opis: |
W wydanym w 1250 roku dokumencie książę kujawski
Kazimierz, potwierdzając darowiznę swego skarbnika Mikołaja Zbrożka z
Byszewa, zezwala cystersom na założenie i budowę na terenie Byszewa
klasztoru. Wkrótce konwent czyni starania o przeniesienie klasztoru w nowe
miejsce. Wybór padł na leżące około 9 km na wschód od Byszewa osadę
Śmiewce (Smeysze), która wchodziła w skład posiadłości biskupstwa
włocławskiego. W 1288 r. spisano we Włocławku umowę pomiędzy tamtejszym
biskupem Wisławem a klasztorem byszewskim, w wyniku której osada ta drogą
zamiany przechodzi na własność konwentu. W 1289 r. książę pomorski Mszczuj
II nadał klasztorowi byszewskiemu wieś Polaszki nad Wierzycą, z której
dochody przeznaczone były na budowę nowego klasztoru na terenie osady Smeysze. Osada mieściła się w malowniczej dolinie Brdy, otoczonej z trzech
stron wysokimi zalesionymi wzgórzami. Ze względu na krzyżujące się tu
ważne szlaki handlowe ze Świecia do Nakła i z Gdańska do Poznania,
posiadała ona znacznie lepsze warunki rozwoju aniżeli Byszewo. Po raz
pierwszy nowej nazwy Koronowo konwent użył w dokumencie z 1348 r.
Architektem, twórcą projektu i nadzorcą budowlanym klasztoru był
prawdopodobnie mnich Theodricus. Przeniesienie klasztoru z Byszewa do Koronowa
było dziełem opata Engelberta, który wymieniany jest jako ostatni opat
byszewski i pierwszy koronowski (zmarł w 1290 r.)
W 1289 r. rozpoczęto budowę kościoła - trójnawowej bazyliki z
transeptem i dwoma rzędami kaplic. Położenie nowej siedziby w odległości
zaledwie 9 kilometrów od poprzedniej, stwarzało dobre warunki do
prowadzenia prac budowlanych. Nie było potrzeby stawiania budynków
prowizorycznych i tymczasowej kaplicy. Przystąpiono od razu do stawiania
budynków murowanych. Prace przebiegały w trzech fazach, dwie w
średniowieczu i trzecia w okresie baroku. Rozpoczęto je od wznoszenia
prezbiterium. W drugim etapie wybudowano korpus nawowy wraz z rzędem
kaplic od strony południowej oraz zabudowania klasztorne. Rok 1315 to pierwsza data, z
której pochodzi wiadomość, iż klasztor już stoi. Zaś rok 1350 - kiedy to
nowy klasztor przesyła już grzywny na budowę katedry gnieźnieńskiej -
można uznać jako termin zupełnego wykończenia kościoła i klasztoru. Po
prawie stuletnim okresie świetnego rozwoju, klasztor koronowski, w wyniku
zbrojnych starć z okolicznym rycerstwem, w latach osiemdziesiątych XIV
stulecia został spalony wraz z księgozbiorem i archiwaliami. Spalony i
grabiony klasztor znalazł się w wyjątkowo trudnym położeniu i zmuszony był
poddać się opiece papieża. W 1411 r. Krzyżacy zajmują i niszczą miasto.
Częste napady i grabieże zmuszają zakonników do opuszczenia swej siedziby,
co spowodowało obłożenie klątwą opata Gabrela wraz z całym konwentem.
Dopiero po pokoju toruńskim, gdy Koronowo przestaje być miastem
nadgranicznym, nastaje dla klasztoru okres spokoju i stabilizacji. W 1523
r. biskup Mikołaj Mściwy konsekrował kościół oraz siedem nowych
ołtarzy. Za rządów opata Gnińskiego (1686-1706) kościół uległ gruntownej
przebudowie i renowacji, w wyniku której wnętrze uzyskało charakter
barokowy. Wyposażono też kościół w bardzo bogate i artystycznie cenne
elementy. W XVIII w. powstaje na południe od klasztoru rezydencja opata. W
1819 r. następuje kasacja klasztoru przez władze pruskie. Klasztor zostaje
zamieniony na kościół parafialny, a zabudowania klasztorne użyte jako
więzienie, znajdujące się tam do chwili obecnej.
W nawie północnej prezbiterium zachowane są dwa gotyckie,
ceramiczne, maskowe wsporniki sklepienne, a w nawie południowej
ostrosłupowy z pocz. XIV wieku. Zewnętrzne ramię transeptu pokrywają
odcinki XIV-wiecznego fryzu wykonanego z barwnych glazurowanych płytek
ceramicznych. Wyposażenie wnętrza kościoła jest bogate, barokowe i
rokokowe z 2 połowy XVII i XVIII w. Ołtarz główny - drewniany,
polichromowany kolorystycznie, złocony, z motywami roślinnymi - został
wzniesiony w 1738 roku. Oprawę ołtarza stanowią dwa obrazy pędzla
Bartłomieja Strobla w części środkowej - "Wniebowzięcie NMP", a w górnej
kondygnacji: "Powitanie Maryi w Niebie przez Chrystusa". Ołtarze boczne
barokowe i rokokowe, drewniane, polichromowane, częściowo złocone, w
większości architektoniczne z rzeźbami oraz obrazami olejnymi na płótnie.
W południowym ramieniu transeptu znajduje się drewniana, malowana,
częściowo złocona, barokowa chrzcielnica z 2 połowy XVII w. Drewnianą ambonę
pochodzącą z końca XVII w. charakteryzuje bogata dekoracja rzeźbiarska,
m.in.: glob z gwiazdami i księżycem otoczony aniołami z trąbami i
kartuszami, w zwieńczeniu św. Michał Archanioł z krzyżem, a u podstawy
globu - kościotrup. Na zakończeniu nawy środkowej jest drewniany, rokokowy
chór muzyczny z 3 ćw. XVIII. Wnętrze zdobią dwie stalle. Pierwsze,
pochodzące z końca XVII wieku, są dwukondygnacyjne, barokowe, drewniane,
rozmieszczone po obu stronach prezbiterium z bogatymi płaskorzeźbami i
progami w kształcie leżących lwów, zwieńczone stanowi baldachimem z
ażurowa dekoracją. Drugie, jednorzędowe to dawne stalle opackie i
przeorskie z fundacji opata I. B. Gnińskiego. Na uwagę zasługują również
cztery drewniane, architektoniczne, konfesjonały późnobarokowe z 2 ćw.
XVIII w. W nawie głównej, poda arkadami, podziwiać można obrazy pędzla
Franciszka Remela z 1758 roku. Jest to cykl dziesięciu przedstawień z
życia zakonu cysterskiego. W kaplicach drewniane, polichromowane rzeźby na
rokokowych postumentach: NMP Niepokalanie Poczętej i Chrystusa Echo Homo z
poł. XVIII w. oraz Matki Boskiej Bolesnej prawdopodobnie z 1 poł. XVII w.
Ponadto w kościele znajdują się portrety opatów, płyty epitafijne oraz
kartusz z insygniami władzy opackiej, herbem Łodzia i inicjałami opata
Antoniego Jana Chrząstowskiego z końca lat pięćdziesiątych XVIII w. |