opis: |
Kanał Bydgoski jest najstarszym śródlądowym kanałem wodnym na obecnym
terytorium Polski czynnym do dnia
dzisiejszego. Zbudowany w latach 1773-1774, na polecenie króla Prus
Fryderyka II, jako część drogi wodnej Wisła-Odra prowadzącej na zachód
Europy.
Projekt kanału powstał wiosną 1772 r.
Roboty rozpoczęto wiosną 1773 r. Na miejsce sprowadzono 8 tysięcy
robotników z Meklemburgii, Turyngii, Saksonii, Dessau oraz Czech. Po roku
prac wszystkie śluzy były już gotowe. Ruch otwarto we wrześniu 1774 r.,
ale do 1775 r. prowadzono jeszcze prace przy umacnianiu śluz i
pogłębianiu. Długość nowej drogi wodnej wynosiła 26,7 km. Razem zbudowano
10 drewnianych śluz: 9 w Bydgoszczy i 1 w Nakle. Nowa droga wodna umożliwiała transport śródlądowy do Szczecina
z Wisły, Bugu, Sanu i Narwi z pominięciem Bałtyku.
W latach 1792-1806 nastąpiła pierwsza przebudowa kanału. Jej
autorem był inspektor robót melioracyjnych i późniejszy długoletni
inspektor kanału Conrad Peterson. Przebudował on 9 śluz i 3 jazy na
budowle murowane. Powstała wtedy od podstaw śluza Nakło Wschód, przez co
kanał został przedłużony o kilometr, natomiast usunięta jedna ze śluz w
Bydgoszczy. Wszystkie obiekty miały wymiary komór: 49x6,6 m. Spadki w
śluzach bydgoskich wynosiły 3,2-3,7 m, a w nakielskich 2 m. Były to
pierwsze w Niemczech śluzy zbudowane z cegły palonej, a nie tylko z
piaskowca. Peterson założył przy brzegach kanału park, który dzisiaj
istnieje pod nazwą "Planty nad Kanałem Bydgoskim" oraz sprowadził
osadników, którzy mieli zagospodarować brzegi Kanału na Osowej Górze. W
1805 r. odbudował również w formie drewnianej śluzę Miejską. Wzniesione
wówczas komory śluzowe posiadały długość 48,9 m, a światło głów 6,6 m.
W latach 1906-1915 r. dokonano gruntownej przebudowy Kanału Bydgoskiego.
Wykopano wówczas nowy odcinek kanału o długości 1,63 km, wybudowano dwie
nowe śluzy, a pozostałe przebudowano. W wyniku tych prac 3,5 kilometrowy
odcinek kanału, który przebiegał w otoczeniu parkowym, wyłączono z
użytkowania, przeznaczając go dla celów rekreacyjnych. Nieużywany odcinek
kanału z pięcioma śluzami, zaczęto wtedy nazywać Starym Kanałem Bydgoskim.
Nie stracił on swojej funkcjonalności, bo chociaż cały ruch towarowy
odbywał się nowym odcinkiem, wyposażonym w większe i nowocześniejsze
śluzy, to stary odcinek pozostawał w pełni sprawny jako droga rezerwowa.
Obecnie jest on wyłączony z ruchu.
Do dzisiaj przetrwały 3 zabytkowe śluzy Starego Kanału zbudowane w latach
1773-74:
- śluza nr IV - "Wrocławska" na 13,6 km drogi wodnej Wisła-Odra
- śluza nr V - "Czarna Droga" na 14,6 km
- śluza nr VI - "Bronikowskiego" na 15,4 km
Obecna forma budowli pochodzi z lat 1803-1810, kiedy dokonano
pierwszej przebudowy drogi wodnej Wisła-Odra. Zachowały one oryginalne
konstrukcje z początku XIX wieku. Są to śluzy komorowe o konstrukcji ceglanej, posadowione na ruszcie
palowym. Posiadają zamknięcia w postaci drewnianych wrót wspornych
dwuskrzydłowych. Zasuwy umożliwiające regulację przepływu wody i
napełnianie komory posiadają napęd ręczny. Eksploatowane były z
przeznaczeniem dla barek o ładowności do 200 ton do roku 1915, kiedy
oddano nowy odcinek kanału z nowo wybudowanymi śluzami Okole i Czyżkówko.
Do końca lat 40. XX w. wykorzystywane była awaryjnie. Ostateczne
wyłączenie z eksploatacji nastąpiło pod koniec lat 60. XX w.
W latach 80. XX w. ważyły się losy zachowanego odcinka Starego Kanału –
od śluzy IV do VI. Rozważano wówczas kilka rozwiązań, w tym także
całkowitą likwidację Starego Kanału. Na początku lat 90. wybrano jednak do
realizacji wariant rekonstrukcji śluz.
Pierwsze prace, polegające na remoncie śluz IV i V, przeprowadzono w latach
1992-1994. Kolejną śluzę VI wyremontowano w 1995 r. W tych latach
oczyszczono również kanał z osadów i zanieczyszczeń oraz przeprowadzono
roboty związane z remontem brzegów na odcinku od ul. Wrocławskiej do ul.
Czarna Droga. W 1995 r. powstało Stowarzyszenie Miłośników Kanału
Bydgoskiego, które prowadziło dalsze prace nad rewaloryzacją Starego
Kanału.
Od 2000 r. jednym z głównych strategicznych zamierzeń rozwoju Bydgoszczy
uznano wykorzystanie miejscowych walorów przyrodniczo-krajobrazowych.
W tym kontekście
co roku upiększa się i uatrakcyjnia planty nad Kanałem Bydgoskim,
wykorzystując jego walory przyrodnicze.
W 2004 r. na terenie Liceum nr III, którego gmach znajduje się w
sąsiedztwie parku, powstało Muzeum Kanału Bydgoskiego, natomiast od 8
grudnia 2005 r. cały zespół Kanału Bydgoskiego (Nowego i Starego) wraz z
towarzyszącą zabudową został wpisany do rejestru zabytków. Od tego czasu
władze Bydgoszczy podjęły również starania o wpisanie go na listę
Światowego Dziedzictwa Kultury i Przyrody UNESCO ze względu na unikalny w
skali europejskiej przykład XVIII-wiecznej myśli technicznej i wielkie
znaczenie dla rozwoju miasta. |
źródło: |
Badtke M., Kanał Bydgoski, Bydgoszcz, 2006
Bartowski K., W 231. rocznicę Kanału Bydgoskiego (1774-2005),
Materiały do dziejów kultury i sztuki Bydgoszczy i regionu, z. 10, Bydgoszcz, 2005
Mrozek Z., Przez śluzy kanału bydgoskiego, Kalendarz Bydgoski,
1995 |