opis: |
Historia
Kościół p.w. Świętej Trójcy w Chełmży jest obecnie najstarszym
obiektem ceglanym na terenie Ziemi Chełmińskiej. Jego budowę rozpoczęto
dekretem pierwszego biskupa chełmińskiego Heidenryka z 22 lipca 1251 roku jako katedry
diecezji chełmińskiej utworzonej w 1243 roku. Jej budowa była przerywana
częstymi w drugiej połowie XIII wieku napadami pogańskich plemion
pruskich. W 1286 roku dzieła zniszczenia dokonał
pożar. Po naprawieniu zniszczeń przystąpiono do dalszej budowy, ale
odstąpiono nieco od pierwotnego projektu. Zakończenie budowy zasadniczej
bryły kościoła jest datowane na rok 1359, a całości pod koniec XIV wieku.
Katedra mocno ucierpiała podczas najazdu wojsk polsko-litewskich w 1422 roku. Jej odbudowa przeciągała się w nieskończoność,
tak długo, że padła nawet propozycja przeniesienia stolicy biskupiej do
Chełmna. Projekt ten jednak upadł, a odbudowę katedry zakończono
ostatecznie w 1692 r.
Decydującym
wydarzeniem co do losów katedry w Chełmży było wydanie 16 lipca 1821 roku
bulli przez papieża Piusa VII, mocą której obszar pierwotnej diecezji
został powiększony w kierunku północno-zachodnim. Stolicą diecezji
ustanowiono Pelplin, wyznaczając tamtejszy kościół pocysterski na katedrę.
Katedra Świętej Trójcy w Chełmży zdegradowana została do rangi kościoła
parafialnego.
W obu wojnach światowych kościół szczęśliwie ocalał, a
jedyne niegroźne zniszczenia spowodowały dwa pociski nacierających na
miasto w styczniu 1945 roku wojsk radzieckich. Jeden z nich przebił na
wylot ścianę wschodnią nawy południowej, drugi natomiast zniszczył uskok
jednej ze skarp południowej elewacji. Wmurowany na pamiątkę, pozostał do
dzisiaj.
Tragiczny w dziejach kościoła okazał się pożar, który miał
miejsce w nocy z 1 na 2 sierpnia 1950 roku, spowodowany wyładowaniami
atmosferycznymi. Spłonęły wówczas drewniane konstrukcje wież łącznie z
barokowymi hełmami, wszystkie dachy z wyjątkiem zadaszenia nad zakrystią i
kruchtami oraz zawaliły się gotyckie sklepienia na wysokości pary
ostatnich filarów w środkowej nawie i w przęśle pod południową wieżą.
Zniszczona została zabytkowa polichromia kościoła, a od wysokiej
temperatury ucierpiały olejne obrazy na płótnie umieszczone na ołtarzach.
Dzięki stanowczej postawie ówczesnego proboszcza księdza kanonika Zygfryda
Kowalskiego i zaangażowaniu całej parafii, odrestaurowane wnętrze kościoła
otworzyło swoje podwoje na pasterkę 1953 roku.
Wielkim wyróżnieniem dla
zabytkowej świątyni było podniesienie jej w 1960 roku przez papieża Jana
XXIII do godności kolegiaty, natomiast w 1982 roku Jan Paweł II nadal kolegiacie w Chełmży tytuł
bazyliki
mniejszej. W związku z nowym podziałem administracyjnym Kościoła w Polsce,
w wyniku którego została utworzona diecezja toruńska, dawna katedra
chełmżyńska w 1994 r. została podniesiona do tytułu konkatedry.
