opis: |
Historia kościoła
Powstanie klasztoru w Skępem wiąże się z legendą o objawieniach Matki
Boskiej w lesie skępskim, stanowiącym dzisiaj ostałe resztki puszczy
mazowieckiej. Mikołaj Kościelecki, prepozyt włocławski, wzniósł w 1495 r.
drewnianą kapliczkę. Jego bratanica Zofia Kościelecka sprowadziła do niej
z Poznania - jako wotum za uzdrowienie - rzeźbioną w drewnie figurę Matki
Boskiej, która wkrótce zasłynęła jako cudowna. Opiekę nad kapliczką
powierzono sprowadzonym z Koła bernardynom, dla których właściciel dóbr
ufundował w 1498 r. drewniany klasztor i nadał w uposażeniu ziemię.
Budowę murowanego kościoła i klasztoru rozpoczęli bernardyni w
latach 1508-1510 wg projektu brata zakonnego Bartłomieja Łoya. W latach
1518-1524 wybudowano pierwotną kaplicę św. Anny, która nie łączyła się z
nawą. W roku 1544 w jej podziemiach wybudowano kryptę grobową. Po roku
1616 do kościoła dobudowano od wschodu chór i część zakrystii. W 1622 r.
wymieniono strop kaplicy św. Anny na sklepienie. Na przełomie XVII i XVIII
w. przedłużono południowe skrzydło klasztoru ku wschodowi. W latach
1712-1725 przebudowano zachodnią część korpusu, przekształcając zachodnie
skrzydło - u dołu na kruchtę, część górną na chór muzyczny. W okresie tym
przebudowano także kaplicę św. Anny, przykryto ja nowym sklepieniem i
połączono z nawą. W okresie między 1726 a 1732 r. zbudowano krużgankowy
dziedziniec odpustowy, z usytuowana w centrum kaplicą św.. Barbary. W
latach 1746-1748 rozebrano wieżę i wzniesiono nową, istniejącą do dziś; w
latach 1755-1777 przedłużono skrzydło południowe w kierunku zachodnim i
wschodnie w kierunku południowym. W roku 1767 przedłużono prezbiterium o
trzy przęsła, mieszczące chór zakonny i przykryto je kolebkowym
sklepieniem. W okresie tym rozbudowana została zakrystia. Po kasacie
konwentu w 1864 roku kościół powierzony został księżom diecezjalnym, ale
już od 1777 roku po zniszczeniu kościoła w Skępem, pełnił on funkcję
kościoła parafialnego. W zabudowaniach klasztornych władze carskie
utworzyły seminarium nauczycielskie i ta funkcja utrzymana była tu również
po odzyskaniu niepodległości przez Polskę. W 1933 roku kościół i część
klasztoru powróciła do ojców bernardynów, ale całość zabudowań zwrócono im
dopiero w 1983 roku.
Architektura kościoła i wyposażenie
Głównym ośrodkiem zespołu jest późnogotycki, przebudowany w duchu
baroku kościół p.w. Zwiastowania NMP. Jednonawowy, na rzucie wydłużonego
prostokąta z dwukrotnie przedłużanym prezbiterium. Cała świątynia ma 60 m
długości, 16 m szerokości i 14 m wysokości w nawie, a 12 m w prezbiterium.
Ceglaną bryłę kościoła osłania dwuspadowy dach kryty ceramiczną dachówką.
Na szczególną uwagę zasługuje wieża, która początkowo pełniła tylko
funkcję dzwonnicy. W 1777 roku przybyła jej funkcja zegarowa, a w 1952
roku - hejnałowa, ponieważ jeden z ojców przez cały rok, o godz. 5 rano
wygrywał na trąbce pieśni maryjne. Pierwotne dzwony przepadły w czasie I
wojny światowej. Dwa obecne zostały odlane w dwudziestoleciu
międzywojennym w Warszawie. Jeden z nich pękł w 1973 r. i został
zastąpiony nowym, odlanym w Przeworsku. Wieża przykryta jest miedzianych
dachem, cebulastym hełmem z ośmioboczną latarnią, która zadaszona jest
powtarzającym się motywem cebulastego hełmu z iglicą w postaci krzyża na
kuli. Do dolnej części krzyża, tuż nad kulą, przymocowany jest trybowany
relief z wizerunkiem Matki Boskiej Skępskiej.
Wnętrze kościoła pomalowano po 1510 roku. Polichromia wyszła spod
pędzla Franciszka z Sieradza. W latach 1750-1752 wnętrze pokryła nowa
polichromia brata Walentego Zebrowskiego i przetrwała do dziś. Polichromia
nawiązuje do maryjnego charakteru świątyni oraz osoby św. Franciszka,
założyciela Braci Mniejszych.
Wewnątrz kościoła uwagę zwraca centralna część ołtarza - nisza, w
której znajduje się cudowna figura Matki Boskiej Skępskiej. Wykonana jest
z polichromowanego drewna lipowego i ma 96 cm wysokości. Nieznany
rzeźbiarz pochodził z kręgu XV-wiecznych snycerzy poznańskich. Artysta
pokazał Matkę Boską jako kilkunastoletnią dziewczynkę oddaną na służbę do
świątyni, przez co zaliczana jest do typu Marii Służebnicy Pańskiej.
