opis: |
Rotunda świętego Prokopa w Strzelnie to największa romańska świątynia w
Polsce zbudowana na planie koła. Zapis w kronikach Jana Długosza podaje
datę 16 marca 1133 jako dzień jej konsekracji. Ostatnie badania archiwalne
wskazują na równoczesny czas ukończenia rotundy i ukończenia pobliskiego
kościoła norbertanek, tzn. drugie dziesięciolecie XIII w.
W sztuce romańskiej rotunda stanowiła formę charakterystyczną dla
niewielkich świątyń. Kościół św. Prokopa jednak odbiega od wielu typowych
schematów. Budowla wykonana została z granitowych ciosów kamiennych, z
późniejszymi elementami z cegły.
Kościół rotundowy jest budynkiem, w którym nawa główna ma plan okrągły,
niekiedy przesklepiony kopułą. Większość rotund złożona jest z dwóch
członów, gdzie drugim członem jest przylegająca od wschodu apsyda
prezbiterialna (Absyda). Jest to półkoliste lub wieloboczne pomieszczenie
w kościele zamykające
prezbiterium, nawę bądź ramiona transeptu równej lub mniejszej wysokości i
szerokości. Niekiedy otoczona wieńcem małych apsyd (tzw. apsydiole).
Strzeleńska rotunda jest wyjątkiem odbiegającym od tzw. typu rotundy
prostej, gdyż zakończenie nawy głównej nie jest apsydą lecz obszernym
prezbiterium na rzucie kwadratu (ze względu na takie a nie inne
prezbiterium jest to jedyna tego typu rotunda w Europie).
Kościół św. Prokopa jednak posiada apsydę i to nie jedną lecz dwie
bliźniacze osadzone asymetrycznie od północy a nie od wschodu
(zobacz rzut). Są one
mniejsze i pełnią obecnie rolę kapliczek z relikwiarzami.
Od strony zachodniej przylega okrągła wieża z emporą na piętrze. Empora to
rodzaj galerii lub trybuny, wznoszonej gł. w kościołach w celu zwiększenia
powierzchni i liczby
uczestników nabożeństwa lub wydzielenia określonej ich grupy
(najprawdopodobniej zasiadali tam zakonnicy i dwór oraz
bogatsi mieszczanie). Empora Rotundy św. Prokopa
jest także szczególna, gdyż jest ona biforium. W architekturze romańskiej
i gotyckiej jest to okno arkadowe z podziałem na dwie części (triforium na
trzy), gdzie elementem dzielącym jest kolumienka lub filarek.
Podczas przebudowy w końcu XV lub na początku XVI wieku rozebrano i
wymurowano ponownie w cegle górną część wieży i dodano do niej ceglaną
skarpę od zachodu. W późniejszym okresie rotunda przestała pełnić funkcje
kultowe i została włączona w zabudowania klasztoru norbertanek jako furta
klasztorna. Sakralny charakter budowli został przywrócony w XVIII wieku.
Podczas konsekracji, ok. 1779, zmieniono wezwanie świątyni Św. Krzyża na
św. Prokopa. W 1812 kościół został sprofanowany przez żołnierzy
napoleońskich, był prawdopodobnie używany w celach gospodarczych; dokonano
wtedy kolejnych przeróbek, m.in. rozebrano apsydy od północy i dodano do
wieży czworoboczną kondygnację.
W 1892 dokonano pierwszej konserwacji kościoła, w tym czasie odtworzono
apsydy od północy i część okien romańskich. Kolejną konserwację kościoła
przeprowadzono w latach 1924–1925, próbując dostosować wnętrze do potrzeb
kultu. Podczas II wojny rotunda została zamieniona na magazyn. W 1945
Niemcy podłożyli ładunki wybuchowe w rotundzie. Wybuch i pożar zniszczyły
kopułę, górne partie wieży i całe wyposażenie wnętrza, natomiast ściany
przetrwały. Odbudowa, rozpoczęta w latach pięćdziesiątych XX wieku, trwała
do początku obecnego stulecia. W zamknięcie empory wieży wmontowano
podczas rekonstrukcji biforium wsparte na oryginalnej romańskiej kolumnie
niewiadomego pochodzenia.
Do elementów wystroju należą: odlew tympanonu
fundacyjnego (z oryginału, po pożarze w 1945, zachowała się tylko głowa
Chrystusa), kropielnica z XII wieku wykonana z jednej bryły kamienia,
romański grobowiec, rzeźbione w drewnie lipowym pięć stacji drogi
krzyżowej z XVII w., płaskorzeźbione przedstawienia św. Onufrego i św.
Marii Egipcjanki z XVI w.
W prezbiterium po lewej stronie przechowywana jest rekonstrukcja
romańskiego tympanonu fundacyjnego kościoła z XII wieku, którego oryginał
został zniszczony w 1945 roku. Kopię wykonano na podstawie odlewu ze
zbiorów krakowskiego Muzeum Narodowego oraz fotografii oryginału z
archiwum wojewódzkiego konserwatora zabytków w Poznaniu. Gdyby zachował
się oryginał, byłby najstarszym tympanonem fundacyjnym w Polsce oraz
jednym z najcenniejszych zabytków romańskich (romańskie tympanony
fundacyjne w Polsce posiadają jedynie kościoły w Strzelnie i Wrocławiu).
Nie wiadomo jednak, gdzie pierwotnie znajdowała się ta płaskorzeźba.
Najczęściej tympanony umieszczano nad wejściem do świątyni, ta wersja
jednak jest wykluczona, gdyż rozmiary tego nie odpowiadają wymiarom drzwi
wejściowych.
Na tympanonie przedstawiono trzy postacie: w centralnej części Chrystus
tronujący, a po bokach po lewej stronie postać młodego fundatora
ofiarowującego model rotundy, oddający jej architektoniczny wygląd, a po
prawej kobietę z otwarta księgą. Brak jakiegokolwiek opisu mającego nam
zdradzić nazwiska fundatorów. Możemy się jedynie domyślać, że to wojewoda
Krystyn – syn Piotra Wszeborowicza, dobroczyńcy norbertanek z Strzelna.
Natomiast kobieta z księgą to zapewne przeorysza. Chrystus przedstawiony
na środku zasiada na tronie, prawą ręką błogosławi a w lewej trzyma
otwartą księgę. Fundator w geście pokory i szacunku (na lekko ugiętych
kolanach, pochylony) wręcza model kościoła Chrystusowi. Co ciekawe model
na tympanonie idealnie pasuje do dzisiejszego kształtu rotundy.
|