opis: |
Budynek Gmachu Głównego muzeum został wzniesiony w
latach 1925-1930 z przeznaczeniem na pomieszczenie Muzeum Kujawskiego.
Autorem projektu był ówczesny architekt miejski Stefan Narębski. Budowa w
znacznej mierze była finansowana ze składek społecznych. Do 1972 r. gmach
ten był jedyną siedzibą Muzeum Kujawskiego. Obecnie mieszczą się w nim
oprócz gabinetu Dyrekcji i administracji muzeum: Dział Fajansu, ekspozycja
stała - "Fajans włocławski" oraz główna sala wystaw czasowych.
FAJANS WŁOCŁAWSKI
Wystawa mieści się w trzech salach i korytarzu wewnętrznym, na I piętrze
gmachu głównego muzeum. Została ona zorganizowana w 1984 r. Na wystawie
zaprezentowanych jest 525 zabytków obrazujących historię zdobnictwa
fajansu w latach 1873-1991. Na różnorodnych pod względem formy i funkcji
wyrobach pokazano wszystkie techniki zdobnictwa, z których po 1945 r.
reaktywowano tylko ręczne malowanie.
GALERIA PORTRETU POLSKIEGO
Wystawa mieści się w jednej sali wystawowej i korytarzu na drugim piętrze
gmachu głównego. Została zorganizowana z okazji 100-lecia istnienia Muzeum
i oddana dla zwiedzających w dniu obchodów jubileuszu 14 marca 2009 r.
Ekspozycja stała "Galeria portretu polskiego" prezentuje dzieła
autorstwa wybitnych malarzy polskich, a w przypadkach kilku najstarszych
obrazów, także twórców anonimowych. Znalazły się na niej obrazy od
początku XIX w. do połowy XX w. Pokazane w układzie chronologicznym, dają
widzowi możliwość poznania przemian stylistycznych, jakim ulegało
malarstwo portretowe, najogólniej rzecz ujmując - od klasycyzmu do
koloryzmu.
Wystawę otwierają obrazy z 1. połowy XIX wieku. W grupie tej
znalazły się portrety należące do późnego klasycyzmu i empre'u oraz epoki
romantyzmu. Ich twórcami są m.in. Franciszek Ksawery Lampi, Aleksander
Molinari i Franciszek Pfanhauser. W zespole tym nie zabrakło portretów
osobistości znaczących w historii regionu - wizerunku generała Augustyna
Słubickiego czy portretu Wiktora Słupskiego - od 1832 r. kancelisty Urzędu
Miejskiego we Włocławku. W tej grupie na szczególne wyróżnienie zasługują
obrazy artystów związanych z regionem - malarki Marii Wodzińskiej
pochodzącej ze Służewa, narzeczonej F. Chopina i muzy J. Słowackiego oraz
Feliksa Pęczarskiego, wybitnego malarza scen rodzajowych, który ostatnie
lata życia spędził we Włocławku.
Wśród obrazów z 2. połowy XIX wieku znalazły się przede wszystkim
realistyczne płótna artystów należących do grona "polskich monachijczyków"
- Kazimierza Alchimowicza, Józefa Simmlera, Witolda Pruszkowskiego,
Władysława Czachórskiego czy Teodora Axentowicza.
Grupa dzieł z okresu Młodej Polski jest różnorodna i
reprezentatywna dla wielu kierunków. Impresjonizm reprezentuje Leon
Wyczółkowski, symbolizm - Jacek Malczewski i Vlastimil Hofman, secesję
Józef Mehoffer.
Prezentowany na wystawie zbiór obrazów z okresu międzywojennego
jest najbardziej różnorodny pod względem stylistycznym. Z lat 20. i 30. XX
w. pochodzą portrety takich znakomitych malarzy, jak: Stanisław Ignacy
Witkiewicz, Wojciech Kossak, Alfons Karpiński, Olga Boznańska czy Jan
Cybis.
Uzupełnieniem Galerii portretu polskiego jest ekspozycja wizerunków
postaci historycznych prezentowana na korytarzu. Są na niej portrety
królów, bohaterów narodowych powstałe od XVII po 2. połowę XX wieku -
artystów anonimowych i malarzy pochodzących z pracowni wybitnych twórców -
m.in. Van Dycka czy Marcelego Bacciarellego. |