opis: |
Historia
Jezuici zostali sprowadzeni sprowadzili do Grudziądza w
1622 roku, z inicjatywy starosty rogozińskiego i pokrzywieńskiego - Jana Działyńskiego, oraz ówczesnego biskupa chełmińskiego Jana
Kuczborskiego. Początkowo otrzymali do dyspozycji jedynie
kaplicę grobową rodu Działyńskich, dobudowaną do południowej nawy
grudziądzkiej fary. Zakon Jezuitów, stanowiący po Soborze Trydenckim główne
narzędzie kontrreformacji, miał w Grudziądzu stanowić przeciwwagę dla
dominujących, także we władzach miejskich, protestantów. Mimo przywileju
królewskiego Zygmunta III Wazy z 1630 r., zezwalającego Jezuitom
na zakup gruntu pod budowę klasztoru i kościoła, wobec sprzeciwów zluteranizowanej Rady Miejskiej, nie udało się zakupić gruntów. Dlatego
ostatecznie zakupu parceli na swoje nazwisko dokonał starosta Jan
Działyński, który stał się też głównym fundatorem powstającej świątyni i
kolegium.
Kamień węgielny pod budowę kościoła położono w roku 1647, lecz
śmierć fundatora i wojny - kozacka a potem szwedzka - spowodowały zaniechanie
budowy kościoła. Do 1682 r. przygotowano tylko fundamenty. Budowę
wznowiono kosztem Tomasza Działyńskiego, krajczego koronnego, późniejszego
wojewody chełmińskiego. Z powodu wojny północnej na początku XVIII wieku,
musiano ponownie przerwać budowę. Dokończenie murów i zwieńczenie dachem
przypada na rok 1715, jednakże konsekracja nastąpiła dnia 13.12.1721 r.
Budowę ostatecznie zakończono dopiero w 1723 r.
Po rozbiorach Polski
oraz kasacie zakonu jezuitów w 1781 r., kościół zamieniono na szkolny.
Przez cały okres okupacji kościół pozostawał zamknięty. W sierpniu 1949 r.
kościół przejęli od Jezuitów księża Marianie i uzyskał on status kościoła
rektorskiego. Od 1963 r., na mocy dekretu biskupa chełmińskiego Kazimierza
Kowalskiego, kościół stał się pierwszą w diecezji Kaplicą Wieczystej
Adoracji Najświętszego Sakramentu. Od 1993 roku kościół pełni także
funkcje kościoła garnizonowego parafii wojskowej w Grudziądzu.
Architektura
Kościół został wybudowany w stylu barokowym, jest nieorientowany.
Świątynia jest w całości murowana z cegły i otynkowana. Jest to budowla
jednonawowa z wyodrębnionym prezbiterium. Prostokątna i oszkarpowana nawa
jest trójprzęsłowa, do niej przylega od zachodu węższe, jednoprzęsłowe,
zamknięte prosto prezbiterium. Od północy do prezbiterium przylega z kolei
kwadratowa zakrystia z lożą na piętrze. Fasada kościoła jest trójdzielna i
dwukondygnacyjna, z pilastrami w strefie dolnej zdwojonymi toskańskimi, w
strefie górnej jońskimi. Portal na osi elewacji zamknięty jest łukiem
odcinkowym w potrójnym uszatym obramieniu, zwieńczony trójkątnym
naczółkiem. Ponad portalem umieszczone zostało okno zamknięte półkoliście,
a po bokach dwie pozorne wnęki dekorowane sztukaterią o motywach muszli i
roślinności. W kondygnacji górnej, w jej dolnej partii został centralnie
umieszczony otwór okienny z analogicznymi wnękami po bokach, zwieńczonymi
trójkątnymi szczycikami, zdobionymi ornamentem roślinnym. Wyżej
znajdują się trzy nisze muszlowe ujęte stiukową dekoracją. Mieszczą one
barokowe rzeźby świętych: Ignacego Loyoli, Stanisława Kostki i
Andrzeja Boboli. Odkryto to podczas ostatniego remontu fasady. W górnym
fryzie znajduje się data 1715, a środową część fasady wieńczy trójkątny
szczyt z monogramem IHS. Korpus nawowy i prezbiterium nakrywa wspólny dach
siodłowy, nad zakrystią trójspadowy, a nad przybudówką pulpitowy,
wszystkie kryte dachówką.
Wnętrze kościoła przykryte jest sklepieniami: w prezbiterium
krzyżowym z ozdobnymi listwami, a w nawie kolebkowym z lunetami na
gurtach. Ściany zdobią zdwojone pilastry w porządku korynckim na wysokich
cokołach, które dźwigają profilowany, zwielokrotniony gzyms. Między
arkadami znajdują się arkadowe wnęki. Kościół jest ozdobiony ponadto
licznymi stiukami o motywach roślinnych.
Zabytkowe wyposażenie
Największą ozdobą kościoła jest jego bardzo cenne i jednolite
stylowo wyposażenie wnętrza. Wykonane zostało między rokiem 1715 a 1740
przez artystę gdańskiego Józefa Antoniego Krauze, w charakterystycznym dla
schyłkowego baroku stylu regencyjnym, w tzw. manierze chińsko-japońskiej.
Wystrój z motywami orientalnymi jest nieprzypadkowy, skoro patron kościoła
św. Franciszek Ksawery był misjonarzem Dalekiego Wschodu. Elementy
nawiązujące do kultury chińskiej spotkamy prawie na każdym elemencie wystroju:
na kolumnach ołtarza głównego, ambonie,
konfesjonałach, parapecie i podniebiu chóru muzycznego.
Ołtarz główny został ufundowany przez wojewodę chełmińskiego Jana Czapskiego, którego herb Leliwa znajdziemy w kartuszu na gzymsie
wieńczącym I kondygnację. W centrum ołtarza umieszczony został cenny
barokowy obraz patrona z II poł. XVII w. przewieziony z Jabłonowa, a
należący pierwotnie do benedyktynek. W polach bocznych ołtarza znajdują
się rzeźby świętych: Jana Chrzciciela, Piotra, Pawła i Jana Ewangelisty, a
w górnej kondygnacji świętych: Floriana, Stanisława biskupa, Wojciecha i
Kazimierza Królewicza. W zwieńczeniu znajduje się grupa Trójcy Świętej
oraz figury świętych Grzegorza i Augustyna. Obrazy ołtarza głównego
namalowane przez Steinera przedstawiają w polach bocznych Franciszka
Borgię i św. Alojzego Gonzagę, a w górnej kondygnacji Matkę Boską
objawiającą się św. Stanisławowi Kostce. Dwa ołtarze boczne dopełniają
programu ikonograficznego świątyni. Prawy ołtarz zdobi obraz założyciela zakonu
jezuitów Ignacego Loyoli oraz rzeźby ludzi różnych ras, symbolizujących cztery
kontynenty objęte misjonarską działalnością Kościoła. Lewy ołtarz boczny
zdobi obraz NMP Niepokalanie Poczętej i rzeźby krewnych Marii - św. Anny,
Zachariasza, Joachima i Elżbiety. Ołtarze boczne wieńczą figury
archaniołów Michała i Gabriela. W skład wystroju wchodzą także 4 barokowe
konfesjonały z malowidłami obejmującymi sceny pasyjne w zapleckach oraz
owalne medaliony.
Tomasz Simiński-Stanny, Przewodnik PTTK |