opis: |
Historia i architektura kościoła
Początki powstania kościoła p.w. św. Mikołaja wiążą sie z rokiem
1237, kiedy to Inowrocław otrzymał prawa miejskie, a miasto otoczono
murami obronnymi. Pierwotnie kościół był najpierw małą kaplicą, filialną w
stosunku do parafialnego kościoła
Imienia NMP. Na początku XIV wieku wzniesiono na
środku inowrocławskiego rynku duży kościół, który m.in. był miejscem
procesu polsko-krzyżackiego w latach 1320-1321 o Pomorze Gdańskie.
Niestety, najazd krzyżaków w 1431 roku spowodował spalenie kościoła, a
odbudowa stała się możliwa dopiero w czwartej ćwierci XV wieku.
Już pod
koniec XV w. Inowrocław miał piękny i duży kościół parafialny. Nowa
świątynia posiadała trzyprzęsłowe, trójbocznie zamknięte prezbiterium,
trzy nawy o podobnej wysokości do prezbiterium, składające sie z czterech
przęseł. Każda z naw przykryta była osobnym dachem. Nad wschodnim szczytem
nawy głównej wznosiła się wysoka sygnaturka. Całość kościoła, tak korpus
nawowy, jak i prezbiterium, charakteryzowały krępe proporcje. Sklepienia
były gwiaździste, a filary międzynawowe ośmioboczne. Ściany przy oknach
ulegały zwężeniu, tworząc ostrołukowe jasne wnęki, które w dawnej
wysokości można jeszcze oglądać w prezbiterium. Przebudowa kościoła
nastąpiła w 1590 roku, kiedy to usunięto gotycką glorietę a szczyty
przebudowano na renesansowe ze względu na przeciekające dachy.
Wielkie
spustoszenie spowodował najazd Szwedów w 1655 roku, po którym nastąpiło
wyludnienie miasta. W 1680 roku w nawie głównej i południowej zawaliły się
dachy, częściowo wraz ze szczytami i ścianami. Po zamurowaniu łuku
tęczowego prezbiterium nadal funkcjonowało, a nawet w 1730 roku założono
nowe organy. Po 1760 roku w kościele obniżono ściany naw bocznych,
wprowadzając jednocześnie nowe filary i układ bazylikowy. Niestety,
brak funduszy i decyzja władz pruskich o zamianie roli kościoła na magazyn
soli, spowodował przerwanie odbudowy.
Dopiero w latach 1820-1828
przywrócono kościół do użytku, po zamknięciu jego całkowicie w 1816 roku.
Gruntownej przebudowy kościół p.w. św. Mikołaja doczekał się po odzyskaniu
niepodległości przez Polskę - w latach 1918-1928. W prezbiterium wykonano
wtedy pozorne sklepienia krzyżowe, neogotyckie, natomiast nawę główną
zamknięto pozornym sklepieniem neobarokowym, o łuku koszowym, z
usztywniającymi je lunetami. Obecna forma kościoła jest więc efektem wielu
prac i przebudów, a każda epoka pozostawiła po sobie trwały ślad w jego
architekturze.
Zabytkowe wyposażenie
Większość wyposażenia fary pochodzi z drugiej połowy XVIII wieku. Ołtarz główny, wkomponowany w charakterystyczne dla kościoła św.
