opis: |
Historia kościoła
Pierwsza wzmianka o świątyni pochodzi z 1288 roku i w tym czasie
trwały zapewne prace przy budowie korpusu głównego. Szeroko zakrojone
prace budowlane były prowadzone jeszcze w pierwszej połowie XIV wieku. W
tym czasie nastąpiło poszerzenie prezbiterium i budowa zbliżonej do
kwadratu wieży z kruchtą w przyziemiu. W 1706 roku z fundacji Konojadzkiej,
została dobudowana kaplica świętej Anny. Kościół był odnawiany w latach
1835-1840, gdy zrekonstruowano m.in. czworoboczny, ceglany hełm wieży. Pod
koniec XIX wieku (około 1895 r.) prawdopodobnie wykonano wszystkie
sklepienia pozorne wewnątrz świątyni.
Architektura kościoła
Kościół p.w. św. Bartłomieja i św. Anny w Wabczu to kościół gotycki,
orientowany. Murowany z kamienia polnego kładzionego warstwami, z użyciem
granitu łamanego i gruzu ceglanego, ze szczytami i górnymi kondygnacjami
wieży ceglanymi o układzie gotyckim. Pierwotne prezbiterium wąskie,
dwuprzęsłowe, poszerzone zapewne przed połową wieku XIV od południa o dwa
ciasne przęsła. Przy prezbiterium od północy zbliżona do kwadratu
zakrystia z dostawionym w 1825 roku od północy przedsionkiem oraz pomiędzy
zakrystią a nawą wbudowana w 1706 roku prostokątna kaplica świętej Anny.
Szersza nawa prostokątna, przy niej zbliżona do kwadratu wieża z kruchtą w
przyziemiu. Wewnątrz w prezbiterium pozorne sklepienie kolebkowe z
krzyżującymi się profilowanymi listwami, w dobudowanych od południa
przęsłach półkolebkowe z lunetami, analogiczne (bez lunet) w kaplicy
świętej Anny; w nawie strop płaski podzielony profilowanymi belkami na
duże prostokątne pola; wszystkie sklepienia pozorne i strop zapewne z XIX
wieku. W zakrystii sklepienie kolebkowe z lunetami z XVIII wieku, w
kruchcie pod wieżą strop belkowany. Łuk tęczy lekko zaostrzony,
przesłonięty częściowo stropem nawy, w nim belka tęczowa faliście wygięta
i ozdobione dekoracją rokokową, z rzeźbami Chrystusa Ukrzyżowanego, Matki
Boskiej Bolesnej, św. Jana Ewangelisty i św. Marii Magdaleny,
późnobarokowymi z 3 ćw. XVIII wieku. Część południowa otwarta dwiema
ostrołukowymi arkadami na filarze i dwóch półfilarach o sfazowanych
narożach, przeprutymi w pierwotnym murze obwodowym z 4 ćw. wieku XIII.
Kaplica świętej Anny otwarta do wnętrza półkolistą arkadą. W ścianie
wschodniej prezbiterium zamurowane ostrołukowe okno oraz nisza na
sakramentarium. Portal do zakrystii ostrołukowy, trójuskokowy. Okna w
nawie obustronnie rozglifione, powiększone i zamknięte odcinkowo. W
kruchcie pod wieżą portal ostrołukowy, czterouskokowy, bogato profilowany
z formowanej cegły z XIII/XIV w. Na zewnątrz mury obwodowe nawy z
odsadzką, ponad którą nadmurowane cegłą. Korpus i wieża opięte w narożach
szkarpami o jednym uskoku; szkarpy przy południowych narożach wieży oraz
jedna przy ścianie północnej nawy skośne, zapewne z XVII wieku;
południowo-wschodnia szkarpa prezbiterium wyburzona. Wschodnia ściana
prezbiterium podwyższona murem ceglanym i zwieńczona szczytem, częściowo
przekształconym w pierwszej połowie XIV wieku; pośrodku przechodzące w
strefę szczytu zamurowane szerokie okno ostrołukowe z neogotyckimi
blendami, w czołowej ścianie przybudówki południowej dwie blendy
ostrołukowe. Szczyt wydzielony fryzem tynkowanym, w dolnych strefach
trójkątny, w górnych schodkowy, flankowany po bokach trójkami sterczynek,
dzielony lizenami ujętymi w narożach wałkami i przechodzącymi w sterczyny
zakończone piramidkowo; w polach skrajnych blendy ostrołukowe, trzy pola
środkowe zakończone trójkątnymi szczycikami. W zakrystii od wschodu okno
ostrołukowe w analogicznie zamkniętej wnęce, półszczyt z rzędem nierównej
wysokości sterczyn ustawionych kątowo. Szczyt pomiędzy prezbiterium a nawą
trójkątny, nadmurowany i ujęty sześcioma sterczynami w 1895 roku. W
zachodniej ścianie nawy portal ostrołukowy, czterouskokowy, bogato
profilowany z formowanej cegły. Szczyt zachodni o podziale z XIV wieku,
wydzielony szerokim fryzem opaskowym z rzędem pochyłych tarcz w tynku,
trójkątny z 6 sterczynkami, zwieńczony nadstawą z półkolistym szczycikiem
z przełomu XVI/XVII wieku, przedzielony na dwie strefy fryzem opaskowym i
ożywiony blendami ostrołukowymi: w strefie dolnej pięcioma przesuniętymi z
osi, w górnej trzema. W południowej ścianie prezbiterium wysokie okna,
zamknięte odcinkowo, umieszczone w ostrołukowych wnękach, wychodzących
ponad koronę murów i ujętych trójkątnymi, neogotyckimi szczycikami. Dachy
dwuspadowe kryte dachówką, dach prezbiterium przechodzący połacią na
zakrystię i kaplicę. Wieża o czterech kondygnacjach: dolna kamienna.