Stojąca postać Marii, z lekko pochyloną w lewo głową, emanuje spokojem i
skupieniem. Z pięknej twarzy Marii tchnie dobroć, co podkreśla dyskretny
uśmiech. Ręce złożone w modlitewnym geście, podkreślają jej świętość,
przez co niektórzy zaliczają ją do Pięknych Madonn. Figurka powstała w
1496 roku, gdyż pod spodem ma wyrytą tę datę.
Ołtarz główny, wykonany z drewna w stylu klasycystycznym, z
elementami rokokowymi jest czwartym z kolei i powstał w 1792 roku. Mensa z
antepedium wykonanym z grubej, srebrnej blachy stanowi podstawę dla
nadstawy, która ujęta jest w prostokątną, złoconą ramkę zamkniętą od góry
monogramem Marii w obramowaniu ze stylizowanych liści akantu. W środku
nastawy prostokątna nisza zamknięta półkolistym sklepieniem, a w niej
Matka Boska Skępska w otoczeniu licznych wot. Po bokach postacie świętych
Ambrożego i Grzegorza. Nisza zasłaniana jest metalową zasuwą, na której
namalowana jest scena Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny. Nastawę
obejmują trzy pary złotych kolumn podtrzymujących ozdobny gzyms: pomiędzy
nimi lustra, potęgujące bogactwo wystroju ołtarza. Górę stanowi
zwieńczenie nakryte barokową koroną z obrazem Świętej Trójcy
podtrzymywanym przez anioły. Po bokach ołtarza drzwi. Poza nimi na
wysokich cokołach umieszczono figury św. Bernardyna ze Sieny i św. Jana
Chryzostoma.
Cztery ołtarze boczne ustawione są parami, na północnej i południowej
ścianie (św. Franciszka, św. Antoniego Padewskiego, św. Jana Nepomucena i
św. Józefa z Dzieciątkiem Jezus). Poza nimi znaczna liczba mniejszych
ołtarzy bocznych, co jest charakterystyczną cechą barokowej dekoracji z
końca XVII wieku.
We wnętrzu kościoła na uwagę zasługuje rokokowy obraz Matki Boskiej
bolesnej namalowany na desce, duży barokowy krucyfiks, na którym postać
Chrystusa ozdobiona jest licznymi wotami. Stalle z zapleckami i
przedpiersiami z dekoracją malarską imitującą intarsję pochodzą z 1767
roku. W pobliżu chóru portret fundatora świątyni. Zainteresowanie budzi
też obraz Zwiastowania przywieziony do Skępego z Lukki przez Gustawa
Zielińskiego w 1848 roku, zawieszony na południowej ścianie nawy,
niedaleko od głównego wejścia do świątyni. Ciekawa jest niewielka
sygnaturka umieszczona obok drzwi prowadzących z nawy do północnego
skrzydła klasztoru.
Od zachodu rokokowo-klasycystyczny chór z bogato zdobionym
prospektem organowym, z okresu barokizacji. Szafa organowa składa sie z
trzech kolumn piszczałek, całość pokryta bogatym złoceniem. W 1717 roku
gwardianin Serafin Gamalski zbudował nową ambonę i gruntownie
odrestaurował organy. Ambona zasługuje na uwagę, gdyż jest unikatem w
Polsce. Kazalnica znajduje się na właściwym miejscu, na pewnej wysokości
nad głowami wiernych, jednak kaznodzieja nie wchodzi do niej po schodach,
lecz schodzi po paru stopniach. Wynika to z tego, że wejście do niej
znajduje się od strony krużganków, których posadzka jest ponad metr nad
nią. Nie mniej ważne jest główne wejście, w którym znajduje się
dwuskrzydłowa, kuta krata żelazna z III ćw. XVIII wieku. Fantazyjne motywy
spiralne wmontowane są w cztery kwadratowe pola. Nieopodal ambony
neoklasycystyczne epitafium z białego marmuru, z popiersiem Gustawa
Zielińskiego. Ciekawe też są ławy z 1676 roku oraz siedem konfesjonałów z
drugiej połowy XVIII w. i niezwykle rozbudowane żyrandole z początku XIX
w.
Warto wspomnieć o krużganku otaczającym dziedziniec, który składa
się z 37 segmentów sklepionych krzyżowo i przykrytych dwuspadowym dachem
Trzy pozostałe elementy tworzą wieża bramna i dwie wieże boczne. W sumie
jest to 40 elementów. Głównym wyposażeniem krużganków są umieszczone w
poszczególnych segmentach obrazy Drogi Krzyżowej przeplatane scenami z
życia i męki Chrystusa. Obrazy obejmują okres życia Jezusa od Ostatniej
Wieczerzy do Zmartwychwstania Pańskiego i namalowane zostały około 1790
roku. W krużgankach umieszczone są także liczne tablice grobowe, które
zostały tu wmurowane, gdy Niemcy zburzyli katakumby. Ważnym elementem
wystroju krużganków są dwa ołtarze ustawione w kulistych wnękach obu
narożnych wież. W jednej nastawę stanowi obraz Matki Boskiej Bolesnej z II
połowy XVIII w., a w drugiej obraz Chrystusa Cierniem Koronowanego z tego
samego okresu. Innym nie mniej ważnym elementem jest 14 konfesjonałów,
pozwalających wyspowiadać przybywających do Skępego pielgrzymów.
Inicjatorem budowy krużganków w Skępem rozpoczętej w 1726 roku i
ukończonej w 1732 roku był Serafin Gamalski. |