opis: |
Historia
Zakon Cysterek został sprowadzony do Chełmna w II poł. XIII wieku,
prawdopodobnie z inicjatywy biskupa chełmińskiego Fryderyka von Hausen i
mistrza krajowego Ludwika von Baldersheim. Klasztor założony ok.
1266 r. z nadania Bertolda z Czystego i jego żony Krystyny. W 1267 r. na
prośbę biskupa i mistrza krajowego
burmistrz i rada miejska nadają mniszkom 4 działki
budowlane wraz z bramą miejską. Klasztor otrzymał na swe utrzymanie liczne
posiadłości wiejskie.
W XV wieku pomiędzy 1429 a 1438 r. nastąpiła zmiana reguły zakonnic
z chełmińskiego konwentu z cysterskiej na benedyktyńską. Po raz pierwszy
chełmińskie benedyktynki wystąpiły w dokumencie z 1483 r. Jedną z
przełożonych konwentu w Chełmnie w XV w. była siostra Mikołaja Kopernika. W XVI w.
pod wpływem reformacji konwent przechodzi głęboki kryzys zażegnany poprzez
wstąpienie w 1579 r. Magdaleny Mortęskiej. Dzięki niej klasztor stał się
centrum tzw. reformy chełmińskiej, promieniującej na konwenty w całej
Polsce. Za rządów ksieni Mortęskiej prowadzono w klasztorze chełmińskim wiele prac
budowlanych. Gruntowanie przebudowano zabudowania klasztorne. Przed 1598
r. powstała przy prezbiterium kościoła klasztornego kaplica św. Marii
Magdaleny. Do niej dobudowano w 1603 r. kolejne kaplice: św. Benedykta i
św. Anny wraz z kryptami grobowymi oraz podwyższono wieżę. W 1617 r. przy
wieży, nad emporą założono mały chórek, a w 1619 r. Mortęska ufundowała
manierystyczny, piaskowcowy portal. Okres największej świetności klasztoru
chełmińskiego przerwały wojny polsko-szwedzkie. Klasztor benedyktynek
został skasowany przez Prusaków w 1821 r.
Kościół i klasztor przejęły rok później zakonnice ze Zgromadzenia
Sióstr Miłosierdzia, które od końca XVII wieku działały w Chełmnie.
Siostry prowadziły tu szkołę (do czasów Kulturkampfu w 1875 r.) i szpital,
w 1863 znalazła się tu siedziba prowincji zakonnej i nowicjatu.
Przed 1866 r. obszar klasztoru powiększono o trzy działki położone w
północnej pierzei ulicy Dominikańskiej. W 1886 r. odnowiono ołtarze w
kościele klasztornym, a następnie przekształcono kaplicę św. Marii
Magdaleny. Przed 1888 r. została rozebrana kaplica św. Anny, a kaplica św.
Benedykta obniżona i zamieniona na składzik. Następny remont kościoła
nastąpił w 1895 r., kiedy ponownie przesklepiono kaplicę św. Antoniego i
zakrystię. Około 1897 r. cały teren dawnych i nowszych zabudowań
szpitalnych i klasztornych został odgraniczony wspólnym murem. W 1905 r.
miało miejsce odnowienie ołtarzy w kościele. W 1932 r. w przeprowadzono
prace konserwatorskie, podczas których odkryto gotyckie polichromie.
Obecnie Siostry Miłosierdzia w zabudowaniach klasztornych prowadzą dom opieki.
Architektura
Klasztor budowano od połowy XIII do początków XIV w. W skład zachowanego
północnego skrzydła klasztornego włączono tzw.
Wieżę Mestwina, być może
pozostałość nieukończonej siedziby krzyżackiej z 3 ćwierci XIII w.
Skrzydła wschodnie i zachodnie uległy silniejszym przekształceniom. W XVII
w. klasztor został gruntownie przebudowany. W XIX w., obok przebudowy
wielu partii na potrzeby nowego zgromadzenia, na miejscu starszego
wzniesiono wzdłuż ulicy neogotyckie skrzydło południowe z
charakterystyczną wysoką wieżą (1897-1899).
Kościół klasztorny p.w. śś. Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty
został zbudowany w kilku etapach pomiędzy około 1280 a 1330 r. Pod koniec
XIII w. wzniesiono mury obwodowe. Około 1310-1320 r. przesklepiono kościół
dolny, a około 1330 r. przesklepiono kościół górny oraz zbudowano gotyckie
półszczyty zachodnie przy wieży. Jest to budowla ceglana,
jednonawowa, 4-przęsłowa, z pięcioboczną zamkniętą częścią prezbiterialną.
Kościół jest oszkarpowany, od zachodu wznosi się wysoki szczyt, zwieńczony
wieżyczką z początku XVII w. Korpus jest dwukondygnacyjny, dzięki
wbudowaniu obszernej murowanej empory zakonnej. Wnętrze kryte jest
sklepieniem gwiaździstym, niska część pod emporą – krzyżowym, wspartym na
2 filarach. W 1595 r. do prezbiterium dobudowano od północy kaplicę
grobową zakonnic, a od południa kaplicę św. Michała.
Zabytkowe wyposażenie
Płyta nagrobna mieszczanina Arnolda Lischorena zmarłego w 1275 r.,
przywieziona z Flandrii jest jednym z najstarszych zabytków rzeźby na
Pomorzu. Przed połową XIV w. powstały zworniki sklepienne, a w połowie
wieku malowidła ścienne na emporze zakonnej - cykl Pieśni nad pieśniami, o
mistycznej ikonografii, wyjątkowej w skali europejskiej.
Figura Chrystusa w grobie - Ukrzyżowanego (o ruchomych ramionach), ze
schyłku XIV w., zapewne została przeniesiona z
kościoła franciszkanów. Z
czasów ksieni Mortęskiej pochodzą organy, których prospekt malował malarz
Jan Krüger w 1619 r. On też malował portrety dobrodziejów zakonu.
Zachowały się ponadto manierystyczne stalle z 1595 r., intarsjowana ambona
(1596-1597), kamienne epitafium zakonne (1599) i portal południowy
świątyni (1619). W połowie XVII w. pojawiły się interesujące obrazy MB
Bolesnej (Pieta) i malowana na blasze Madonna z Dzieciątkiem oraz
wizerunek matki Mortęskiej z 1658 r. Ołtarz główny i dwa boczne w
prezbiterium świadczą o bujnym rozwoju snycerki chełmińskiej w początkach
XVIII w., dwa dalsze ołtarze wykonano w połowie XVIII w. Na ołtarzu św.
Wincentego spoczęły relikwie bł. Jana Łobdowczyka przeniesione z kościoła
franciszkanów. Stamtąd pochodzi też obraz św. Antoniego, niegdyś otaczany
kultem.
|