Architektura
Gotycka katedra p.w. Świętej Trójcy jest obiektem orientowanym,
ceglanym i halowym. W rzucie poziomym składa się z prostokątnie
zamkniętego prezbiterium z dobudowaną od południa barokową zakrystią,
nieznacznie wyodrębnionego transeptu wraz z przylegającymi do jego ramion
dwiema wieżyczkami oraz trójnawowego korpusu zamkniętego od strony
zachodniej dwuwieżową fasadą. Nad całą bryłą architektoniczną
dominuje północna wieża o wysokości 28,5 m, zwana od nazwiska jej
inicjatora wieżą "Opalińskiego". Na jej budowę miały wpływ
wydarzenia, jakie się rozegrały w 1688 roku na ulicach Torunia. Nazajutrz
po prowadzonej tam przez biskupa chełmińskiego procesji Bożego Ciała na
orszak biskupi napadli toruńscy luteranie. Urażony biskup Kazimierz
Opaliński złożył skargę do papieża i króla Jana III Sobieskiego. Król zobowiązał
władze Torunia do zapłacenia biskupowi 21 000 złotych pruskich. Za tę
kwotę luteranie wybudowali na głównej wieży katedry chełmżyńskiej barokowe
zwieńczenie w formie trzech osadzonych na słupach hełmów. Materialną
pamiątką wybudowanej wieży jest zachowany historyczny garnuszek z
wygrawerowanym na metalowej oprawce napisem informacyjnym.
Wnętrze kościoła
przykrywają gwiaździste sklepienia wsparte w prezbiterium i w przęsłach
pod chórami na obwodowych ścianach, a w korpusie nawowym na wolno
stojących filarach międzynawowych i bocznych ścianach. Najstarsze pośród
istniejących są gwiaździste sklepienia dwuprzęsłowego prezbiterium. Obie
gwiazdy tego sklepienia są połączone wspólnym żebrem przewodnim i ponadto
wzbogacone dodatkowymi żebrami tzw. wpisanymi. Chełmżyńskie sklepienie w
prezbiterium można uznać za najstarsze w Europie.
Wyposażenie
Wyposażenie wnętrza katedry pochodzi z różnego czasu i reprezentuje
różne epoki stylowe, począwszy od gotyku aż po czasy współczesne. Obecnie
kościół p.w. Świętej Trójcy w Chełmży posiada jedenaście ołtarzy - 8
drewnianych i 3 kamienne. Najokazalszy spośród nich jest barokowy ołtarz
główny, wykonany w drewnie.
Został on ufundowany około 1650 roku przez biskupa Andrzeja
Leszczyńskiego. Wysokość ołtarza głównego wynosi 17
metrów. W jego centrum znajduje się nisza z rzeźbą
Trójcy Świętej, zasłaniana malowanym na płótnie obrazem o tej samej
tematyce. Po obu stronach znajdują się rzeźby apostołów: św. Piotra i św.
Andrzeja. W zwieńczeniu ołtarza umieszczony jest obraz Wniebowzięcia NMP,
a na szczycie zwieńczenia mieści się zespół figuralny złożony z rzeźby św.
Jerzego zabijającego włócznią
smoka. Po obu stronach zwieńczenia stoją
patronowie Polski: św. Wojciech i św. Stanisław. Monumentalność ołtarza
potęguje jego ciemna, wpadająca w czerń kolorystyka, z której wybijają się
złocone i polichromowane elementy wystroju plastycznego.
Dwa ołtarze w nawach bocznych o formach manierystycznych z późniejszymi
uzupełnieniami rokokowych ornamentów tj. św. Franciszka i św. Huberta są
datowane na początek XVII wieku. Przy wolno stojących filarach
międzynawowych ustawione są barokowe ołtarze: MB Różańcowej, św. Anny (wyróżnia się
białą kolorystyką i olejnym obrazem na płótnie św. Anny Samotrzeciej), św.
Jana Chrzciciela i NMP. Stojący w północnej nawie rokokowy ołtarz p.w. MB
Bolesnej z ok. 1760 roku pochodzi z dawnego
kościoła parafialnego św.
