opis: |
Mimo stosunkowo dużej liczby zapisków w kronikach i
częstych badań archeologicznych nie określono jednoznacznie dat budowy
świątyń strzelińskich. Ostatnie badania archiwalne wskazują na równoczesny
czas ukończenia rotundy św. Prokopa
i kościoła p.w. w. Trójcy, tzn. drugie dziesięciolecie XIII w.
Bazylika Świętej Trójcy to budowla romańska z przełomu XII/XIII
wieku – konsekrowana w 1216 roku. Kościół wzniesiony został z
granitowych ciosów jako trójnawowa bazylika z transeptem i kaplicami, z
dwiema cylindrycznymi wieżami przy prezbiterium oraz dwuwieżowym masywem
zachodnim. Poza apsydami i emporą, wnętrze pierwotnie nakryte było
drewnianymi stropami. Posadzkę wykonano z płytek ceramicznych. Główne
wejście prowadziło od strony północnej. Od południa do świątyni przylegał klasztor, wzniesiony prawdopodobnie z
drewna. Przestrzeń między bazyliką a drugim kościołem wypełniał cmentarz.
Dopiero później, ok. XV w., powstały tam budynki klasztorne.
Przebudowa w połowie XV w. zniekształciła romańską bryłę bazyliki. Nakryto
wtedy nawy gotyckimi sklepieniami, a romańskie kolumny obmurowano w
gotyckie filary. W XVIII w. nadano kościołowi, m.in. fasadzie frontowej,
formy barokowe, dobudowano od południa kaplice, świątynia otrzymała nowe
wyposażenie. W ostatnich latach przeprowadzono gruntowną renowację
świątyni, w wielu fragmentach odsłonięto formy romańskie, odnowiono
barokowe wyposażenie wnętrza. W paru miejscach świątyni, m.in. w kaplicy
św. Restytuta, w apsydzie prezbiterium, na sklepieniach krypt podwieżowych
oraz w zakrystii odkryto cenne polichromie z dawnych czasów. Nawy i
prezbiterium nakryte są sklepieniami gotyckimi z XV w.
Nawę główną od naw bocznych oddzielają cztery słynne kolumny
romańskie z końca XII w., wykute w piaskowcu, później zamurowane i odkryte
w 1946 r. Pierwsza z prawej jest spiralnie żłobkowana, pierwsza z lewej,
niegdyś polichromowana, jest gładka. Niezwykle interesująca jest
druga para kolumn z płaskorzeźbami na piaskowych trzonach, stojąca
przy transepcie. Zgodnie z obyczajem kościelnym prawa - południowa -
kolumna jest "kolumną cnót", lewa - północna - "kolumną wad i występków".
Na każdej kolumnie wykuto 18 płaskorzeźb figuralnych w trzech poziomach
rozdzielonych fryzami o motywach roślinnych. Wykute postacie ułożone są
według ważności symboli: najniżej są personifikacje cech fundamentalnych,
wyżej środkowych, najwyżej – szczytowych. Forma i styl płaskorzeźb
sugeruje zachodnioeuropejskie pochodzenie twórcy programu i rzeźbiarza.
Autorem programu był prawdopodobnie zakonnik – norbertanin z jednego z
klasztorów we Francji lub Niemczech. Kolumny wykute zostały w Strzelnie w
piaskowcu sprowadzonym z kamieniołomów w Brzeźnie k. Konina, zapewne w
latach 1180-1190. W ścianach prezbiterium znajdują się dalsze, częściowo
odsłonięte, romańskie kolumny o gładkich trzonach.
Równolegle do ścian prezbiterium z XV w., dziś w części
rozebranych, stoją intarsjowane stalle. Na wygiętej belce tęczowej grupa
Ukrzyżowania. W ołtarzu nawy poprzecznej – transeptu, po lewej, bardzo
bogato zdobiony ołtarz św. Krzyża.
Centralną, a zarazem najcenniejszą i najstarszą częścią ołtarza jest
ogromny krucyfiks z roku 1361, na którym spoczywa figura Ukrzyżowanego
Zbawiciela, z którego boku wychodzą złociste promienie. Rzeźba ta
pierwotnie znajdowała się w małym kościółku p.w. Św. Krzyża, położonym za
miastem, który należał do opactwa Norbertanek. Pod krzyżem znajdują się rzeźby Matki Boskiej i św. Jana. Wokół
ołtarza, w jego obramieniu, figury 20 świętych, apostołów i proroków. W
ołtarz wkomponowano liczne bogato zdobione szafki relikwiarzowe z
relikwiami 658 (?) świętych i relikwią Krzyża Świętego. Ołtarz św. Krzyża,
najstarszy w kościele, pochodzący z XVII w., pierwotnie był ołtarzem
głównym, w obecne miejsce przeniesiony został w 1743 r.
Ołtarz główny pochodzi z ok. 1743 r., częściowo został przebudowany w 1892
r. Retabulum w kształcie półeliptycznego baldachimu, wspartego na sześciu
kolumnach (1800 r.), zwieńczonego koroną na ażurowych podporach, z
rzeźbami po bokach patronów zakonu św. Norberta (po lewej) i św.
Augustyna. W środku obraz Koronacji Najświętszej Marii Panny na Królową
Nieba i Ziemi z ok. 1892 r., poniżej eklektyczne tabernakulum z postaciami
czterech ewangelistów oraz w zwieńczeniu ołtarza
przedstawienie Trójcy Przenajświętszej.
