opis: |
Historia
Kościół p.w. św. Mikołaja w Gąsawie
wzniesiono w drugiej ćwierci XVII wieku. Kościół szczęśliwie ocalał z pożaru
miasta w 1656 roku, a w latach siedemdziesiątych XVII wieku z inicjatywy
opata z Trzemeszna Kazimierza Brzechwy świątynię gruntownie wyremontowano.
Powiększono otwory okienne oraz wycięto nowe w północnej ścianie nawy.
Prace remontowe zakończono 25 września 1674 roku co upamiętnia inskrypcja
na dzwonie belki tęczowej.
W tym czasie w kościele znajdował się już obraz Matki Boskiej
Pocieszenia, który z czasem zyskał sławę "cudownego". W latach 1705-1706
wnętrze kościoła ozdobiła wspaniała barokowa dekoracja malarska. W XVIII
wieku do południowej ściany nawy dostawiono szkieletową kruchtę. W połowie
stulecia kanonicy regularni przekazali do Gąsawy część wyposażenia z
klasztornej świątyni w Trzemesznie. Temu darowi kościół zawdzięcza
XVIII-wieczne ołtarze.
Po sekularyzacji klasztoru w Trzemesznie w 1793 r. parafia gąsawska
straciła protektora. Obowiązek kolatorów
świątyni przejęli Urszula i Ignacy Zdebińscy z Czewujewa. W 1817 roku z
ich inicjatywy dobudowano do nawy cylindryczną, murowaną kaplicę grobową
p.w. św. Antoniego. oraz odnowiono niszczejące malowidła. W tym czasie
zaprzestano użytkować cmentarz wokół kościoła, przenosząc go na obecne
miejsce.
W latach 30. XIX wieku
zabiegano u władz pruskich o fundusze na odnowienie świątyni a nawet o
zgodę na rozbiórkę. W końcu, w latach 1856-1858, proboszcz ks. Teofil
Kegel, przeprowadził gruntowny remont. Ściany wzmocniono lisicami i
oszalowano od zewnątrz, wykonano nową stolarkę okienną i drzwiową oraz
wymieniono gontowe pokrycie dachu na łupek. Na ściany z malowidłami
nałożono gruba warstwę tynku, maskującą wybrzuszenia i nierówności. Z
fundacji księdza Kegla w 1866 roku stanęła przed kościołem figura Matki
Boskiej z Dzieciątkiem.
Kościół
odnawiany był jeszcze parokrotnie: w roku 1909 oraz w latach 1921-1923 i 1927-1929. W czasie okupacji hitlerowskiej 1939-1945 służył
jako magazyn zbożowy. Po wojnie świątynia
zyskała dekorację malarską autorstwa Kazimierza i Władysława Drapiewskich
oraz Józefa Tajcherta. Jej pozostałością jest plafon na stropie nawy z
wyobrażeniami NMP Niepokalanie Poczętej i św. Mikołaja na tle widoku
kościoła w Gąsawie. Podczas ostatniej restauracji architektury kościoła w
latach 1998-1999 natrafiono na barokowe malowidła ścienne, zatynkowane
za czasów proboszcza Teofila Kegla. Odsłonięto je w kilku etapach w latach
2000-2002.
Architektura
Świątynia p.w. św. Mikołaja w Gąsawie to kościół drewniany,
modrzewiowy, zrębowo-szkieletowy z prezbiterium zamkniętym trójbocznie.
Od północy znajduje się zakrystia. Wejście do zakrystii posiada drzwi z
czasów budowy z ozdobnymi okuciami. Do nawy kościoła prowadziły trzy
dębowe, bogato profilowane portale: główny - w szczytowej elewacji
frontowej oraz boczne - w ścianach północnej i południowej. Pod kościołem znajdowały się
murowane, sklepione krypty. Zrębowa konstrukcja świątyni wraz z portalami
przetrwała do dziś. Zachowały się również krypty, użytkowane i
przekształcane do początków XIX wieku.
Wyposażenie
W wyposażeniu wnętrza kościoła
p.w. św. Mikołaja w Gąsawie można zobaczyć przekrój stylów od późnego
gotyku, przez barok, manieryzm, klasycyzm, aż do współczesności.
Gotyk
prezentowany jest przez grupę Ukrzyżowania z belki tęczowej (z I
połowy XVI wieku), przeniesionej z poprzedniej świątyni gąsawskiej. Z tego
samego okresu pochodzą figurki Apostołów
wkomponowane w arkadki ścianek manierystycznej chrzcielnicy z
pierwszej ćwierci XVII wieku z kościoła dominikanów w Żninie, rozebranego
w 1821 roku.
Najstarszym dziełem stworzonym dla obecnego kościoła jest
XVII-wieczny obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem w ołtarzu głównym,
przeznaczony dla poprzedniego ołtarza głównego, ufundowanego w 1687 roku.
Jest to Madonna w typie Matki Boskiej Śnieżnej, w bogato trybowanej
srebrnej sukience, ozdobionej sznurami czerwonych korali. Natomiast ołtarz główny jest późnobarokowy i pochodzi
z 1 ćwierci XVIII wieku. Ołtarze boczne są barokowe: lewy - z
obrazem Anioła Stróża, ozdobiony jest dwiema rzeźbami Michała Archanioła
walczącego z szatanem (smokiem) i Michała Archanioła ważącego grzechy,
prawy - ozdobiony w polu środkowym obrazem św. Barbary.
Z
XVII-wiecznego wyposażenia kościoła przetrwał ołtarz Świętego Krzyża - z
wysokiej klasy artystycznej rzeźbami Ukrzyżowanego, Matki Boskiej
i św. Jana Chrzciciela. Sztukę tego okresu reprezentują również obrazy: Zwiastowanie (obecnie na
południowej ścianie nawy) i Męczeństwo św. Sebastiana - w
zwieńczeniu ołtarza Serca Jezusowego w nawie, a także rzeźba
Chrystusa Ukrzyżowanego z kruchty południowej.
Wiek XVIII prezentują obrazy: Anioła Stróża, św. Stanisława wskrzeszającego Piotrowina oraz
św. Barbary. Z tego samego okresu jest obraz św. Rocha i sukienka na obrazie Madonny z
Dzieciątkiem w ołtarzu głównym.
Wśród XIX-wiecznych elementów
wyposażenia zwraca uwagę obraz patrona kościoła - św. Mikołaja na zasuwie ołtarza głównego, krata kaplicy
św. Antoniego Padewskiego oraz klasycyzujący ołtarz kaplicy, obecnie z XX-wiecznym
obrazem św. Antoniego Padewskiego. |