opis: |
Kościół p.w. św. Bonawentury w
Pakości został
zbudowany w 1636 roku na miejscu nieistniejącego zamku. Fasada frontowa
posiada skromne cechy stylu renesansowego.
Wnętrze pochodzi z XVIII wieku
i utrzymane jest w stylu rokokowym. Bardzo ciekawy jest ołtarz główny,
rokokowy z 1780 roku. W polu środkowym znajduje się krucyfiks, po bokach
figury Matki Boskiej Bolesnej i św. Jana Ewangelisty oraz św. Franciszka,
św. Jana od Krzyża, w zwieńczeniu Boga Ojca i dwóch aniołów. Na ołtarzu
dwa relikwiarze rokokowe św. Felicjana i św. Kandydy (owalne przy
tabernakulum). Ołtarzy bocznych jest cztery: dwa lewe i dwa prawe. W
ołtarzu bocznym lewym (bliżej ołtarza głównego), w polu środkowym znajduje
się św. Józef z Dzieciątkiem, na zasuwie św. Bonawentura, a w zwieńczeniu
nierozpoznany zakonnik; a w ołtarzu bocznym lewym (bliżej nawy głównej), w
polu środkowym umieszczona jest Matka Boska Nieustającej Pomocy, na
zasuwie św. Tadeusz, w zwieńczeniu nierozpoznany zakonnik. W ołtarzu
bocznym prawym (bliżej nawy), w centrum znajduje się św. Antoni, na
zasuwie św. Walenty, w zwieńczeniu św. Klara; a w ołtarzu bocznym prawym
(bliżej ołtarza), w polu środkowym znajduje się Stygmatyzacja św.
Franciszka, w zwieńczeniu św. Piotr z Alkantary. W prezbiterium jest też
fotel późnorenesansowy z pierwszej połowy XVII wieku z herbem Nałęcz.
W
kaplicy Matki Boskiej Pakoskiej, która wzniesiona została z wykorzystaniem
gotyckich murów dawnej wieży zamkowej z drugiej połowy XIV wieku znajduje
się m.in. renesansowo - barokowa krata z połowy XVII wieku, z malowanym
medalionem, z wizerunkiem Matki Boskiej z Dzieciątkiem w glorii (w
wejściu). Interesujące są też obrazki ze scenami z życia Maryi, które
zobaczyć można w ościeżach i podłuczu arkady a przede wszystkim ołtarz
klasycystyczny z końca XVIII wieku. W polu środkowym znajduje się rzeźba
Matki Boskiej z Dzieciątkiem z I połowy XVII wieku. W zwieńczeniu umieszczony został obraz
świętej Katarzyny. Oprócz tego są w kaplicy ławy rokokowe z około 1768
roku i konfesjonały z 1780 roku a na zewnątrz kaplicy jest
epitafium z czarnego marmuru Katarzyny z Witosławskich Działyńskiej,
wojewodziny brzesko - kujawskiej, dobrodziejki konwentu. W nawie głównej
znajduje się ambona z rzeźbami św. Bonawentury i puttów na baldachimie,
nad wejściem do kaplicy - obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem Bartłomieja Strobla,
a na ścianie
bocznej po prawej stronie - epitafium mieszczki Barbary z Kowalkiewiczów
Kawczyńskiej.
Ponadto w zakrystii znajdują się dwie wieloszufladowe komody
rokokowe o ażurowych zwieńczeniach oraz wiążąca się z nimi boazeria. W
skarbcu kościelnym przechowywany jest m.in. srebrny krzyż relikwiarzowy z
relikwiami drzewa Krzyża Świętego, piękna monstrancja barokowa z XVIII
wieku oraz zabytkowe kielichy mszalne.
Kalwaria Pakoska to najstarsza - po zebrzydowskiej - kalwaria w
Polsce. Pomysłodawcą zbudowania kalwarii był miejscowy proboszcz
ksiądz Wojciech Kęsicki. Ten zamysł poparła władająca Pakością od początku
XVII wieku rodzina Działyńskich. Ich ambicją było wzorowanie się na
fundacji czołowego magnata tych czasów, Mikołaja Zebrzydowskiego, który
w 1600 roku rozpoczął budowę słynnej kalwarii w swoich dobrach pod
Krakowem.
Realizacja takiego założenia wymagała
dużych nakładów finansowych oraz znajomości pierwowzoru jerozolimskiej
drogi krzyżowej. Pomocne w tym było dzieło niderlandzkiego mnicha Andychomiusza pt. "Jeruzalem, jakie było za czasów Chrystusa Pana".
