opis: |
Historia
Kościół archiprezbiterialny Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
w Chełmnie, zwany
potocznie Farą, jest najokazalszym spośród siedmiu istniejących obecnie
kościołów Chełmna i niewątpliwie jedną z najpiękniejszych budowli wczesnogotyckich w Polsce.
O wysokim statusie chełmińskiej Fary w strukturach kościelnych świadczy
rozmach jej architektury i klasa wyposażenia. Wzniesiono ją w latach
1280-1320. W przeciwieństwie do wielu
innych budowli sakralnych powstała dość szybko, a w trakcie budowy
dokonano tylko niewielkich korekt w stosunku do pierwotnego zamierzenia.
Precyzja i misteria architektury wskazuje, że była wznoszona przez
biegłych w swym rzemiośle budowniczych. Wznoszono go w dwóch fazach.
Najpierw postawiono prezbiterium i północną nawę boczną (pierwotnie
niższą). W fazie drugiej ukończono budowę całego korpusu nawowego wraz z
wieżą północną. Wieżę południową pozostawiono niedokończoną. W wiekach następnych
nie dokonano większych przebudów, które by zakłóciły gotycki charakter
świątyni i wrażenie stylistycznej jednolitości. Jedynie w 1560 r.
dobudowano kaplicę Matki Boskiej Bolesnej Chełmińskiej z fundacji
kasztelana chełmińskiego Jana Niemojewskiego (dawna kaplica grobowa
Niemojewskich), a w końcu wieku XVII kaplicę Bożego Ciała
oraz w 1706 r. kruchtę południową. Częściowe
odnowienie kościoła w okresie 1659-1660. Powstał wówczas także barokowy
wystrój kaplicy Bożego Ciała. Nad prezbiterium dobudowano sygnaturkę.
W końcu XIX w. przeprowadzono natomiast poważne prace naprawcze
nadszarpniętych zębem czasu murów, w szczególności w obrębie najwyższej
kondygnacji wieży północnej, uszkodzonej w 1724 r.
W ostatnim czasie w sposób kompleksowy została odnowiona
kruchta północna (2002), kaplica i ołtarz Matki Bożej Bolesnej
(2003-2004), lampy zwisające w łukach międzyfilarowych (2004), rzeźby Ukrzyżowania na wschodnim
szczycie oraz trakt komunikacyjny prowadzący na taras widokowy znajdujący
się na wieży dzwonniczej (2006), ławy dla wiernych i ołtarz św. Walentego
(2007-2008). Obecnie są podejmowane działania w kierunku wymiany pokrycia
dachu oraz odnowienia wnętrza.
Architektura:
Od strony zachodniej fasadę kościoła ujmują dwie masywne
wieże o nierównej wysokości. Najprawdopodobniej południowej wieży nie
ukończono z powodu pożaru, zawalenia się jej oraz z braku pieniędzy na
kontynuowanie budowy. Północna wieża dzwonnicza jest po dzień
dzisiejszy najwyższą w mieście. Cechą charakterystyczną zewnętrznej
architektury tego kościoła jest, że każde z pięciu przęseł naw bocznych
przykrywa osobny, prostopadły do osi podłużnej dach. Każde przęsło
zwieńczone osobnym szczytem i przeprute wielkim, ostrołukowym oknem
przydaje elewacji bocznej szczególnej finezji.
Wnętrze podzielone jest na trzy nawy o równej wysokości i
niemal takiej samej szerokości, co potęguje wrażenie przestronności. Nawy
i prezbiterium zamknięte zostały sklepieniami krzyżowo-żebrowymi z
podwieszonymi zwornikami o bogatym programie ikonograficznym. Można tam
dostrzec m.in. przedstawienia strusia, syreny, bazyliszka, smoka, gęsi,
orła, głowy błazna, biskupa i starca. Na potężnych filarach można
podziwiać galerię jedenastu apostołów, wykonaną ok. 1330-1340 r. Z tego
samego czasu pochodzą malowidła naścienne w prezbiterium oraz malowidło ze
św. Krzysztofem w nawie północnej.