Mikołaja wielobocznie zamknięte prezbiterium, jest jednym z
najpiękniejszych ołtarzy ofiarnych, wykonanych w drugiej połowie XVIII
wieku. Charakteryzuje go dekoracja rocaille'owa, czyli asymetryczny
ornament o płynnych liniach i nieregularnej formie, czasami podobny
do muszli, wodnych roślin czy też grzyw fal. Po jego bokach umieszczono
niskie bramki z figurkami, po lewej stronie św. Jana Chrzciciela, a
po prawej św. Dominika. Wklęsło-wypukła, rozwiązana przestrzennie nastawa,
o kształcie zbliżonym do kwadratu spoczywa w części środkowej na
czworobocznej, kamienno-marmurowej mensie, natomiast partie boczne na
cokołach, tej samej wysokości co mensa, ustawionych schodkowo, po linii
diagonalnej. Frontową ściankę mensy wypełnia płaskorzeźbione
antependium ze sceną "Ostatniej Wieczerzy" z początku XX wieku. Na osi
wysokiej predelli o wypukłym kształcie, umieszczono rozbudowane
tabernakulum z postaciami czterech Ewangelistów i bogatą dekoracją. Po
bokach predelli znajdują się trzy cokoły, z których dwa zewnętrzne
ustawiono na dolnych. Wypukłe retabulum znajduje się na przedłużeniu
części środkowej, natomiast na cokołach ustawiono pary bliźniaczych kolumn
korynckich wysuniętych przed lico na tle także wysuniętych do przodu
pilastrów. Pomiędzy zewnętrznymi częściami ołtarza a jego częścią
środkową, w powstałych w ten sposób głębokich półkolistych wnękach
ustawiono rzeźby, po lewej stronie św. Wojciecha, a po prawej św.
Augustyna. W głęboką wnękę retabulum o ściętych do środka narożach wpisuje
się obraz św. Mikołaja, namalowany po 1820 roku. Górną partię ołtarza
stanowi szerokie wielokrotnie profilowane belkowanie ozdobione dekoracją.
Na belkowaniu umieszczono dwie pary aniołów. W zwieńczeniu o formie
pięciolistnej we wklęsło-wypukłej ramie umieszczono obraz św. Marii
Magdaleny, namalowany w tym samym okresie co obraz św. Mikołaja. Krawędzie
zwieńczenia podkreślono szerokim obramieniem, u dołu zwiniętym. W dolnej
partii zwieńczenia znajdują się figury putt, w górnej dwie główki
anielskie na skrzydłach i wieńcu obłoczków. Na osi zwieńczenia umieszczono
okrągły emblemat z Okiem Opatrzności na czerwonym tle w wieńcu
srebrzystych obłoczków, otoczony przez promienie.
Ołtarz św. Antoniego z trzeciej ćwierci
XVII wieku stoi w nawie głównej przy pierwszym filarze po stronie
południowej i stanowi najwybitniejsze dzieło sztuki barokowej w
Inowrocławiu, a ołtarz Krzyża Św. posiada najcenniejszy
zabytek w kościele gotycką rzeźbę Chrystusa Ukrzyżowanego z połowy
XIV wieku. Należy też wspomnieć o ołtarzu Zwiastowania
Najświętszej Maryi Panny i ołtarzu Rodziny Najświętszej Maryi Panny- zwiastowania św. Anny, które pochodzą z drugiej połowy XVIII wieku.
W przejściu między
prezbiterium a nawą główną znajduje się chrzcielnica typu
kielichowego z drugiej połowy XIX wieku o ośmiobocznej w przekroju czaszy
z pokrywą, podobnie jak trzon i podstawa. Wieńczy ją grupa figuralna
obrazująca scenę Chrztu Chrystusa przez św. Jana Chrzciciela. To właśnie
tutaj 13 grudnia 1860 roku został ochrzczony Jan Kasprowicz, jeden z
najwybitniejszych polskich poetów. Przy łuku tęczowym z jednej i drugiej
strony umieszczono dwie duże figury Serca Pana Jezusa z 1925 r. i Serca
Najświętszej Maryi Panny z 1961 r. Od strony nawy północnej znajduje się
obraz Chrystusa Miłosiernego, namalowany na podstawie widzeń siostry
Faustyny Kowalskiej.
Do najcenniejszego wyposażenia fary należy nadwieszona ambona
z baldachimem przy pierwszym północnym filarze nawy głównej, z wejściem od
strony prezbiterium. Pochodzi z drugiej połowy XVIII wieku. Płyciny
korpusu ambony oddzielone są złoconymi listwami. Dolna partia korpusu
początkowo wybrzuszona, potem zwężająca sie ku dołowi, została także
podzielona złoconymi listwami na cztery trapezoidalne pola, zdobione
palmami. Korpus wspiera się na zwężającej się ku dołowi formie,
zakończonej motywem rocaille'owym, tworzącym z korpusem harmonijną całość.