Na wschodnim brzegu Noteci, która w ramach założenia stała się
ewangelicznym Cedronem, pojawiła się Góra Oliwna z Ogrodem Getsemańskim i
miejscem Wniebowstąpienia, zaś na zachód od rzeki umiejscowiono biblijne
miasto Jeruzalem z przylegającą do niego od południa górą Syjon, a od
zachodu Golgotą, wyznaczoną na pokaźnym wzniesieniu, zwanym Wzgórzem
Ludkowskim. W 1628 roku proboszcz Kęsicki odprawił na prowizorycznie
wyznaczonych ścieżkach pierwszą drogę krzyżową, a rok później Michał
Działyński ofiarował ziemię, na której wyznaczono stacje. W
1631 roku fundację uznał arcybiskup gnieźnieński. Dzięki jego pozwoleniu i
zabiegom biskupa chełmińskiego Kaspra Działyńskiego sprowadzono do Pakości
zakon franciszkanów - reformatorów, którym zamierzano oddać w opiekę
powstającą kalwarię. Jeszcze w tym samym roku Działyńscy przekazali zniszczone zamczysko
zakonnikom, którzy na fundamentach kazimierzowskiego
grodu rozpoczęli budowę klasztoru oraz kościoła p.w. św. Bonawentury.
Franciszkanie nie przejęli od razu
opieki nad kalwarią - jej rozbudową kierował, aż do swej śmierci w 1647
roku, ksiądz Kęsicki. Do tego czasu zdołał wybudować po wschodniej
stronie Noteci kaplice Ogrodu Getsemańskiego, Bramy Jerozolimskiej,
Pocałunku Judasza, Wniebowzięcia NMP i Wniebowstąpienia Pańskiego. W
szybkim zakończeniu dzieła przeszkodziła wojna szwedzko - polska
(1655-1660), podczas której niektóre budowle zostały zniszczone bądź uszkodzone.
Prace
kontynuowano od 1661 roku i na wschodnim brzegu Noteci wzniesiono na nowo
kaplicę Wniebowstąpienia, a prawdopodobnie także kaplicę Ogrodu Getsemańskiego. Niestety te nowe różniły się od manierystycznych kaplic
powstałych przed 1647 r., ponieważ reprezentowały skromny, wczesnobarokowy
styl. Cały czas trwały prace, mające na celu osuszenie podmokłych terenów
na prawym brzegu Noteci, gdzie miało powstać ''miasto Jeruzalem". Tam
właśnie w roku 1661 ukończono budowę kaplicy Drugiego Upadku
Chrystusa, a do końca XVII wieku zbudowano resztę kaplic, wraz z kościołem
Ukrzyżowania na Wzgórzu Ludkowskim, czyli kalwaryjskiej Golgocie. Największymi dobroczyńcami byli
Działyńscy, którzy w XVIII wieku przeprowadzili renowację całego
założenia, rozbudowę klasztoru i zakonnego kościoła, a także ufundowali
barokowe i rokokowe wyposażenie poszczególnych kaplic.
Kalwaria pakoska
szybko stała się miejscem pielgrzymek ludności, która podążała tutaj z
Wielkopolski, Mazowsza a nawet Małopolski i dalekich Węgier. O rosnącej
sławie tego miejsca świadczą przechowywane dzisiaj przez zakonników wota
od cudownie uzdrowionych pątników. Szczególną rolę kalwaria pakoska
odegrała w XIX wieku, kiedy to była patriotycznych manifestacji Polaków (w 1864 r. po upadku powstania
styczniowego doszło tutaj do walk z wojskiem pruskim).
W 1918 roku po
uzyskaniu niepodległości przez Polskę, stan kaplic kalwaryjskich był
opłakany. Dzięki staraniom kolejnego zasłużonego dla Pakości proboszcza -
księdza Kiełczewskiego - w latach 1926 - 1929 przeprowadzono gruntowną
renowacje większości kaplic. Ponownie odnowiono je w 1970 roku, gdy opiekę
nad kalwarią przejęli ojcowie reformaci.
Dziś na kalwarię składa się
zespół 24 kaplic oraz kościół Ukrzyżowania.
(zobacz plan kalwarii).
