opis: |
Historia
Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w
Toruniu - powszechnie zwany kościołem Marii Panny, niekiedy Mariackim - to
jedna z trzech zachowanych gotyckich świątyń w
zespole staromiejskim Torunia. W
średniowieczu być może nosił wezwanie Narodzenia NMP, w okresie bernardyńskim - Zwiastowania NMP.
Pierwotnie franciszkański, w latach 1557-1724 w rękach protestantów, w
latach 1724-1821 bernardynów, od 1830 parafialny.
Wznoszony był etapami od 1343 roku aż do końca XIV wieku.
Była to już trzecia świątynia na tym samym miejscu przeznaczona dla
konwentu zakonu franciszkańskiego.
W połowie XVI w. w wyniku reformacji klasztor opustoszał, a zabudowania
klasztorne wraz z kościołem przeszły na własność
miasta. W 1565 w klasztorze umieszczono szkołę ewangelicką, a kościół
służył ewangelikom ze Starego Miasta. W wyniku wydarzeń w 1724 r. (tzw.
tumult toruński) kościół odebrano
luteranom i przekazano bernardynom. W 1798 r. w wyniku zagrożenia
katastrofą budowlaną rozebrano gotyckie, bogato dekorowane szczyty nad
nawami i potrójne dachy, wznosząc jeden dach dwuspadowy nad całym korpusem
i nowe szczyty. W 1821 r. konwent uległ kasacie, rok później rozebrano
większość zabudowań klasztornych. Pod koniec XIX wieku przeprowadzono
niezbędne prace remontowe przy kościele.
Architektura
Jest to murowana z cegły, trójnawowa, asymetryczna świątynia halowa bez wieży.
Prezbiterium jest wydłużone, prostokątne, jego wschodnia elewacja jest
zwieńczona trzema ośmiobocznymi wieżyczkami, z których środkowa jest
wyższa od pozostałych. Przestrzeń pomiędzy nimi wypełniają ażurowe
szczyciki złożone ze sterczyn i wimperg. Korpus jest prostokątny, o
zwartej bryle, przykryty jednym dwuspadowym dachem. Okna we wszystkich
elewacjach są wąskie i smukłe, zamknięte łukiem ostrym i przeważnie
trójdzielnie, z wyjątkiem pięciodzielnego okna we wschodniej ścianie
prezbiterium i czterodzielnego środkowego okna w elewacji zachodniej.
Boczne ściany prezbiterium i północna korpusu są opięte skarpami
biegnącymi przez prawie całą wysokość elewacji. Skarpy w ścianie
południowej korpusu są wciągnięte do wewnątrz, przez co zewnętrzna
elewacja od tej strony jest gładka, przepruta jedynie oknami. Górą przez
wszystkie elewacje biegnie ceramiczny fryz z motywem czteroliścia, w
korpusie o podwójnej szerokości, a węższy, pojedynczy w prezbiterium.
Wnętrze o długości 66 m i wysokości 26,75 m jest przekryte sklepieniami gwiaździstymi, w
nawach bocznych cztero-, w nawie głównej sześcio-, a w prezbiterium
ośmioramiennymi. Wciągnięcie przypór nawy południowej do wnętrza
spowodowało utworzenie się głębokich wnęk o charakterze kaplic bocznych. W
dolnej części nawy północnej znajduje się empora, będąca częścią dawnego
krużganka klasztornego włączonego do wnętrza kościoła.
Od strony południowej, na przedłużeniu zewnętrznego muru korpusu, od
strony ul. Panny Marii wznosi się mur z blankami i dwoma ostrołukowymi
bramami. Do muru tego ok. połowy XVII w. dobudowano krużganek z wolutowymi
szczytami rozebranymi w 1939 i niedawno zrekonstruowanymi.
Zabudowania dawnego klasztoru franciszkanów tworzyły kompleks budynków na
północ od kościoła. Po rozbiórce w XIX w. zachował się jedynie niewielki
fragment skrzydła zachodniego, przylegający do kościoła.
Kościół pofranciszkański w Toruniu miał duże znaczenie dla rozwoju
architektury gotyckiej Pomorza. Był pierwszą tak wysoką halą na tym
terenie, a motyw skarp wciągniętych do wnętrza został dalej twórczo
rozwinięty w architekturze Gdańska (kościół Mariacki). Niemalże kopią
swego toruńskiego odpowiednika, zrealizowaną już w formach późnogotyckich,
jest kościół pofranciszkański w Gdańsku.
