opis: |
Historia
W 1641 r. reformaci próbowali osiąść przy kościele św. Wawrzyńca przed
Bramą Chełmińską w Toruniu co spowodowało gwałtowny sprzeciw władz
miejskich oraz konkurencyjnego zakonu bernardynów. Dzięki protekcji
biskupa chełmińskiego Kaspra Działyńskiego kilka lat spędzili w jego
toruńskiej kamienicy. Dzięki staraniom Stanisława Sokołowskiego kasztelana
bydgoskiego i starosty dybowskiego, uzyskano zgodę królewską na
lokalizację klasztoru po przeciwnej stronie Wisły, na terenie wsi Piaski,
u granic miasteczka Podgórza. Kościół został ufundowany w 1644 roku przez
Stanisława Sokołowskiego.
Konsekracja kościoła p. w. świętych Piotra i Pawła miała miejsce 22
czerwca 1659 r. Jednak śmierć fundatora i potop szwedzki spowodował, że
budowa zespołu klasztornego wydłużyła się - prace budowlane trwały jeszcze
do 1661 r. W międzyczasie w niewykończonym klasztorze podczas oblężenia
załogi szwedzkiej w Toruniu przez siły polskie w czasie Potopu, od
września do 5 listopada 1658 r. przebywała królowa Ludwika Maria ze swym
dworem, której krótko towarzyszył król Jan Kazimierz. Na pamiątkę
zwycięstwa Polaków, z ofiar króla miał być ufundowany do budowanego
kościoła ołtarz św. Piotra i Pawła, a z ofiar królowej, Marii Ludwiki
Gonzagi ołtarze boczne. Na początku XVIII wieku dobudowano do środkowego
przęsła kościoła, od strony północnej kaplicę Najświętszej Marii Panny,
oddzieloną półkoliście, zamkniętą absydą od nawy. Od spalenia drewnianej
zabudowy Podgórza (w tym fary św. Anny) przez wojska francuskie w 1813 r.,
kościół pełni funkcje parafialne.
W 1832 r. konwent został skasowany przez władze pruskie. W
klasztorze mieściła się odtąd plebania, szkoła i zabudowania gospodarcze,
a stan budynków ulegał pogorszeniu. Poważniejsze prace remontowe podjęto
przed I wojną światową. 24 stycznia 1945 r. zabudowania zostały uszkodzone
wskutek wybuchu pociągu z amunicją. W latach pięćdziesiątych były
prowadzone prace konserwatorskie w kościele. 1 lipca 1987 r. powrócili
franciszkanie, którzy prowadzą parafię i z energią przystąpili do odbudowy
klasztoru.
Architektura
Barokowy, murowany i tynkowany kościół składa się z dwuprzęsłowego,
wielobocznie zamkniętego prezbiterium zwróconego na wschód i szerszej
trójprzęsłowej nawy, krytych sklepieniem kolebkowo-krzyżowym. Od północy
do nawy została dobudowana nieco późniejsza kwadratowa kaplica NMP.
Piętrowy, trójskrzydłowy klasztor przylega do kościoła od południa, na
parterze sklepione krużganki z 4 stron otaczają kwadratowy wirydarz.
Długość nawy kościelnej wynosi 17,6 m, szerokość 10,3 m, wysokość 9 m;
prezbiterium (o takiej samej wysokości) ma 9,2 m długości i 6,2 m
szerokości. Skromny wygląd budowli ściśle odpowiada zakonnym przepisom.
Jedynym bardziej efektownym akcentem jest wolutowy zachodni szczyt
kościoła, ozdobiony wnękami. Działał tu warsztat budowlany, zatrudniony na
potrzeby zakonu także we Włocławku i w Pułtusku. Dwie wieżyczki na
kalenicy świątyni wzniesiono w XVIII w. Wolnostojąca dzwonnica została
zbudowana w 1925 r.
Zabytkowe wyposażenie
Wyposażenie wnętrza jest jednolite, rokokowe, z lat 60. XVIII w. Zgodnie z
zakonnymi przepisami pozbawione jest złoceń i polichromii, a wyglądem
nawiązuje do wyposażenia świątyni reformackiej w Boćkach. Składa się na
nie 6 ołtarzy, ambona, konfesjonały i ławki. Są one dziełem dobrego
warsztatu snycerskiego o wielkopolskiej proweniencji, działającego na
potrzeby zakonu m.in. również w Brodnicy, Grudziądzu, Płocku i w Pułtusku.
Wykonał on również figury tworzące grupę Grobu Świętego. Ołtarz główny
pierwotnie był ustawiony w połowie prezbiterium, za nim mieściła się
zakrystia i oratorium zakonne. Starsze od reszty wyposażenia są 2 obrazy –
"Wręczenie św. Piotrowi kluczy Królestwa Niebios" z 1668 r. (zapewne z
pierwszego ołtarza głównego) i Zaślubiny Marii – prawdopodobnie dzieło
toruńskie z pierwszej połowy XVIII w. Obrazy w ołtarzu Niepokalanego
Poczęcia NMP w kaplicy i stacje drogi krzyżowej malował w latach 1788-1794
Kazimierz Łukaszewicz z Włocławka. Główny obraz w kaplicy jest
naśladownictwem dzieła Carlo Maratty w kościele św. Izydora w Rzymie z
1653 r. Bogata dekoracja malarska sklepień w lat 1957-1958 jest dziełem
Leonarda i Anny Torwirtów – wcześniej zgodnie z zasadami reformackimi,
kościół był pozbawiony dekoracji malarskiej. Spośród niegdyś licznych
portretów i epitafiów dobrodziejów klasztoru, m.in. Dąmbskich i
Kościelskich, zachowało się tylko parę. Obraz ołtarzowy "Św. Piotr z
Alkantary" znajduje się w zbiorach Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej. |