opis: |
Historia kościoła
Najstarsza wzmianka o istnieniu w tej miejscowości kościoła pochodzi z
polowy 1319 r. Z informacji źródłowych wynika, że parafia rywałdzka
istniała już w XIV wieku. Założenie parafii w Rywałdzie było ściśle
związane z gotycką figurą Matki Bożej z Dzieciątkiem. Według niepisanej
tradycji figurę wyrzeźbił w drewnie nieznany z imienia rycerz krzyżacki z
zamkowej załogi komtura w Radzyniu Chełmińskim. Początkowo figura miała
być umieszczona w niszy, którą do dziś pokazuje się w zamkowej kaplicy.
Według legendy figura znalazła się po jakimś czasie w przydrożnej kaplicy
w Rywałdzie, znajdującej się w miejscu obecnego kościoła. Gdy przedziwna
jasność otaczająca figurę miała zapoczątkować kult Madonny, przeniesiono
drewnianą statuę Matki Bożej z Dzieciątkiem do pobliskiego kościoła
parafialnego w Radzyniu, skąd w niewyjaśniony sposób ponownie wróciła do
Rywałdu na dawne miejsce. Te "cudowne przenosiny" uznano - jak głosi
tradycja - za nadprzyrodzony znak wyboru miejsca szczególnego kultu Matki
Bożej. Przydrożną kaplicę zamieniono na wspomniany kościół drewniany,
gdzie w głównym ołtarzu umieszczono figurę, przyciągającą rychło rzesze
pielgrzymów.
W niedługim czasie po wybudowaniu świątyni, w której umieszczono
cudowną figurę Matki Bożej, ziemia pomorska stała się terenem licznych
wojen prowadzonych między Polską a Krzyżakami o Pomorze Wschodnie. W 1454
r. król Kazimierz Jagiellończyk wcielając Prusy do państwa polskiego,
wypowiedział wojnę zakonowi krzyżackiemu znaną w historii pod nazwą wojny
trzynastoletniej (1454-1466). Podczas tej prowadzonej ze zmiennym
szczęściem batalii zniszczeniu uległ również kościół w Rywałdzie. Nie
wiemy jednak, gdzie umieszczono wówczas cudowną figurkę Matki Bożej. Do
końca XVI wieku nie zachowały się żadne dokumenty dotyczące Rywałdu, który
po przyłączeniu Pomorza do Rzeczpospolitej Jagiellońskiej należał do
starostwa w Radzyniu woj. chełmińskiego. Około 1590 r. wybudowano w
Rywałdzie Królewskim nowy kościół (drugi z kolei) z "drzewa zrębowego", w
którym umieszczono rzeźbę Matki Bożej.
Świątynia w Rywałdzie została znacznie zniszczona w XVII wieku
podczas dwóch wojen szwedzkich. Pomimo zniszczeń materialnych i
postępującej dezorganizacji życia religijnego parafii rywałdzkiej, kult
Matki Bożej rozwijał się. Świadczą o tym niektóre wota z XVII w.
istniejące do dnia dzisiejszego oraz szczęśliwie zachowane od zniszczeń
opisy cudów. Na miejscu zniszczonej przez pożogi wojenne świątyni
rywałdzkiej zbudowano nowy kościół (trzeci z kolei). Fundatorem powstałej
w latach 1685-1698 budowli był kasztelan chełmiński Sebastian Czapski,
ówczesny właściciel Rywałdu. Zgodnie z obyczajem epoki nowa świątynia
otrzymała wezwanie św. Sebastiana dla upamiętnienia imienia fundatora,
które zastąpiło tytuł poprzedni, to jest Narodzenia NMP. Cudowna figura
ponownie wróciła na miejsce.
