opis: |
Historia
Inicjatorem budowy kościoła garnizonowego p.w. śś. Barbary i
Maurycego w Inowrocławiu był zastępca Komendanta Garnizonu płk Witold
Roszkowski. Fakt ten upamiętnia tablica wmurowana w ścianie wewnętrznej
kościoła. Na przełomie lat 1926-27 zawiązał się Komitet Budowy Kościoła
Garnizonowego w Inowrocławiu, składający się z członków honorowych:
Biskupa Polowego Wojska Polskiego Stanisława Gałła, Dow. Korpusu nr VIII
gen. Leona Berbeckiego i ks. dziekana tegoż Korpusu Jerzego Sienkiewicza.
Równocześnie powołano miejscowy Komitet Budowy Kościoła w skład
którego weszli: Zastępca Garnizonu płk. Witold Roszkowski (po jego odejściu
kierownictwo objął płk. Wolikowski), dowódca 4 pułku artylerii lekkiej płk.
Trzebiński oraz ks. kapelan Leopold Pilipowski oraz kierownik adm. koszar
por. Michał Zborowski.
Budowę kościoła rozpoczęto dnia 13 sierpnia 1927 roku. Konsekracji
nowej świątyni dokonał dnia 2 lipca 1933 roku Biskup Polowy Wojsk Polskich
Józef Gawlina. W uroczystości wzięli udział generałowie Pasławski i Thomee, żołnierze wraz z dowódcą 59 pułku piechoty, pułkownikiem
Mirgałowskim. Tłumnie przybyli inowrocławianie z prezydentem Apolinarym
Jankowskim. Obecny był wojewoda poznański Roger hrabia Raczyński. Kościół
p.w. św. Barbary i św. Maurycego stanął wówczas przy ul. Pakoskiej (dziś
ul. Gabriela Narutowicza) w pobliżu szpitala garnizonowego. Przebiegająca
obok ulica otrzymała nazwę św. Barbary (obecnie generała Wł. Sikorskiego).
Architektura kościoła
Garnizonowy kościół p.w. św. Barbary i św. Maurycego (patronów
żołnierzy) jest zbudowany w stylu klasycyzującego modernizmu. Wzorem dla projektanta świątyni, poznańskiego architekta Mariana
Andrzejewskiego, był kościół ewangelicko-augsburski w Warszawie,
wzniesiony w latach 1777-1781 przez architekta Szymona Bogumiła Zuga. Mury
kościoła stawiał inowrocławski budowniczy Franciszek Dźwikowski.
Świątynia jest budowlą nieorientowaną, założoną centralnie na
planie krzyża greckiego z eliptyczną rotundą na skrzyżowaniu naw, nakrytą
wyniosłą kopułą zwieńczoną latarnią, przypominającą swoim kształtem
żołnierski hełm. Na kopule znajdują się owalne barokowe okna. Między
ramionami krzyża usadowiono zaokrąglone cztery kapliczki, z których jedna
stanowi zakrystię kościoła. Kopuła kościoła i dachy kapliczek pokryte były
płytkami eternitowymi, natomiast mała wieżyczka na kopule pokryta była
blachą cynkową. W latach późniejszych zarówno płytki eternitowe, jak i
blachę cynkową wieżyczki zastąpiono blachą miedzianą.
Wyposażenie
Wnętrze kościoła - drewniane, zdobione snycerskimi ornamentami
czerpanymi z baroku i rokoka - jest świetnym przykładem inspiracji
historycznymi stylami bez popadania w bezmyślne ich naśladownictwo. W
kościele znajduje się pięć ołtarzy: ołtarz główny oraz cztery ołtarze
boczne.
Ołtarz główny w stylu barokowym, wykonany jest z drzewa dębowego,
dość bogato rzeźbiony i pozłacany. Wykonała go firma poznańska "Św.
Wojciech". W środku ołtarza znajduje się obraz Matki Boskiej
Berdyczowskiej. Szata Matki Boskiej jest pokryta cienką warstwą złota
dukatowego. Obraz jest oprawiony w srebrną ramę rokokową. Poświęcenia i
umieszczenia go na ołtarzu dokonano w 1932 roku. Jest to oryginalna kopia,
namalowana na płótnie przez artystę plastyka Pachwalskiego z Krakowa.