Obecna szata kolorystyczna wnętrza, została nadana w trakcie kompleksowego
remontu w latach 1925-1928. Wówczas to skuto ze ścian tynki i odsłonięto
wątek ceglany. Wnętrze, które do tej pory utrzymane było w tonacji białej,
uzyskało ceglasto-różową barwę. Prace malarskie wykonano pod kierunkiem
Stanisława Smoguleckiego. Sklepienia ozdobiono ornamentem wici roślinnej
wzorowanym na motywie zaczerpniętym ze starego ornatu będącego niegdyś w
użyciu w Farze.
Zabytkowe wyposażenie:
Wszystkie ołtarze znajdujące się obecnie w kościele, a jest ich łącznie
trzynaście, powstały w końcu wieku XVII lub w XVIII. Stanowią dość
jednolity zespół. Zdobią je dobrej klasy rzeźby oraz obrazy olejne.
Szczególnie wysoki poziom, prezentują obrazy przedstawiające św. Jana
Nepomucena, św. Walentego, Pokłon Trzech Króli. Warto przyjrzeć się bliżej
dekoracjom rzeźbiarskim ołtarza Matki Bożej Bolesnej, św. Rocha,
Przemienienia Pańskiego oraz św. Teresy od Dzieciątka Jezus. Oryginalny
charakter posiada boazeria wyściełająca ściany kaplicy Bożego Ciała z
motywem winnej latorośli i kłosów zbóż oraz z sylwetką Chrystusa
Zmartwychwstałego w łuku portalu.
Ołtarz główny wypełniający całą ścianę
wschodnią prezbiterium jest swoistym błaganiem mieszczan Chełmna czasu
wielkiej epidemii dżumy, która nawiedziła miasto w latach 1708-1711, o
łaskę przetrwania. Za jego
autora uznawany jest chełmiński snycerz Maciej Rodte. Centralne miejsce w
tym ołtarzu zajmuje obraz ze sceną Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.
Spośród ołtarzy bocznych na szczególną uwagę zasługuje ołtarz
Świętych Rocha i Sebastiana, którzy w 1708 r. zostali po wieczne czasy
obrani patronami Chełmna. W kaplicy na przedłużeniu bocznej nawy północnej
od 1649 r. znajduje się cudami słynący obraz Matki Bożej Bolesnej
koronowany w 1754 r. W antepedium i predelli ołtarza tej kaplicy
umieszczono zespół srebrnych plakietek wotywnych z XVII-XVIII w. Zwraca
też uwagę snycerski wystrój kaplicy Bożego Ciała (Najświętszego
Sakramentu), dzieło elbląskie z lat 1685-1695.
Od paru wieków w chełmińskiej Farze przechowywane są relikwie
św. Walentego (kawałek górnej części czaszki). W 1630 r. starościna
Jadwiga Działyńska ufundowała srebrny relikwiarz jako wotum wdzięczności
za wyzdrowienie swoje i córki. Relikwiarz został wykonany w Toruniu przez
Wilhelma de Lassensy. W roku 1715 w Farze chełmińskiej Księża misjonarze
przeznaczyli św. Walentemu nowy osobny ołtarz. Istnieje on do dziś. Mieści
się przy ołtarzu głównym, rozdzielając nawę główną od południowej. Obraz
na nim przedstawia ścięcie tego męczennika. Według tradycji miał on być
namalowany w Rzymie, lecz brak jest na to dowodów. Na ołtarzu tym w
przeszłości wierni składali liczne srebrne wota za uzyskane łaski.
W prezbiterium na uwagę zasługują stalle dla kleru i rajców z XVII w.
