opis: |
Historia kościoła
Kościół p.w. św. Piotra i św. Pawła oraz Najświętszej Marii Panny w
Kruszwicy - pierwotnie p.w. św. Piotra Apostoła, od XVII w. do końca XIX
w. p.w. św. Piotra i św. Pawła. Początki biskupstwa z siedzibą w Kruszwicy
są niejasne - istnieje kilka hipotez o roku jego powstania. W nowszych
badaniach datuje się je na 1124 rok, kiedy to inicjatywę taką podjął
Bolesław Krzywousty. W tym samym czasie rozpoczęto budowę kościoła p.w.
św. Piotra, która trwała w kilku fazach do pierwszej połowy XII wieku.
Pierwsza wzmianka historyczna o świątyni pochodzi z 1185 roku i wymienia
ją jako "monasterium Patri", co nie wyklucza, że właśnie ona spełniała rolę
kościoła katedralnego. Po przeniesieniu diecezji do Włocławka kościół
pozostawał przez dłuższy czas siedzibą kapituły katedralnej, tracącej w
ciągu XIII wieku znaczną część swych uprawnień. Obecna kolegiata zbudowana
w ciągu I i II ćw. wieku XII. Pierwotny układ trójapsydowy został
wzbogacony po zakończeniu budowy o przybudówki przy prezbiterium z
dalszymi dwiema apsydami. Około 1422 roku, po upadku kościoła p.w.
Najświętszej Marii Panny, położonego w mieście na zachodnim brzegu
jeziora, nastąpiło przeniesienie parafii do kolegiaty. W pierwszej połowie
XVI wieku w miejsce dwóch wież w fasadzie zachodniej wzniesiono jedną.
Natomiast w XVII-XVIII w. przeprowadzono częściową barokizację wnętrza (m.in. otynkowanie wnętrz i wymiana stropów). W 1772 roku kościół był
czasowo zamknięty i nieczynny, a w latach 1856-1859 nastąpiła gruntowna
przebudowa i odnowienie kościoła według projektu architekta Hüssnera
z Berlina. Wówczas podwyższono mury, powiększono okna i zastąpiono
barokowy hełm wieży i wieżyczki na sygnaturkę neogotycką. W latach
1954-1956 przeprowadzona według projektu Aleksandra Holasa pod
kierunkiem J. Zachwatowicza reromanizacja budowli przywróciła świątyni w
dużym stopniu jej pierwotny wygląd.
Architektura kościoła
Jest to kościół romański, orientowany. Korpus murowany z ciosów
granitowych kładzionych regularnymi warstwami, apsydy z ciosów
piaskowcowych, sklepienia apsyd z nieobrobionych kamieni i okrzesków,
górna kondygnacja wieży z pierwszej połowy XVI wieku murowana z cegły
o układzie gotyckim. Trójnawowy, bazylikowo-filarowy z transeptem i
parą prostokątnych kaplic (obecnie zakrystia i skarbiec) dostawionych
po bokach prezbiterium w drugiej fazie budowy kościoła . Zbliżone do
kwadratu prezbiterium, ramiona transeptu oraz kaplice zamknięte od
wschodu półkolistymi apsydami, wydzielonymi uskokiem (apsydy ramion
transeptu odsłonięte wewnątrz po 1954 roku). Korpus
trójprzęsłowy z zachowaną dolną, trójdzielną częścią masywu
zachodniego, zamierzonego jako dwuwieżowy (wieże zachowane nieco ponad
wysokość naw bocznych), niezrealizowanego, względnie po zniszczeniu
przekształconego w pierwszej połowie XVI wieku z nadbudową wieży nad
przęsłem środkowym. W części tej, pośrodku, dawna kaplica chrzcielna, po
bokach: od północy kaplica, od południa kręcone, przesklepione schody
na piętro, na którym trzy pomieszczenia z dawną emporą pośrodku oraz
być może kapitularzem od północy. Wnętrze prezbiterium i korpusu
nakryte stropem żelbetonowym w latach 1954-1956 o okładzinie
modrzewiowej, imitującej strop belkowany; w apsydach pierwotne
sklepienia henisferyczne. Tęcza zamknięta półkoliście, zaakcentowana
lizenami i gurtem; analogicznie zaakcentowane przejście z transeptu do
nawy głównej; u podstaw obu łuków oraz w apsydach prezbiterium i
transeptu gzymsy. Pomiędzy przęsłem środkowym transeptu a jego
ramionami zniszczone lub zamierzone i niezrealizowane gurty, po
których na ścianie wschodniej zachowane nadwieszone lizeny z gzymsami.