Wyposażenie
W kościele zachowała się część gotyckiego wyposażenia wnętrza:
-
drewniane dębowe stalle z początku XV w. dekorowane motywami maswerkowymi,
najcenniejszy element wyposażenia wnętrza zachowany na miejscu, jeden z
najcenniejszych w Polsce zespołów snycerski średniowiecznej
- dużych rozmiarów rzeźba Chrystusa w grobie z lat 1380-1400
- fragmenty witraży z końca XIV w. (obecnie w
Muzeum Okręgowym
w Toruniu)
-
późnogotycki krucyfiks z ok. 1510-20 r.
- sześć skrzydeł oraz rzeźba Chrystusa z dawnego ołtarza głównego, tzw.
Poliptyku Toruńskiego, znajduje się obecnie w Muzeum Diecezjalnym w
Pelplinie; ołtarz ten jest wybitnym przykładem gotyckiego malarstwa
tablicowego z ok. 1390 r.
Ważnym elementem wystroju wnętrza są malowidła ścienne. W nawie
południowej są to wysokiej klasy malowidła z ok. 1380-90 przedstawiające
świętych, Chrystusa Bolesnego i MB Bolesną pod architektonicznymi
baldachimami, w których widoczne są wpływy malarstwa czeskiego.
Polichromie te należą do najwybitniejszych osiągnięć średniowiecznego
malarstwa na ziemiach polskich. Na ścianie północnej nawy głównej znajdują
się natomiast z tego samego czasu Kazanie św. Franciszka do ptaków i
Wniebowzięcie NMP oraz Scena z łodzią z 2. ćw. XV w.
Okres, gdy kościołem władali protestanci wzbogacił wyposażenie o nowe
elementy. Należą do nich przede wszystkim liczne wysokiej klasy
artystycznej epitafia mieszczan, w tym najcenniejsze – epitafium rodziny
Neisserów sprzed 1588 r. z najstarszą zachowaną panoramą Torunia (1594),
poza tym epitafia Mochingerów (ok. 1590), rodziny von den Linde (ok.
1584), Strobandów (ok. 1590, zapewne wykonane przez Willema van den Blocke),
Stadtlanderów (1638), Anny z Leszczyńskich Potockiej (1653), Wolfa
Pistorisa (1703). W Muzeum Okręgowym w Toruniu przechowywane są ponadto
epitafia burmistrza Torunia Henryka Strobanda i ławnika staromiejskiego
Edwarda Roggena. Z początku XVII w. pochodzi główna część prospektu
organowego (1601-1609, część z XVI w.) oraz manierystyczna ambona (1605).
Organy te, będące arcydziełem sztuki rzeźbiarskiej należą do wąskiej grupy
najstarszych w Polsce.
Do drugiego od wschodu przęsła prezbiterium, od strony północnej, w 1636
r. dobudowano mauzoleum królewny szwedzkiej Anny Wazówny, która zmarła w
1625 r. w Brodnicy, ale z powodu zakazu odprawiania tam nabożeństw
luterańskich nie mogła być pochowana w tym mieście. Mauzoleum ma formę
półkolistej apsydy, do której prowadzi barokowy portal i mieści nagrobek w
formie cokołu, na którym wspiera się otwarty sarkofag z umieszczoną na nim
leżącą postacią królewny, wyrzeźbioną w alabastrze.
Pozostałe wyposażenie pochodzi w zasadzie a okresu rządów bernardynów. Są
to późnobarokowe ołtarze przy filarach nawy głównej (w tym obeliskowe,
wzorowane na ołtarzach w kościele jezuitów w Grudziądzu) oraz
siedmiokolumnowy, monumentalny ołtarz główny o symbolice maryjnej z lat
1731-1733, dzieło Jana Guhra i Chrystiana Kynasta. Warto wymienić również
drewniany łuk tęczowy z lat 1728-1729.
Uzupełnieniami z przełomu XIX i XX w. (lata 1898-1916) są neogotyckie
witraże wykonane przez firmę Binsfelda i Jansena z Trewiru. |