Chór muzyczny z końca XVIII w., na balustradzie malowidła przedstawiające
siostry Norbertanki (dokumenty mówiące o istnieniu tego zakonu w Strzelnie
pochodzą z lat 1193-1837), sam prospekt organowy jest z końca XIX w.
Zakrystia znajduj się w części południowo-wschodniej jako przedłużenie
gotyckiej kaplicy św. Barbary. Całe pomieszczenie jest pokryte malowidłami
z XVIII w., polichromie odkryto w 2001 r. podczas remontu świątyni.
Obecnie pokazane są one w formie
odkrywki i oczekują na konserwację i renowację.
Przy wschodniej ścianie transeptu zrekonstruowana w 2001 r. kamienna mała
apsyda, zwana apsydiolą. Na kamiennym ołtarzu rzeźba Ecce Homo z poł.
XVIII w. W prawym ramieniu transeptu, w ścianie wschodniej znajduje się
druga apsydiola ze stołem ołtarzowym z kamiennych ciosów i rzeźba NMP. W
czasie renowacji w ołtarzu tym odkryto wtórnie użyty, zamurowany romański
tympanon. W nawach bocznych rozmieszczonych zostało szereg rzeźb, obrazów
i nagrobków, przeważnie z XVII i XVIII w.
W lewej nawie, pod ścianą zewnętrzną zespół pięciu konfesjonałów z 1741
r., ostatnio pięknie odnowionych, ozdobionych malowidłami, m.in. w górnej
części z życia Chrystusa i NMP. Po gruntownej konserwacji okazało się, że
cały zespół pokryty jest przepięknymi barokowymi malowidłami. Polichromie
w górnej części przedstawiają sceny z życia Jezusa Chrystusa i
Najświętszej Marii Panny, natomiast w dolnej tzw. "biblia pauperum". Do każdego z malowideł dodany jest
w ramce opis w
oryginalnym języku polskim sprzed 250 lat. Po przeciwnej stronie świątyni
(nawa południowa) są dwa pojedyncze konfesjonały, na których znajdują się
sceny z życia zakonu norbertanek. Są one o dwa lata młodsze i pochodzą z
1743 roku.
Na prawo od prezbiterium – kaplica św. Barbary. Pierwotnie w tym
miejscu znajdowała się romańska wieża, która została zrekonstruowana w
niewielkim stopniu w 2001 roku. Rekonstrukcja wykonano zgodnie z oryginałem,
który został odkryty przez archeologów w dolnych partiach kaplicy.
Najważniejszy zabytek znajduje się pośrodku kaplicy - romańska kolumienka
z motywami roślinnymi, podtrzymująca gotyckie sklepienie palmowo-krzyżowe.
Ta przepiękna kolumienka z bogatą ornamentacją roślinną, wykuta z twardego
piaskowca koloru szaro żółtawego, pochodzi z przełomu XII/XIII wieku.
Najprawdopodobniej pierwotnym miejscem kolumienki był portal północny –
dzisiejsze muzeum. Dzisiejsza kaplica Św. Barbary jest wynikiem przebudowy
gotyckiej kościoła. Wspomniana wcześniej kolumienka podtrzymuje gotyckie
sklepienie palmowo-krzyżowe – pierwsze tego typu w Polsce. Kolumienek
romańskich tego typu z motywami roślinnymi mamy bardzo niewiele –
analogiczny zabytek znajduje się w Krakowie w kościele św. Krzyża. W ściany tablicy
wmurowano fragmenty bliżej nieokreślonych rzeźb romańskich, a także tzw.
tympanon Zwiastowania. Z kaplicy św. Barbary strome, kręcone współczesne
schody wiodą na piętro, do tzw. skarbczyka, gdzie znajduje się ekspozycja
ksiąg i naczyń liturgicznych z XVIII-XX w.
Nad wejściem do kaplicy od zewnątrz znajduje się rzeźbiony romański tympanon fundacyjny.
Przedstawia on św. Annę trzymającą Najświętszą Marię Pannę na ręku,
a po bokach klęczące postacie: fundatora Piotra Wszeborowica
(prawdopodobnie jego syna Krystyna, gdyż ojciec nie dożył konsekracji
świątyni) z modelem kościoła i jego małżonki Anny. Od dołu tympanonu,
wśród wici roślinnych błogosławiąca dłoń Boga Ojca. Dookoła tej
płaskorzeźby znajduje się łacińska inskrypcja, która znaczy: "Tobie Anno,
czcigodna matko pobożnej dziewicy Maryi, darem tym cześć oddaje Piotr, tak
jak ongiś sobie tego życzył". Do nawy południowej
przylega kaplica św. Restytuta z relikwiarzem i piękną figurą Madonny z XV w.
Od północy do kościoła Świętej Trójcy przylega dawny klasztor Norbertanek,
zbudowany w XV w., wielokrotnie przebudowywany. W części przylegającej do
kościoła mieści się Muzeum – Romański Ośrodek Kultury Ottona i Bolesława z
lapidarium romańskich detali, dokumentami z dziejów klasztoru i zabytkami
sztuki sakralnej. Cennym zabytkiem jest późnoromański portal z XIII w.,
odkryty w 1953 r. Osadzony w oryginalnym portal u przedstawia tronującego
Chrystusa w mandorli. Wspierające tympanon kolumienki są rekonstrukcją z
lat 80. XX w. domniemanych kolumn pierwotnych. Oryginalnym jest drewniany
strop belkowy z XVIII w. W jednym z bocznych pomieszczeń odtworzono celę
zakonną.
|