Filary międzynawowe, kwadratowe o wysokich i szerokich cokołach
wydzielonych profilem z gzymsami u podstaw łuków. Arkady międzynawowe
zamknięte półkoliście, arkady otwierające nawy boczne do transeptu o
łukach nieznacznie spłaszczonych. W północnej kaplicy przy
prezbiterium pierwotne sklepienia krzyżowe o dwóch przęsłach
rozdzielonych gurtem, spływającym od południa na filar przyścienny, od
północy na uszkodzoną, podciętą lizenę; w kaplicy południowej
sklepienie kolebkowe z XVI wieku. W kaplicach przyziemia masywu
zachodniego sklepienia krzyżowe o kamiennych, prostokątnych,
krzyżujących się gurtach. Kaplice te otwarte do korpusu arkadami o
łukach półkolistych, analogiczne arkady na piętrze masywu: większa,
zrekonstruowana po 1954 roku, otwierająca emporę do nawy głównej i
mniejsza, otwierająca dawny kapitularz do nawy północnej. Okna
zamknięte półkoliście, zrekonstruowane w latach 1954-1956; pierwotne
okna zachowane w apsydach kaplic i transeptu, wąskie, silnie
rozglifione na zewnątrz. W kaplicy chrzcielnej w ścianie północnej dwa
prostokątne dwa prostokątne, bliźnie otwory, zapewne dawnych szafek
ściennych. Wejście do klatki schodowej pod dawną wieżę południową
zamknięte półkoliście, zrekonstruowane. W pomieszczeniu na piętrze
dawnej wieży południowej odsłonięty fragment muru gotyckiego,
ceglanego, z profilowanym segmentem łuku. Portale wewnętrzne o
wejściach prostokątnych umieszczonych w półkoliście zamkniętych
niszach. W narożu południowo-zachodnim nawy południowej oraz na
pierwszym od zachodu filarze nawy północnej ryte w ciosach krzyże, być
może konsekracyjne. Na zewnątrz mury obwiedzione cokołem, z wyjątkiem
nawy południowej, w której odsadzka w przybliżeniu na wysokości ław
okiennych. Elewacja zachodnia w dolnej części romańska wzmocniona w I
połowie XVI wieku jednouskokowymi szkarpami, w związku z nadbudową
wieży. W przyziemiu dawnej wieży południowej dwa okienka szczelinowe
oraz w górnej kondygnacji zrekonstruowane okno o łuku półkolistym. Do
kaplicy chrzcielnej okno zrekonstruowane w miejscu zamurowanego
wejścia. W przyziemiu dawnej wieży północnej okna w dwóch strefach.
Obecna wieża nad środkową częścią fasady późnogotycka, nadmurowana w
latach 1856-1859 ożywiona od południa, północy i zachodu wysokimi
blendami o dwułucznych zamknięciach koszowych, ponadto po bokach
mniejsze blendy zamknięte półkoliście. W blendach środkowych parzyste
okienka w dwóch strefach, w dolnym oknie od południa zachowana
kolumienka romańska użyta wtórnie, kamienna, z kostkowym kapitelem. W
południowo-zachodnim narożniku wieży wmurowany fragment z rzeźbioną,
podwójną głową, być może dawny kapitel międzyokiennej kolumienki. W
zwieńczeniu wieży neogotycki gzyms konsolkowy z lat 1856-1859. Na
wieży hełm z lat 1856-1859 w kształcie ośmiobocznej iglicy pobitej
łupkiem, w miejscu poprzedniego, baniastego hełmu barokowego.
Zabytkowe wyposażenie kościoła
- bliźniacze epitafia marmurowe pierwszych biskupów kruszwickich:
Lucidusa (zm. 993), Maurycego (zm. 1014), Marcelego (zm. 1033) oraz
Wincentego (zm. 1055) i Andrzeja (zm. 1081), ufundowane w 1614 roku
przez biskupa włocławskiego Wawrzyńca Gembickiego
- chrzcielnica romańska z XII/XIII w., granitowa, z kolistą
czarą ożywioną płaskimi arkadkami (obok prezbiterium z lewej strony)
- kropielnica romańska z XII w., kamienna, w kształcie prostokątnego
basenu z rzędem krzyżyków wyrytych na obrzeżu (obok wyjścia z
kościoła)
- mensy ołtarzowe, romańskie z około połowy XII wieku, kamienne
- trzy konfesjonały barokowe z XVIII wieku
- ławy barokowe z XVIII wieku
- fotel barokowy z pierwszej połowy XVIII wieku, obity kurdybanem
gdańskim o motywach regencyjnych z około 1730 roku
- obraz Matki Boskiej Częstochowskiej z 1656 roku (w apsydzie
południowej)
- obraz Ukrzyżowania, barokowy z XVIII wieku
- obraz Świętego Krzyża z polowy XVII wieku (w apsydzie północnej)
- późnogotycka grupa Ukrzyżowania z początku XVI wieku
- rzeźba Chrystusa Zmartwychwstałego z połowy XVI wieku
- rzeźby aniołów z polowy XVIII wieku (poniżej belki tęczowej)
- płyta nagrobna Zofii z Pempowskich Oporowskiej, starościny
kruszwickiej, zmarłej w 1500 roku, kamienna, z silnie zatartą,
płaskorzeźbioną postacią niewiasty (w zamurowanym portalu północnym)
- kopia romańskiego ołtarza z ciosów kamiennych (z przedstawieniem
Chrystusa między św. Piotrem i św. Pawłem) w prezbiterium
- pacyfikał późnorenesansowy z przełomu XVI/XVII w., trybowany, z
nodusem w kształcie owocu granatu
- ornat barokowy, biały, z haftem o motywach regencyjnych z drugiej
ćw. XVIII wieku
- portrety historyczne, malowane około polowy XVIII wieku Mieszka I i
Bolesława Chrobrego w pełnych postaciach oraz biskupów kruszwickich:
Lucidusa, Maurycego, Marcelego, Jana Rzymianina (zm. 1099), Paulina
(zm. 1111) i Baldwina Galla (zm. 1128)
- żyrandol 16-ramienny, mosiężny z dwugłowym orłem cesarskim z 1643
roku (w nawie głównej) |