opis: |
Historia
Parafia prawdopodobnie istniała już przed 1143 r., a w 1249 r. został
wymieniony w dokumentach pleban radziejowski. Kościół, którego główny zrąb
murów zewnętrznych zachował się do dnia dzisiejszego, fundowany był w 1331
r. przez Jana Grota, biskupa krakowskiego, dygnitarza królewskiego
Kazimierza Wielkiego.
Historyczne wiadomości są o nim bardzo skromne. W XVI w. miał mieć
wieżę z zegarem znajdującym się pod opieką magistratu. W 1590 r. wdowa po
staroście radziejowskim Janie, Zofia Leszczyńska ufundowała przykościelną
kaplicę południową. W tym samym czasie kościół był restaurowany (XVI w.).
Znajdowały się w nim cztery ołtarze. Natomiast wizytacja z 1779 r.
informuje, że "wieże kościelne razem z murem odpadły i w gruzy rozwalone
zostały". Według dalszej relacji w kościele znajdowała się wówczas podłoga
z desek, trzy okna od strony południowej, dwa od północnej. Były również
dwa pomieszczenia do chowania zmarłych. Na przeciwko głównego wejścia stała
wolnostojąca dzwonnica drewniana gontem pokryta z jednym dzwonem.
Kościół na przestrzeni wieków dzielił los miasta i wielokrotnie po
kataklizmach wojennych i zniszczeniach pożarowych był odbudowywany. Miasto
drewniane paliło się często, częściowo lub całkowicie przed 1493 r.,
ponownie przed 1528 r., 1610 r., 1656 r., 1704 r. Ponieważ za każdym razem
ucierpiał również kościół, wymagał on potem odbudowy. W 1720 r.
sprowadzeni do Radziejowa Pijarzy objęli parafie w 1730 r. Do kościoła
przybudowali oni klasztor niszczony pożarami w 1732, 1736, 1759 r. Po
kolejnym zniszczeniu budynku pożarem w połowie XIX w. kościół został
odbudowany w latach 1860-64. ze znacznym przekształceniem neogotyckim. Po
opuszczeniu przez Pijarów Radziejowa rozebrano klasztor i kolegium.
W 1913 r. wybudowano nową kaplicę południową, a północnej dobudowano nowy
szczyt neogotycki. W 1928 r. podwyższono dach nad prezbiterium do
pierwotnej wysokości kryjąc go dachówką. Z zachowanego zabytku w obecnym
stanie nie można w całości odczytać przebiegu gotyckiego muru zewnętrznego
czyli - rysunku pierwotnego rzutu poziomego kościoła.
Architektura kościoła
Obecnie kościół p.w. Wniebowzięcia NMP jest murowany z cegły palonej w
układzie gotyckim, miejscami z dość regularnym wypunktowaniem płaszczyzny
ściany ciemniejszymi główkami cegły zendrówki. Dwuprzęsłowe prezbiterium
zamknięte trójbocznie ma dobudowaną od północy neogotycką zakrystię z
przedsionkiem. Do szerszej i wyższej nawy czwórprzęsłowej przylegają od
północy i południa kaplice z 1913 r., od zachodu natomiast neogotycka
kruchta. Prezbiterium przesklepione jest neogotyckim krzyżowym
dwuprzęsłowym sklepieniem z gurtami spływającymi na przyścienne pilastry.
Podobnie przesklepione są kaplice bocznej nawy, która dla odmiany
zamknięta jest górą stropem drewnianym płaskim. Łuk tęczy, arkady kaplic i
wejście do zakrystii przesklepione są półkoliście. Z zewnątrz mury
wzmocnione są skarpami, przy prezbiterium dwuuskokowymi, przy nawie
pojedynczymi, lecz tak masywnymi, że mogły kiedyś przenosić siłę
rozpierającą sklepienia gotyckiego. Masyw tych ostatnich łagodzą i
dekorują podtynkowe wnęki (blendy) ostrołukowe, w dolnej partii podwójne
bez słupka, ponad uskokiem bliźniacze ze słupkiem. Na wschodniej ścianie
prezbiterium blenda przesklepiona jest późnogotyckim oślim grzbietem.
Cokół budynku ceglany, wydzielony uskokiem na zewnątrz. Na północnej
ścianie nawy licznie przemurowania, ślady wejść, sklepień po dawnej
dobudowanym i rozebranym klasztorze pijarów. W górnej partii ściany kilka
niewysokich okien ostrołukowych, głęboko rozglifionych oraz blend. W
szczytowej ścianie zachodniej nad kruchtą dwie blendy skrajnie
przesklepione są półkoliście a środkowa podobnie, lecz z uskokiem. Ściany
szczytowe korpusu nawy posiadają zwieńczenie neogotyckie z lat 1860-64.
Dachy siodłowe, kryte nad prezbiterium i kaplicami dachówką, nad nawą i
dobudówkami blachą, co zupełnie zatraciło pierwotny charakter stromego
dachu gotyckiego. Zabytkowe wyposażenie
Zasadniczy wystrój wnętrza jest neogotycki z XIX w., jednakże
zachowały się niektóre elementy starsze. W lewym ołtarzu bocznym znajduje
się płaskorzeźba patronki kościoła, Matki Boskiej Szkaplerznej z XVIII/XIX
w., w ołtarzu kaplicy północnej św. Stanisław i Sebastian z XVIII w., w
kaplicy południowej krucyfiks z XVI w. Ze sprzętu liturgicznego
najwartościowsza jest późnogotycka monstrancja wieżyczkowa z XVI w. z
barokową puszką, popiersiem Boga Ojca i gołębicą oraz figurkami św. Piotra
i Stanisława biskupa, Łukasza i Mateusza z XVII w., jednakże ze stopą
dorobioną już w XIX w.
W północno-zachodnim narożu cmentarza kościelnego znajduje się
neogotycka, pięknej ciesielskiej roboty drewniana dzwonnica. Jest w niej
dzwon fundowany w 1729 r. przez Benedykta Kozłowskiego, mieszczanina
radziejowskiego, odlany przez F.F. Kriegera w Toruniu, a przelany w 1783
r. przez Andrzeja Jędraszkiewicza. |