opis: |
Kościół parafialny p.w. św. Mikołaja należy do
najstarszych kościołów ziemi chełmińskiej. Data jego erekcji nie jest
znana. Parafia wg tradycji, założona została jeszcze w XI wieku.
Grudziądzką farę nazwano z czasem "matką kościołów grudziądzkich".
Budowę obecnego kościoła - w miejsce drewnianego - rozpoczęto
w 1286 roku i kontynuowano przez szereg lat. Do 1310 r. wzniesiono
prezbiterium, a korpus nawowy i wieżę ukończono w drugiej połowie XIV
wieku. Obecne sklepienia naw pochodzą z wieku XV. Kościół w XVII w. był
kilkakrotnie przebudowywany, co przyczyniło się do częściowej zmiany jego
pierwotnego wyglądu. W 1728 roku fara została gruntownie odnowiona, a
wnętrze uzyskało w pełni barokowy charakter. W 1738 r. wieżę nakryto
barokowym hełmem, a w 1769 roku wzniesiono wieżyczkę na sygnaturkę. W
latach 1796-1804 hełm barokowy zastąpiono klasycyzującym, a w wieżę
wmurowano figurki z glazurowej terakoty, pochodzące prawdopodobnie z
kaplicy zamkowej. W 1896 r. gruntownie odnowiono
wnętrze, przywracając mu gotycki charakter i wyposażając je w nowe
witraże. Kościół został zniszczony podczas działań wojennych w 1945 r.
Odbudowę rozpoczęto zaraz po zakończeniu działań wojennych i kontynuowano
ją do roku 1950.
Kościół p.w. św. Mikołaja jest budowlą gotycką,
orientowaną, murowaną z cegły. Kościół, kryty dachem dwuspadowym, opinają
dwu- i trzyuskokowe szkarpy. Czworoboczna masywna wieża, zamknięta dachem
namiotowym z wieżyczką, wtopiona jest w bryłę kościoła. W wieżę kościoła
wmurowano terakotowe rzeźby z końca XIII w., pochodzące prawdopodobnie z
zamku krzyżackiego, przedstawiające Matkę Boską z Dzieciątkiem oraz
Chrystusa.
Od południa do korpusu kościoła przylega manierystyczna
kruchta pochodząca z około 1620-30 r. Portal, bogato zdobiony puttami oraz
ornamentem roślinnym i motywami zwierzęcymi w typie niderlandzkim, jest
zwieńczony kartuszem z herbem Ogończyk rodziny Działyńskich. Do
prezbiterium od strony północnej przylegają pomieszczenia zakrystii. W
ścianę nawy północnej wmurowane jest, silne zniszczone, wczesnobarokowe
epitafium Jana Zygmunta Kostki (zm. 1623 r.). Fara
otoczona jest od zachodu murem ceglano-kamiennym, pochodzącym zapewne z
czasów budowy kościoła, lecz znacznie przekształconym w późniejszych
latach.
Kościół składa się z dwuprzęsłowego, poligonalnie
zamkniętego prezbiterium, nakrytego sklepieniem krzyżowo-żebrowym oraz z
trzynawowego, czteroprzęsłowego korpusu pseudohalowego z ostrołukowymi
arkadami międzynawowymi. Wnętrze naw nakrywają sklepienia gwiaździste
wsparte na ośmiobocznych filarach. Nawa główna jest równa szerokością i
wysokością prezbiterium, oddzielonego od korpusu łukiem tęczowym,
obustronnie profilowanym. Kruchta pod wieżą, jak i chór muzyczny otwiera
się na nawę główną ostrołukową arkadą. Organy pochodzą z roku 1950.
Z pierwotnego wyposażenia wnętrza godną uwagi
jest - znajdująca się w nawie głównej - granitowa czara chrzcielnicy typu
gotlandzkiego, z 3 ćwierci XII w., zdobiona płaskimi, ostro ciętymi postaciami
smoków. Zachowały się też dwie granitowe kropielnice pochodzące z XIII-XIV w., usytuowane w kruchcie północnej i zachodniej. Z dawnego wystroju
wnętrza zachowały się na filarze międzynawowym fragmenty polichromii z
końca XIV w. Malowidło przedstawiające Chrystusa Bolesnego i świętych
charakteryzuje się wydłużonymi proporcjami figur z równoczesnym
podkreśleniem realizmu twarzy, jak również chłodną gamą barwną złożoną z
czerwieni, zieleni, czerni i fioletu.
W kościele znajdują się trzy ołtarze. W ołtarzu głównym
z 1728 roku centralne miejsce zajmuje obraz przedstawiający patrona fary -
św. Mikołaja, malowany w 1950 r. przez Jerzego Hoppena w miejsce
zniszczonego oryginału. W górnej kondygnacji znajduje się obraz Trójcy
Świętej (malowany w 1950 r. przez Leonarda Torwirta), a w zwieńczeniu
ołtarza obraz przedstawiający św. Jerzego. W dolnej kondygnacji ołtarza
znajdują się rzeźby śś. Andrzeja, Pawła, Piotra i Judy Tadeusza, powyżej
przedstawienia śś. Jana Nepomucena, Grzegorza Wielkiego, Mikołaja i
Franciszka Ksawerego. Ołtarz zwieńczony jest rzeźbą Matki Boskiej z
Dzieciątkiem. Z pierwotnego ołtarza z poł. XVII w., znajdującego się w
nawie północnej, zachowała się część środkowa i para ażurowych kolumn,
predella z malowaną sceną Zwiastowania oraz w zwieńczeniu rzeźby barokowe śś.
Jana Ewangelisty i Łukasza z 1 poł. XVIII w. Pośrodku ołtarza obraz z 1 poł.
XVII w. Matki Boskiej z Dzieciątkiem, w sukience srebrnej,
trybowanej z pocz. XVIII w. Z pierwotnego ołtarza znajdującego się w nawie
południowej zachowały się fragmenty kolumn oraz rzeźby śś. Jana
Chrzciciela, Jana Ewangelisty i grupa Ukrzyżowania z poł. XVIII w.
W kościele znajdują się także obrazy:
- św. Anny Samotrzeć z pocz. XVII w., z kręgu Hermana Hana
- św. Mikołaja zapewne z pocz. XVII w., malowany na desce
- koronacja Najświętszej Maryi Panny z ok. poł. XVII w., wg tradycji
pochodzący z kaplicy zamkowej
- św. Franciszka z XVIII w., w neogotyckiej ramie
Kościół posiada trzy dzwony:
- gotycki z 1482 r.
- późnobarokowy z 1777 r., sygnowany monogramem MLAS
- sygnaturkę z 1796 r. |