Prezbiterium od nawy głównej oddziela potężny łuk tęczowy wykonany w I
połowie XVIII w. z rzeźbami Chrystusa na krzyżu, Maryi i św. Jana oraz
Świętych Piotra i Pawła po bokach. W nawie głównej natomiast warto zwrócić
uwagę na ambonę w formie otwartej muszli, a także na rozłożysty
renesansowy żyrandol zwisający pośrodku nawy głównej. Odlany w brązie,
posiada 30 ramion, a na szczycie wieńczy go postać "Dzikiego Męża".
Jeszcze do początku lat siedemdziesiątych XX w. płonęły na nim świece. W
celu wymiany świec, zainstalowana jest ponad sklepieniami specjalna
przeciwwaga umożliwiająca opuszczanie żyrandola w dół.
W pobliżu głównego portalu zawieszona jest meluzyna,
świecznik w kształcie głowy jelenia. Jego ciekawą cechą jest to, że
zawieszony na konopnej linie reaguje na wilgotność powietrza, przez co
wykorzystywany jest jako barometr - zwracając się ku ołtarzowi wskazuje
dobrą pogodę, odwracając łeb w kierunku portalu zapowiada deszcze.
Jednym z najcenniejszych i jednocześnie najbardziej zagadkowych
przedmiotów będących na wyposażeniu Fary jest romańska chrzcielnica z
gotlandzkimi motywami dekoracyjnymi znajdująca się w kruchcie południowej,
wykonana na przełomie XIII/XIV w.
Na chórze muzycznym znajdują się organy, których trójdzielny
prospekt zamyka wszystkie trzy nawy. Już w 1597 r. szczycono się, że organy z chełmińskiej
Fary są najznakomitszym instrumentem na północnych krańcach ówczesnej
Rzeczypospolitej. Wprawdzie prospekty główny i południowy uzyskały obecny
wygląd dopiero w 1928 r., to jednak do ich budowy wykorzystano
wcześniejsze instrumenty, a przy tym zostały one zaprojektowane na wzór
prospektu z nawy północnej wykonanego w 1690 r. przez chełmińskiego
organmistrza Jana Seidlera. Zasadniczo rzecz biorąc organy z nawy głównej
są trzecim z kolei instrumentem, jaki znajduje się w tym miejscu.
O pochówkach na terenie kościoła świadczą płyty nagrobne w posadzce
oraz epitafia zawieszone na ścianach. Najstarsza płyta nagrobna znajdująca się w Farze
nosi datę 1319 i przedstawia młodego człowieka nazwiskiem Albert Longus,
który przekracza Bramy Nieba. Jakże wymowna jest łacińska sentencja wyryta
na łuku Bramy: "Wy co się teraz obawiacie, pamiętajcie proszę, tym jestem,
czym wy będziecie, byłem kiedyś tym, czym wy jesteście". Szczególnie bogaty jest zespół epitafiów z
XVI-XIX w., duchownych, mieszczan i szlachty, wiszących w obydwu nawach. W
nawie południowej uwagę przykuwa manierystyczne epitafium rodziny Bornmanów, barokowe biskupa Kazimierza Szczuki i klasycystyczne proboszcza
i superiora Michała Barszczewskiego. W nawie północnej są umieszczone
natomiast epitafia rodzin szkockich osiadłych w Chełmnie: Czatterów,
Smithów i Forbesów.
Żelazne dzwony znajdujące się na północnej wieży wykonane zostały dopiero w
1958 r. Zastąpiły one przepiękne i duże dzwony spiżowe,
które w okresie II wojny światowej niemieckie władze okupacyjne wywiozły
do Hamburga w celu przetopienia. Wśród nich były m.in. dzwony Wincenty z
1730 r. i Maria z 1938 r. Pierwszy z wymienionych ważył ponad 1,5 tony.
W Muzeum Okręgowym w
Toruniu przechowywany jest zespół gotyckich witraży ze wschodniego
okna prezbiterium, z lat około 1370-1390, które w XIX w. zostały
przeniesione z Chełmna do zamku w Malborku. |