opis: |
Historia kościoła
Kościół p.w. św. Witalisa we Włocławku został fundowany w 1330
roku przez biskupa Macieja z Gołańczy, po zburzeniu miasta i
spaleniu katedry przez Krzyżaków w 1329 roku. Do 1411 roku pełnił funkcję
zastępczej katedry, następnie kościoła szpitalnego przy szpitalu pod tym
wezwaniem. W 1535 roku restaurowany i zasklepiony z fundacji kanoników:
Piotra Piotrkowskiego i Tobiasza Janikowskiego. Od 1569 roku kościół
znajdował się w użytkowaniu seminarium duchownego. W 1717 roku została
wzniesiona zakrystia przy północnej ścianie prezbiterium. W latach
1851-1853 przeprowadzono remont kościoła. Naprawiono ściany zewnętrzne,
ozdobiono chórek i obito blachą czworoboczną wieżę sygnaturki, a w roku
1888 wzniesiono nową, ośmioboczną wieżę sygnaturki ze spiczastym hełmem
wykonaną wg projektu Konstantego Wojciechowskiego. W latach 1930-1934
dokonano kolejnego remontu. Tym razem utworzono nowy chór muzyczny
wykorzystując część korytarza budynku seminaryjnego oraz odsłonięto
częściowo otynkowane mury zewnętrzne. W czasie II wojny światowej kościół
pełnił rolę kaplicy dla żołnierzy niemieckich przebywających w szpitalu,
na który zaadoptowano budynek seminarium. W 2000 roku dokonano restauracji
dachu i wieży kościelnej. Kościół p.w. św. Witalisa jest najstarszym
zabytkiem architektonicznym we Włocławku.
Architektura kościoła
Jest to kościół gotycki, orientowany. Murowany z cegły o układzie
gotyckim. Krótkie dwuprzęsłowe prezbiterium zamknięte trójbocznie, przy
nim od północy pięcioboczna zakrystia. Szersza i nieznacznie wyższa nawa
dwuprzęsłowa, dostępna bezpośrednio z korytarza budynku seminaryjnego.
Wnętrze nakryte sklepieniem krzyżowo-żebrowym z 1535 roku, oraz sieciowym
z żebrem przewodnim w nawie. W zakrystii sklepienia kolebkowe. Okna
ostrołukowe, nowsze, z uskokiem od strony wnętrza. Arkada tęczy i wejście
zachodnie zamknięte ostrym łukiem. Wejście do zakrystii prostokątne,
nowsze. Na zewnątrz opięty szkarpami o jednym uskoku. Okna z uskokiem w
opaskach tynkowanych. W zwieńczeniu ścian fryzy opaskowe; fryz
prezbiterium nieco szerszy, ożywiony rytą dekoracją o motywach
maswerkowych, zrekonstruowaną w latach 1882-1900. Wschodni szczyt nawy
trójkątny, dzielony kątowo ustawionymi lizenami przechodzącymi w sterczyny
ożywiony tynkowanymi blendami: trzema ostrołukowymi oraz w polach
skrajnych kolistymi. Zakrystia z XX w., wbudowana między szkarpy, na
starszym podmurowaniu z głazów narzutowych, ze ściętym narożem północno
zachodnim. W północnej ścianie nawy portal ostrołukowy o potrójnym,
sfazowanym uskoku, zamurowany, ujęty obudową przechodzącą w wysmukłą
wimpergę. Dachy dwuspadowe kryte dachówką. Na kalenicy nawy neogotycka
wieżyczka na sygnaturkę, ośmioboczna z latarnią i iglicą pobitą blachą.
Zabytkowe wyposażenie kościoła
W latach 1971-1972 zmieniono całkowicie wystrój kościoła, wprowadzając
nowe
wyposażenie wg projektu profesora Jana Tajchmana: granitowy ołtarz główny, drewniany ołtarz pod tabernakulum, ambonkę,
ławki, drzwi, instalację oświetleniową (nowe żyrandole) i nagłośnieniową.
Kościół wygląda teraz surowo, ale okazale, przejrzyście, bez zbytecznych
elementów dekoracyjnych. Z poprzedniego, neogotyckiego wystroju kościoła
pozostała tylko sygnaturka na ścianie naprzeciw wejścia głównego do
kościoła. |