Widocznie nowo zbudowany kościół drewniany w Rywałdzie Królewskim
okazał się niewystarczający dla potrzeb potęgującego się od początków
XVIII w. kultu cudownej figury, skoro sukcesor fundatora, Piotr Czapski,
kasztelan chełmiński w latach 1709-1717 rozpoczął w 1710 r. budowę nowej
świątyni murowanej w stylu romańsko-barokowym. Ta czwarta z kolei budowla
sakralna w Rywałdzie Królewskim, ukończona w 1738 r. przez następców
fundatora, przerabiana w latach późniejszych w niektórych szczegółach
architektonicznych i wyposażana szeregiem różnorodnych przedmiotów,
przetrwała do dziś. 8 lutego 1748 r. biskup Leski przekazał kapucynom
świeżo wybudowany, choć jeszcze w pełni nieskończony, kościół murowany z
cudowną figurką Matki Bożej. W 1756 r. rozpoczęto budowę klasztoru według
projektu architekta warszawskiego Jana Hildebrandra. Ostatecznie całość
zabudowań klasztornych i przyległego do niej kościoła była gotowa w 1779
r. Tegoż roku koadiutor biskupa chełmińskiego Karol Hohenzollern dokonał 7
października konsekracji świątyni, która otrzymała tytuł Narodzenia NMP i
św. Sebastiana. Klasztor został skasowany przez władze pruskie na początku
XIX w., lecz w 1947 r. decyzją władz kościelnych kapucyni powrócili na
stare miejsce.
W okresie międzywojennym szczególną cześć dla cudownej figury Matki
Bożej w Rywałdzie okazywali Cyganie, którzy przybywali tu ze swoimi
wędrownymi taborami i licznymi rodzinami. Wśród tytułów, jakimi
tradycyjnie opatrywano łaskami słynącą figurę, pojawił się nowy: Matka
Boża Cygańska.
W nocy z 25 na 26
września 1953 r. do klasztoru kapucynów w Rywałdzie przybył konwój
samochodów milicyjnych, który przywiózł niecodziennego gościa. Był nim
prymas kardynał Stefan Wyszyński, dla którego ten cichy franciszkański
klasztor miał być pierwszym z czterech miejsc odosobnienia, w których
władze komunistyczne przetrzymywały go przez ponad trzy lata. Sam pobyt w
Rywałdzie trwał najkrócej, bo tylko do 11 października, kiedy to
przewieziono prymasa do klasztoru w Stoczku Warmińskim. Niewielką celę
zakonną, w której mieszkał kardynał, pozostawiono do dzisiaj w
niezmienionym stanie. Na ścianach tego pokoju zachowały się wykonane przez
niego własnoręcznie stacje drogi krzyżowej w postaci małych krzyżyków z
podpisami, narysowanych ołówkiem wprost na tynku.
Architektura kościoła
Czwarta z kolei budowla sakralna w Rywałdzie Królewskim, ukończona w
1738 r., przerabiana w latach późniejszych w niektórych szczegółach
architektonicznych i wyposażana szeregiem różnorodnych przedmiotów,
przetrwała do dziś.
Ponieważ świątynia nie odpowiadała surowym przepisom ubóstwa
kapucyńskiego, przystąpiono do szeregu zmian i przeróbek
architektonicznych, które w zasadniczym zrębie przetrwały do dnia
dzisiejszego. Od strony zachodniej dobudowano kruchtę, likwidując
dwuwieżową fasadę kościoła, zgodnie zresztą z ówczesnymi przepisami
zakonnymi. Nad kruchtą umieszczono wnękę zwieńczoną łukiem z falistym
gzymsem, w której wyeksponowano kopię cudownej rzeźby Matki Bożej.
Przebudowano również ołtarz główny umieszczając po bokach zgodnie z
kapucyńskim obyczajem zamykane otwory okienne do chóru zakonnego.
Wyposażenie świątyni
Wystrój późnobarokowy i rokokowo-klasycystyczny z 2. połowy XVIII w.,
w typie wystroju kościołów kapucyńskich. Rzeźby gotyckie XIV-XVI w. (m.in.
Chrystus frasobliwy z ok. 1500 r., Matka Boska Rywałdzka z XIV w.) oraz
barokowe z XVIII w. (m.in. św. Grzegorza Wielkiego i św. Sebastiana). Na
belkowaniu zlokalizowano po 9 I 1757 r. (data śmierci Konstancji z
Gnińskich-Czapskiej) kartusz metalowy z herbami: "Leliwa" Czapskich i
"Trach" Gnińskich. Warto przy rym zaznaczyć, że portret dobrodziejki i
fundatorki pochowanej w podziemiach kościoła (katakumbach) wisi do dnia
dzisiejszego.