mieszcząca od południa portal ostrołukowy z XIII/XIV w., górne ceglane z 1
ćw. wieku XIV, rozdzielone fryzami opaskowymi i ożywione z trzech stron
blendami ostrołukowymi, w kondygnacji drugiej po trzy blendy, z których
środkowe mieszczące okna, a skrajne w ścianie czołowej , wyżej pośrodku
blendy przez dwie kondygnacje mieszczące w dwóch strefach okna bliźnie,
fllankowane w każdej kondygnacji parzystymi blendami. W zwieńczeniu
krenelaż oraz murowany, czworoboczny hełm ostrosłupowy, rekonstruowany w
latach 1835-1840.
Zabytkowe wyposażenie kościoła:
- ołtarz główny: barokowy, z 1 ćw. XVIII wieku, architektoniczny ze
skręconymi kolumnami i rzeźbami św. Jana Chrzciciela i św. Jana Nepomucena
oraz aniołów i św. Kazimierza Królewicza w zwieńczeniu; w polu środkowym
rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem, gotycka z 1380 roku, z kręgu
stylowego Madonn na lwie, w barokowej promienistej glorii; w górnej
kondygnacji obraz Przemienienia Pańskiego, barokowy z XVIII w.;
tabernakulum współczesne ołtarzowi, przekształcone w XX wieku.
- ołtarze boczne: w nawie (lewy - rokokowy z antependium z 4 ćw. XVIII w.,
w nim obrazy w polu środkowym Najświętszej Marii Panny z Dzieciątkiem z
około połowy XIX wieku, w metalowej koronie, w predelli św. Augustyn, w
zwieńczeniu św. Michał Archanioł, współczesne ołtarzowi; prawy -
rokokowo-ludowy z 1 połowy XIX wieku, z wykorzystaniem uszaków barokowych
z 1 ćw. XVIII w. i obrazem świętej Anny nauczającej Marię z ok. połowy XIX
w.); przy tęczy (rokokowe, z 1766 roku, z mensami sarkofagowymi, na
których nakuwane nierozpoznane herby z literami M G O i datami 1850 i
1851, w ołtarzach obrazy: w lewym w polu środkowym Koronacja Najświętszej
Marii Panny i w predelli św. Dominik, współczesne ołtarzowi, w zwieńczeniu
Grosz Czynszowy wg Tycjana z drugiej połowy XIX wieku a w prawym w polu
środkowym św. Paweł, w predelli św. Franciszek, w zwieńczeniu św. Józef,
współczesne ołtarzowi.
- ambona i chrzcielnica z rzeźbioną grupą Chrztu w Jordanie, z
zapleckiem i baldachimem, rokokowe z 3 ćw. XVIII wieku.
- konfesjonał z emblematem papieskim w zwieńczeniu, rokokowy z 4
ćw. XVIII wieku.
- kropielnica drewniana, z XVII wieku.
- feretron w ramie rokokowej z XVIII wieku, z obrazem św.
Bartłomieja i św. Marii Magdaleny z około połowy XIX wieku.
- obraz św. Jerzego: późnobarokowy z 4 ćw. XVIII wieku.
- rzeźby św. Katarzyny i św. Barbary, gotyckie z 1380 roku, z kręgu
stylowego Madonn na lwie, należące wraz z rzeźbą z ołtarza głównego do
części środkowej nie zachowanego tryptyku tzw. czterech śś. Dziewic.
- chór muzyczny, drewniany z około połowy XIX wieku, występujący
trójbocznie, wsparty na dwóch okrągłych, dwóch wielobocznych i czterech
czworobocznych słupach. |