Mikołaja. Osobną grupą ze względu na materiały stanowią trzy ołtarze
kamienne wykonane z różnobarwnego marmuru z zastosowaniem alabastru i
stiuku. Najwspanialszy spośród nich ołtarz Krzyża Świętego z 1744 roku mieści się w dawnej kaplicy
Najświętszego Sakramentu w północnym ramieniu transeptu. Z fundacją
biskupa A. St. Załuskiego wiąże się również ołtarz
marmurowy z połowy XVIII wieku, poświęcony czci błogosławionej Juty,
usytuowany w kaplicy jej imienia w południowym ramieniu transeptu.
Najmniejszy spośród wszystkich, boczny ołtarz śś. Piotra i Pawła z połowy
XVIII wieka, wykonany jest z czarnego marmuru i ustawiony w południowej nawie.
Renesansowa ambona z 1604
roku z rzeźbami Chrystusa, trzech ewangelistów (bez św. Mateusza) i
czterech Ojców Kościoła została ufundowana przez biskupa Wawrzyńca
Gembickiego. Gotyckie stalle
kanonickie zbudowane w 1519 roku (z
późniejszymi przeróbkami w stylu renesansowym) usytuowane są
obecnie w prezbiterium i w bocznych kaplicach, a trzy siedzeniowe stalle w
południowej nawie pochodzą z przełomu XVII i XVIII wieku. Chełmżyńska chrzcielnica
datowana jest na drugą połowę XVIII wieku i reprezentuje cechy rokoka, a
znajduje się w kaplicy błogosławionej Juty.
Pierwotnie wnętrze katedry
było bogato polichromowane. Niestety wskutek pożaru w 1950 roku zniszczona
została gotycka polichromia z drugiej połowy XIV wieku. Jedynymi oryginalnym reliktem średniowiecznej polichromii,
który przetrwał do dzisiaj jest fragment z przedstawieniem Chrystusa
przywiązanego do słupa znajdujący się na pierwszym od strony wejścia filarze
międzynawowym po lewej stronie.
Natomiast malarstwo sztalugowe reprezentowane jest przez obrazy świętych
Pańskich, umieszczone w ołtarzach, z których najwspanialsze są: "Zdjęcie z
krzyża" i "Hołd mędrców ze wschodu", którego autorstwo przypisywane jest
L. Giordano, włoskiemu malarzowi epoki baroku.
Bogato
prezentowana jest w katedrze w Chełmży rzeźba figuralna. Do najciekawszych
i najstarszych zarazem należą: grupa pasji przyściennej, datowana na
początek XV wieku (złożona z Chrystusa na krzyżu oraz stojących pod
krzyżem rzeźb Matki Boskiej i Jana Ewangelisty) oraz późniejsza o sto lat
czteroosobowa grupa Ukrzyżowania z łuku tęczowego (wzbogacona o
postać św. Marii Magdaleny). Nie można też pominąć
wolno stojącej, gotyckiej rzeźby Chrystusa dźwigającego krzyż z końca XVI
wieku, a także rokokowych rzeźb biskupów św. Stanisława ze Szczepanowa i
Wojciecha Leskiego z połowy XVIII wieku. A do prawdziwych perełek należy
pełnoplastyczna scena złożenia Chrystusa do grobu z przełomu XV i XVI
wieku, umieszczona w wydrążonej niszy bocznego ołtarza św. Franciszka.
Bogato prezentowane są w katedrze płyty nagrobne (do najstarszych należy
pocięta płyta Wielkiego Mistrza Krzyżackiego Zygfryda von Feuchtvangen
zmarłego w 1311 r.), epitafia (m.in.: barokowe epitafium z 1696 roku
biskupa K. J. Szczuki) oraz feretrony. Wśród tych ostatnich
szczególnie cenne są dwa:
barokowy z końca XVII wieku z obrazami św. Anny Samotrzeciej i
św. Ignacego z Loyoli oraz rokokowy z II połowy XVIII wieku z obrazem
Matki Boskiej Różańcowej. |