Kilka kaplic to budowle o
cechach późnomanierystycznych - ich najlepszym przykładem jest zbudowana
przed 1647 rokiem na wschodnim brzegu Noteci kaplica Wniebowzięcia,
z bogatym szczytem fasady, którego spływy przechodzą w ozdobne głowy
smoków i rozety. W przestronnym wnętrzu godna uwagi jest podwieszona u
sklepienia barokowa rzeźba Wniebowzięcia NMP, unoszonej do nieba w
otoczeniu 4 aniołów. Niedaleko tej budowli znajduje się mała kapliczka
Pocałunku Judasza, mieszcząca w sobie jedynie barokowy obraz,
przedstawiający moment pojmania Chrystusa. Najprawdopodobniej styl
manierystyczny reprezentowała zbudowana przed 1660 rokiem kaplica Bramy
Jerozolimskiej, która położona w sąsiedztwie Noteci, została wraz z mostem
zniszczona w 1939 roku. Na wschód od Noteci, na granicy miasta, znajduje
się ciekawa kaplica Wniebowstąpienia, zajmująca fragment
niewielkiego wzniesienia, zbudowana po szwedzkim potopie na miejscu
starszej. Ozdobiona pilastrami i ozdobnymi gzymsami, jest przykładem
wczesnego stylu barokowego. Z wyposażenia zachował się rokokowy ołtarz z
II połowy XVIII wieku. Uwagę zwraca położona w sąsiedztwie mogiła
konfederatów barskich z pamiątkowym głazem ustawionym w 1922 roku. Do
ciekawych kaplic zbudowanych po 1661 roku należy kaplica Dworzec Piłata,
zbudowana na planie równoramiennego krzyża greckiego z górującą nad dachem
smukłą wieżyczką. Nad wejściem widnieje barokowo - ludowa rzeźba Chrystusa z
XVIII wieku, wewnątrz interesujące są barokowe obrazy przedstawiające mękę
Chrystusa. Położona opodal kaplica Pałac Heroda przyciąga swoją
oryginalną fasadą i dachem, nawiązującym do bań prawosławnych cerkwi.
Znajdujące się niedaleko Pałacu Heroda kaplice Pierwszego
Upadku, Spotkania z Matką, Cyrenejczyka są
identyczne i posiadają niewiele cech stylowych. Natomiast kaplica
Wieczernika, zbudowana w II połowie XVII wieku i pochodząca z tego
samego okresu kaplica Domu Kajfasza położone są na południe od
głównego kompleksu kaplic. Kaplica Wieczernika jest jedną z największych
budowli kalwarii pakoskiej, a w swoim wnętrzu kryje barokowe wyposażenie:
XVIII-wieczny ołtarz z malowidłem Ostatniej Wieczerzy, przenośną ambonę i
konfesjonał. Sąsiednia Kaplica Domu Kajfasza jest zbudowana na rzucie
kwadratu i przylega do niej cela, odgrodzona od głównego pomieszczenia
ozdobną kratą, za którą znajduje się rzeźba uwięzionego Chrystusa,
pochodząca z XVIII wieku. Na szczególną uwagę zasługuje zespół kaplic
zbudowanych na Wzgórzu Ludkowskim - pakoskiej Golgocie, z górującym nad
okolicą kościołem Ukrzyżowania, konsekrowanym w 1691 roku. Jest on
największą budowlą Kalwarii, czteroprzęsłową, zamkniętą trójbocznie od
wschodu, posiadającą cenne zabytki: ołtarz w formie skały z umieszczonymi
na niej barokowymi rzeźbami Ukrzyżowanego Chrystusa, dwóch łotrów i
stojącymi pod krzyżami Matką Bożą i św. Janem oraz bogato zdobione
rokokowe ołtarze boczne z II połowy XVIII wieku. Spośród innych kaplic
kalwaryjskiego wzgórza, zbudowanych po 1661 roku wyróżnia się wieloboczny
Grób Chrystusa, podzielony wewnątrz na dwa pomieszczenia - kaplicę
Anioła pilnującego wejścia i właściwy grób z wyrzeźbionym ciałem martwego
Chrystusa, strzeżonym przez dwóch rzymskich legionistów. Pozostałe
kapliczki prezentują niewielką wartość artystyczną i umiejscowione są na
stoku wzgórza, które jest jednocześnie cmentarzem, kryjącym szczątki wielu
zasłużonych pakoszczan.
Wzgórze Golgota jest ostatnim punktem
kalwaryjskich uroczystości, które odbywają się w Pakości kilka razy w
roku. Te największe, związane z odpustami: 3 maja i 14 września ściągają
jak dawniej wielu pielgrzymów z całej Polski. |