Niestety, nie udało się dotychczas ustalić dokładnej daty namalowania
tejże kopii. Wierna kopia została sprowadzona do Inowrocławia staraniem
ks. kapelana Pilipowskiego, urodzonego w Berdyczowie, który z
młodości wyniósł do tego obrazu szczególny kult. Nad Matką Boską
Berdyczowską zamieszczony jest obraz przedstawiający św. Barbarę, patronkę
kościoła garnizonowego w Inowrocławiu. Jest to wierna kopia obrazu tejże
świętej znajdującego się w kaplicy na Koszykach w Warszawie (dzisiaj
kaplica ta już nie istnieje). Obraz kopiował na płótnie artysta plastyk
Pachwalski z Krakowa, a piękną ramę do niego wykonała wspomniana już firma
"Św. Wojciech" z Poznania. Mensa ołtarza głównego wykonana jest z marmuru,
konsekrowana w 1933 roku. Podstawa jej jest bogato rzeźbiona i pozłacana.
Wszystkie ołtarze boczne wykonała firma K. Małek z Częstochowy w
roku 1932. Są one wykonane z drzewa dębowego o licznych rzeźbach bogato
pozłacanych.
Pierwszy ołtarz boczny prawy - poświęcony św. Maurycemu, drugiemu
patronowi kościoła. Mieszczący się tam obraz św. Maurycego namalowany
został przez nieznanego włoskiego malarza, prawdopodobnie w XVI wieku.
Drugi ołtarz boczny prawy - św. Leopolda. W środku ołtarza znajduje
się obraz św. Leopolda namalowany na płótnie przez artystę plastyka z
Inowrocławia - Antoniego Wrzesińskiego. Przedstawia on poświęcenie
kamienia węgielnego w jednym z kościołów w Austrii.
Pierwszy ołtarz boczny lewy, z umieszczonym w środku obrazem
przedstawiającym św. Teresę, namalowany na płótnie przez artystę plastyka
Pachwalskiego z Krakowa. Zarówno ołtarz, pozłacane rzeźby, a także sam
obraz św. Teresy ufundowali pracownicy kolejowi inowrocławskiego węzła
kolejowego. Inicjatorem tej fundacji, jak zapisano w Kronice tut.
kościoła, był ówczesny naczelnik parowozowni inż. Lissowski.
Drugi ołtarz boczny lewy, posiadający w swoim wnętrzu piękną figurę
św. Antoniego, wykonany jest, podobnie jak poprzednie trzy ołtarze, z
drzewa dębowego z licznymi pozłacanymi rzeźbami.
W przedniej części nawy kościoła znajduje się ambona wykonana w
1933 roku przez znaną nam już firmę z Częstochowy K. Małek. Swoim
kształtem przypomina łódź, z siedzącą postacią wiosłującego św. Piotra.
Zwinięta sieć rybacka oraz kotwica zwisająca u burty łodzi mówią o
wyruszeniu Apostola na łów dusz. Ten alegoryczny obraz składa się z wielu
pozłacanych i posrebrzanych rzeźb. Nad amboną wznosi się barokowa kapa,
której wierzchołek wieńczy symbol Ducha Św. - gołębica. Między kolumnami
podtrzymującymi kopułę umieszczone zostały cztery olejne obrazy
Ewangelistów: św. Mateusza, św. Marka, św. Łukasza i św. Jana. Wszystkie
autorstwa artysty plastyka Antoniego Wrzesińskiego.
Na ścianach kościoła umieszczono 14 stacji Męki Pańskiej, które
wykonał na płótnie artysta Pachwalski z Krakowa, a ramy dębowe do nich
wykonała firma "Św. Wojciech" z Poznania w 1933 roku.
Na wewnętrznych ścianach kościoła wmurowano tablice pamiątkowe -
swoisty wykład najnowszej politycznej i wojskowej historii Polski.
Kościół został wyposażony także w organy elektryczne, ufundowane
przez ówczesne Ministerstwo Oświaty. Przywieziono je w 1932 roku ze szkoły
w Kępnie i zamontowano na chórze przeciwległej ściany głównego ołtarza.
Żołnierze z 59 pułku piechoty, z inicjatywy sierżanta Walentego
Kwaśniewskiego, wykonali w całości tabernakulum z rzeźbionymi i
pozłacanymi drzwiczkami oraz daszkiem - kopułą bogato posrebrzaną. Kapitan
Hauptman - z tego samego pułku - ofiarował obraz Matki Boskiej
Częstochowskiej, rzeźbiony w drewnie, w ramie także rzeźbionej i
pozłacanej a wykonanej przez Jana Jóźwiaka. Kolejny ofiarodawca Józef
Lesiński z Inowrocławia przekazał kościołowi obraz w złotej ramie
przedstawiający Pana Jezusa w cierniowej koronie namalowany na płótnie
przez nieznanego malarza z XVIII wieku.
|