opis: |
Pierwotny pałac, zwany "Myśliwskim", został wybudowany w Ostromecku
w latach 1730-1740 w stylu saskiego rokoka przez kasztelana płockiego, Bogdana Makowskiego
herbu Dołęga. Pałac został przekształcony w dwupiętrową
rezydencję reprezentacyjną w latach 1758-1766. Do dziś możemy podziwiać
monumentalną bryłę o powierzchni użytkowej 542 m kwadratowych, zwieńczoną podwójnie
łamanym dachem, zdobionym rzeźbą orła. Zabytkowa budowla wraz z otaczającą
zielenią oraz rozmieszczonymi w pobliżu rzeźbami znanych kompozytorów
tworzy interesującą całość. Niegdyś w "Starym Pałacu" odbywały się
spotkania myśliwych oraz pikniki kończące polowania.
Dlatego pałac nazwano "myśliwskim".
W latach
1832-1840 w środkowej części parku wzniesiony został "Nowy Pałac" według
projektu architekta Karla Friedricha Schinkla. Ta okazała budowla powstawała etapami. Pracę
rozpoczął Jakub Marcin Schoenborn, zaś rozbudową zajął się jego syn Jakub
Gottlieb oraz jego następcy. Pracami budowlanymi kierował Artur Goebel,
stolarkę wykonał cieśla z Dolnej Grupy Kauffmann, oprawę plastyczną
malarz Arndt. Właściciel Ostromecka był tak dumny z powstałej budowli, że
zmienił przebieg drogi publicznej z Dąbrowy Chełmińskiej do Ostromecka i Strzyżawy, tak aby był widoczny z daleka. A było czym się chwalić, albowiem
pałac w stylu neoklasycystycznym
nawiązuje do greckiej sztuki klasycznej i czaruje z daleka swoją urodą.
Część środkową tworzy wydłużony budynek o zwartej prostopadłościennej
bryle. Wnętrze to kompozycja dwutraktowa z westybulem i połączonym z
nim salonem ogrodowym oraz połączonymi amfiladowo pomieszczeniami po
bokach. Od strony północnej klatka schodowa, od południa w narożniku lekko
ściętym mieści się ośmiokątny aneks kaplicy. Budynek pokryty płaskim,
czteropołaciowym dachem. Lewa przybudówka to pawilon o kształcie
kwadratu, połączony wąskim łącznikiem z Pałacem Nowym. Niezbyt rozbudowany
układ wnętrz objął dwa trakty pomieszczeń rozdzielone wewnętrznym
korytarzykiem. Pokoje połączone są ze sobą według zasady amfiladowej. Od
wschodu na środku traktu frontowego umieszczono klatkę schodową i główne
drzwi wejściowe. Dobudówka, podobnie jak i cały istniejący juz poprzednio
korpus, jest dwukondygnacyjna. Od frontu rozwiązanie jest nieco bogatsze,
gdyż na osi ryzalitu umieszczono klatkę schodową, uwidocznioną na zewnątrz
półkolistym występem. Występ ten jest trzykondygnacyjny i ponad ścianami
elewacji przechodzi w nakrytą blaszanym hełmem wieżyczkę. W dolnych
partiach mieści się portal, wydzielony gzymsem kordonowym, zwieńczony
trójkątnym tympanonem. Poniżej pomiędzy dwoma herbami rodu von Alvensleben
- trzy róże - ustawiono datę 1891 tj. datę ukończenia budowli. Ostatnim
obiektem wchodzącym w skład "Nowego Pałacu" jest sala balowa, która
została wybudowana w latach 1905-1912 według projektu poznańskiego
architekta Henryka Spiera. Na początku powstał parterowy
prostopadłościenny budynek dostawiony od północy do elewacji pałacu,
skomunikowany z dwupoziomowym tarasem, mieszczącym niewielki regularny
ogród. W północnej ścianie aneksu mieszczącego salę balową, znajduje się
wejście poprzedzone klasycznym portykiem kolumnowym. W dolnej części
między kolumnami umieszczono tralkową balustradę. Później tj. około 1912
roku powstał obszerny taras przed elewacją wschodnią. Składa się z dwóch
partii - szerokiej, wyniesionej i wspartej murem oporowym oraz mniejszej,
wydzielającej murkiem niewielki obszar wokół ryzalitu z wejściem do
pałacu. Ściany tarasów dzielą na osi elewacji pałacu dwa proste biegi
schodów, z ornamentyką klasycyzującą oraz czterema sylwetkami gryfów na
postumentach. Oba pałace są otoczone przez parki:
ogród włoski oraz park w stylu angielskim.
W latach 1939-1945 dobrami ostromeckimi zarządzało
wschodnio-niemieckie Towarzystwo Zagospodarowania Wsi, a po wojnie
przejął je Skarb Państwa Polskiego. W 1946 roku Komisja Likwidacyjna
mienia poniemieckiego przydzieliła obydwa pałace oraz cztery domy
mieszkalne, dom administracyjny, dom ogrodnika i część ziemi ornej
Zakładowi Głuchych, który gospodarzył tutaj aż do końca 1985 roku. W
"Starym Pałacu" mieściła się szkoła a w "Nowym" internat i biura. Od 1985
roku "Stary Pałac" przejęła Filharmonia im. Ignacego Paderewskiego,
tworząc tu swoją filię. Marzeniem ówczesnego śp. dyrektora Filharmonii -
Andrzeja Szwalbe było utworzenie w Ostromecku zwanym "Bydgoskim Wilanowem"
Ośrodka Kultury Narodowej, który by promieniował sztuką na cały region
bydgoski. W pałacu zgromadzono kolekcję (125 pozycji) współczesnego
malarstwa i grafiki polskiej oraz zbiór 50 zabytkowych pianin i
fortepianów. Od lat 90 organizowane są tu recitale fortepianowe i
wokalne oraz koncerty kameralne, które odbywają się w plenerze przed
"Nowym Pałacem". W 1996 roku "Nowy Pałac" przejął Urząd miasta Bydgoszczy,
który chce utworzyć w Ostromecku hotel i salę, gdzie odbywałyby się
spektakle operowe i teatralne. |