opis: |
Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji koło Żnina jest
oddziałem żnińskiego Muzeum Ziemi Pałuckiej. Inicjatywa powołania muzeum
zrodziła się pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku w trakcie
prac nad koncepcją zagospodarowania Szlaku Piastowskiego. Dla nowej
placówki zakupiono wówczas teren położony na przesmyku pomiędzy jeziorami
Weneckim i Biskupińskim, w pobliżu
ruin zamku
weneckiego, a przede wszystkim w bezpośrednim sąsiedztwie przebiegającej
przez przesmyk linii kolei wąskotorowej. Muzeum zostało otwarte w 1972
roku jako muzeum techniki - pierwsze w Polsce przystąpiło do
gromadzenia lokomotyw, wagonów i wszelkiego rodzaju urządzeń związanych z
kolejnictwem. W założeniu muzeum weneckie miało nawiązywać do kolejkowych
tradycji powiatu żnińskiego, jak i innych kolei o rozstawie szyn 600 mm.
Początkowo muzeum było niewielkie. Wystawa przypominała dawną
stację kolejki wąskotorowej, z dwoma torami, peronem oraz budynkiem
stacyjnym z kasą. Na "stacji" ustawiono pociąg wąskotorowy, w którego
wagonach urządzono gabloty z kolejowymi pamiątkami. Wraz z likwidacją
kolejnych linii kolejowych pozyskiwano szereg nowych eksponatów, niekiedy
o wielkiej wartości historycznej. Chcąc uchronić skazane na zniszczenie
egzemplarze starych lokomotyw, wagonów i urządzeń kolejowych, trzeba było
zwiększyć liczbę muzealnych torów, a w ostatnich latach znacznie
powiększyć teren muzeum.
Obecnie kolekcja taboru kolejkowego liczy ponad 80 eksponatów, z
których najstarsze pochodzą z XIX wieku, a najmłodsze są prawie
równolatkami muzeum. Obrazuje ona całą gamę zastosowań kolejek. Pokazane
zostały pociągi użytku publicznego, a również pociągi o znaczeniu
gospodarczym: pociąg kolejki leśnej, cukrowniczej, cegielnianej. Wśród
lokomotyw dużą część stanowią parowozy m.in. parowóz Tx-564 z 1923 roku,
parowóz T1-009 z 1935 roku. Jest ich 17, a najstarszy został zbudowany w
1899 roku. W muzeum są także małe lokomotywy spalinowe, chętnie stosowane
zwłaszcza w cegielniach czy kopalniach kruszywa. Wśród eksponatów znajdują
się miniaturowe wręcz drezyny i wózki, których napęd stanowiła siła mięśni
ludzkich. Wagony to "duże" wagony osobowe osobowe i towarowe, oraz "małe",
przeznaczone do zadań specjalnych, jak: wagony do przewozu poczty,
cysterna, wózki załadowane kłodami drewna, cegielniane koleby, pługi
odśnieżne i koleby oraz wagony do przewozu okopowizny. Znaczna część
prezentowanych w muzeum urządzeń kolejowych jest zwykle niedostępna dla
osób niezwiązanych z koleją. Pozwala to na poznanie z bliska zasad ich
funkcjonowania. Takie urządzenia jak: obrotnica z 1908 roku, rozjazdy,
rogatka i wiele innych pozostają wciąż sprawne, co niewątpliwie
uatrakcyjnia zwiedzanie. Muzeum prezentuje interesujący zbiór narzędzi
służących niegdyś do budowy i remontów torów kolejowych.
Warto skorzystać z jeszcze jednej oferty weneckiego muzeum. Na jego
terenie znajduje się wagon pocztowy, w którym można kupić kartę, a przed
wysłaniem ostemplować ją specjalnym okolicznościowym datownikiem.
Oczywiście zwiedzanie trzeba zakończyć przejażdżką koleją, która porusza
się z zawrotną prędkością 20 km/h.
|