Pięknie wykonany jest zapiecek ambony, w środku którego umieszczony jest
monogram "IHS" na czerwonym tle, po bokach zaś złocone uszaki., utworzone
z motywów kwiatowych. Podniebienie baldachimu zdobi wizerunek Gołębicy z
promieniami. Baldachim składa się z pięciobocznej dolnej partii, ażurowo
wyciętej od dołu, ze złoconymi chwostami i ponad nią niskiej, kulistej
części, osłoniętej dekoracją utworzoną z esownic. Zwieńczenie stanowi
piękna figura Archanioła Michała walczącego ze smokiem z II połowy XVIII
wieku.
W nawie głównej po obu stronach nad każdą z arkad w 1924 roku
wykonano malowidła figuralne obrazujące wydarzenia ze Starego i
Nowego Testamentu. Na ścianie południowej przedstawiono sceny: Wygnania z
raju, Kain i Abel, Mojżesz z tablicą przykazań, Wąż miedziany, natomiast na
północnej: Pokłon pasterzy, Wskrzeszenie córki Jaira, Wjazd Chrystusa do
Jerozolimy, Ukrzyżowanie. Malowidła te otoczono dekoracją utworzoną
z brązowych pasm, w narożach stylizowaną i stanowi o nastroju kościoła w
nawie głównej.
Organy kościelne zostały wykonane w 1934 roku i
przeniesione z Bierutowa koło Oleśnicy po 1945 roku. Mają 37 głosów.
Rzeźba św. Piotra
znajduje się w dawnej wnęce okiennej ściany
zachodniej w końcu nawy północnej, zaś rzeźba św. Pawła w końcu nawy
południowej. Św. Paweł w lewej dłoni trzyma opuszczony w stronę ziemi
masywny miecz, a w prawej na wysokości zamkniętą księgę. Św. Piotr
natomiast został przedstawiony z kluczem.
Epitafium rodziny
Zbożów-Radojewskich, rokokowe, przeniesione po 1819 roku z kościoła
franciszkanów jest jedynym takim pomnikiem w Inowrocławiu. Jest
wmurowane w filar w nawie północnej i zostało wykonane w 1762 roku.
Upamiętnia ono trzech przedstawicieli rodu, Mikołaja Świętosława chorążego
bydgoskiego (zm. po 1720 r.), Jana Chryzostoma kasztelana
inowrocławskiego (zm. w 1753 r.) oraz Rafała Stefana (zm. w 1762 r.),
fundatora nagrobka. Na oparciu przyściennej ławki, wykonanej z
czarnego marmuru, wyryto tekst w języku łacińskim, opiewający wspomnianych
zmarłych. Tablica otoczona jest szerokim obramieniem nieco zaokrąglonym u
dołu, natomiast u góry o kształcie trójlistnym, z reliefową
dekoracją. Cały nagrobek wsparty jest na spiralnie skręconych konsolach,
a jego boki flankują pseudopilastry o rozbudowanej formie, u dołu
występujące do przodu tworząc jakby poręcze. Ponad tablicą umieszczono
niemal pełne rzeźbiarsko wykonane z jasnego marmuru popiersie portretowe
fundatora w zbroi, na której zwiesza sie połać płaszcza. Po bokach na
gzymsie otaczają je dwie sylwetki płaczących niewiast, wykonane z
alabastru, figury putt podtrzymują dwa kartusze z herbami Odrowąż i
Dołęga. Epitafium wieńczy granitowa konsola, na której ukazano Chronosa,
symbol mijającego czasu.
Drewniana dzwonnica została wzniesiona w latach 1922-1927, a jeden
z dzwonów, gotycki pochodzi z XV wieku. Największy o średnicy 113
cm, ozdobiony jest wizerunkiem Matki Boskiej i św. Mikołaja i
pochodzi z 1713 roku.
|