. Autorami
projektów i wykonawcami fresków zostali wybrani plastycy Józef i Łucja
Oźminowie z Warszawy. W związku ze zbliżającym się wówczas 1000-leciem
chrztu Polski, Diecezjalna Komisja Artystyczna zadecydowała o umieszczeniu
nad ołtarzem bocznym po stronie północnej tematu milenijnego w postaci
sceny chrztu Mieszka I, nad nią postaci świętych polskich, a poniżej -
obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej. Całą kompozycję miał wieńczyć
medalion z orłem piastowskim, datami: 966-1966 i napisem w otoku: Sacrum Poloniae Millenium. Ołtarz południowy przeznaczono na miejsce
przechowywania Najświętszego Sakramentu, dlatego planowano umieścić ponad
nim scenę Ostatniej Wieczerzy. Całość wieńczyła scena Chrystusa
uzdrawiającego sparaliżowanego przy sadzawce Betsaida. Sklepienia pokryto
ornamentami geometrycznymi, natomiast fresk na podłuczu łuku tęczowego
przedstawiał 12 Apostołów. W nawach bocznych, po usunięciu dawnych
gipsowych stacji Drogi Krzyżowej, umieszczono nowe stacje w formie fryzu
freskowo-sgraffitowego biegnącego poniżej parapetów okiennych. W drugim
etapie renowacji kościoła na ścianach bocznych umieszczono sceny z życia
Chrystusa (ściana południowa) oraz z historii Kościoła i jego roli we
współczesnym świecie (ściana północna i zachodnia). W latach 1967-1968
ukończono freski w nawach bocznych.
Wzrost liczby mieszkańców Ciechocinka i sezonowy napływ
kuracjuszy spowodowały konieczność rozbudowy kościoła w celu powiększenia
Jego powierzchni użytkowej. Prace trwały w latach 1984-1989. Celem przebudowy
było zaspokojenie programu użytkowego przy najmniejszym zniszczeniu dawnej
kompozycji. Podporządkowanie nowej bryły starej starano się osiągnąć przez
zastosowanie tego samego materiału budowlanego (cegły) i większe
rozdrobnienie bryły. W części nadziemnej wprowadzono nowe: transept,
prezbiterium, zakrystię i biuro, a w podziemiu powstało 5 nowych
pomieszczeń. 15.10.1989 roku nastąpiło poświęcenie rozbudowanego kościoła
przez biskupa włocławskiego Henryka Muszyńskiego. Za projekt i realizację
rozbudowy neogotyckiego kościoła parafialnego w Ciechocinku Stowarzyszenie
Architektów Polskich przyznało prof. dr. inż. arch. Janowi Tajchmanowi nagrodę roku 1989. |