W pierwszych latach obecności kapucynów w Rywałdzie zbudowano także
zasuwę zasłaniającą cudowną figurę Matki Bożej. Szymon Czechowicz
(1689-1775) namalował na niej obraz Matki Bożej Szkaplerznej. Z
cenniejszych przedmiotów kultu zachowała się do dziś późnobarokowa
monstrancja z rzeźbą św. Franciszka z Asyżu w ekstazie, ufundowana przez
rodzinę Czapskich (co potwierdzają podobizny herbów wyryte na podstawie),
a wykonana w 1753 r. przez paryskiego złotnika L. Legnarda. Burze dziejowe
przetrwała także rokokowa puszka z 1771 r. ufundowana przez Tomasza i
Marię Czapskich, zdobiona emaliowanymi medalionami.
Wizerunek Matki Bożej Rywałdzkiej to niewielka, licząca 74,5
cm (od tyłu) wydrążona figurka drewniana. Przedstawia ona postać Matki
Bożej siedzącą na ozdobionym tronie z wyprofilowaną poduszką. Na lewym
ramieniu znajduje się na wpół stojące Dzieciątko Jezus przyjmujące od
Matki obiema rączkami jabłko. Rzeźba jest wymodelowana przestrzennie.
Perspektywę uwydatniają misternie zaznaczone linie fałdów płaszcza i
płaska twarz o wysokim czole okalanym precyzyjnie wyrzeźbionymi splotami
włosów. Głowa Madonny przykryta jest chustą spływającą spod diademu w
płaskich fałdach na prawie ramię. Dzieciątko, opierające stopy na lewej
nodze Matki, ma płaską, stosunkowo szeroką twarz z odstającymi uszami i
uśmiechem na uwydatnionych ustach. Całość rzeźby pokrywa różnokolorowo
polichromia położona na warstwie kredowo-klejowej zaprawy, wykonana i
uzupełniana w czasach późniejszych, głównie na przełomie XVII i XVIII w.
Ta. właśnie wysokiej klasy artystycznej figurka Maryi z Dzieciątkiem,
zaliczana przez znawców zagadnienia do gotyckich tzw. "Pięknych Madonn
Tronujących", powstała niewątpliwie na przełomie XIV i XV w.
Potwierdza to zarówno kompozycja rzeźby, jak i jej podobieństwo
stylowe z innymi pewnie datowanymi przedstawieniami "Pięknych Madonn" z
terenu polskiego, takich jak Madonna z Krużlowej pochodząca z 1410 r. czy
Madonna Inowrocławska 7. 1360 r.
Tradycja wiąże powstanie figurki Pani Rywałdu z
zamkiem Krzyżaków w Radzyniu
Chełmińskim, i ma swoje historyczne potwierdzenie. Z krzyżackim bowiem
warsztatem rzeźbiarskim wiąże statuę rywałdzką jej podobieństwo z
powstałymi w tym okresie czasu figurami "Tronujących Madonn" z pobliskiego
Jeziernika, Brodnicy i Niedźwiedzicy. Wszystkie te zabytki historycy
sztuki wiążą na podstawie dokładnych analiz z krzyżackimi warsztatami
rzeźby gotyckiej, która około lat dziewięćdziesiątych XV stulecia należała
do najwybitniejszych typów ikonograficznych "Madonny Tronującej", zwanej
także "Madonną na Majestacie".
W latach 1971-1972 rzeczoznawcy z zakresu historii sztuki Laurencja
i Marek Kaszyccy z Lublina przeprowadzili tzw. regotyzację cudownej
figury, polegającą na usunięciu rokokowo-barokowych uzupełnień w
zewnętrznym wystroju; zlikwidowano również perukę z włosów. W ten sposób
odnowiona rzeźba wróciła do swojego pierwotnego kształtu artystycznego i w
takiej postaci jest dziś przedmiotem podziwu zarówno modlących się, jak i
odwiedzających sanktuarium turystów i historyków sztuki sakralnej. Gotycka
rzeźba pochodząca z końca XIV wieku jako zabytek wysokiej klasy została
zaliczona w katalogach do niezwykle rzadkich na ziemiach polskich
przedstawień typu "Madonny Królującej" lub "Madonny Tronującej".
Wszystkie zabiegi restauracyjne stanowiły zewnętrze przygotowanie
do uroczystej koronacji Madonny Rywałdzkiej koronami papieskimi. Po
otrzymaniu podpisanej 30 maja 1971 r. w Rzymie bulli kanonizacyjnej odbyła
się 3 września 1972 r. uroczysta koronacja cudownej figury. |